Læsetid: 1 min.

Agent 007: De danske forbindelser

Det er James Bond-tid i disse dage, og ud over at der i morgen er premiere på den seneste og 23. film i rækken om Agent 007, Skyfall, kan man fornøje sig med en ny bog af filmjournalist Jacob Wendt Jensen...
25. oktober 2012

Det er James Bond-tid i disse dage, og ud over at der i morgen er premiere på den seneste og 23. film i rækken om Agent 007, Skyfall, kan man fornøje sig med en ny bog af filmjournalist Jacob Wendt Jensen. Agent 007: De danske forbindelser handler ikke overraskende om en række af de danskere, som på en eller anden måde har et forhold til James Bond.

Der er selvfølgelig skuespillerne, som forfatteren har talt med – Ulrich Thomsen, Mads Mikkelsen og Jesper Christensen, som alle har spillet skurke i forskellige Bond-film. Der er sangerinden Nina van Pallandt, som synger en sang i On Her Majesty’s Secret Service. Der er Bond-fanatikeren Knud Braagaard, som efterhånden har en temmelig stor og værdifuld samling af Bond-memorabilia, og effektfirmaet Ghost, der har leveret visuelle effekter til to Bond-film.

Endelig er der Bond-eksperten, filmkritiker Palle Schantz Lauridsen, og en håndfuld andre kritikere, der beretter om deres forhold til Bond – heriblandt denne signatur, som egentlig ikke burde skrive om bogen, men skamløst gør det alligevel.

Agent 007: De danske forbindelser er ikke en stor eller uomgængelig bog, men det er en underholdende og luftig indføring i de danske sider af et fænomen, som i sin filmudgave har vist sig at kunne holde verdens opmærksomhed fanget gennem 50 år. Og som en slags bonusmateriale får man endda bagest i bogen interview med folkene foran og bag kameraet på den nye Bond-film.

Agent 007: Den danske forbindelse. Af Jacob Wendt Jensen. Byens Forlag. 148 s. 299 kr.

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.