Læsetid: 1 min.

Arkitektens mave

Arkitektens mave fra 1987 er stadig en visuel oplevelse ud over det sædvanlige med sin kærlighed til kupler
18. oktober 2012

Inden den engelske kunstner og instruktør Peter Greenaway blev mere optaget af at erklære filmmediet for dødt end af at lave film, lavede han en række originale værker, som gik legesygt til både form og indhold. Arkitektens mave fra 1987 er stadig en visuel oplevelse ud over det sædvanlige med sin kærlighed til kupler, sit blik for buer og sin sikre sans for symmetri, med hvilken historien om en amerikansk arkitekts undergang formidles.

Brian Dennehy spiller den 54-årige arkitekt Stourley Kracklite, som kommer til Rom for at lave en udstilling om den franske arkitekt Étienne-Louis Boullée. Han har sin unge kone med, men hun falder undervejs for den italienske charme. Kracklite har derfor nok at tænke på i forhold til hendes gravide mave, mens han samtidig mistænker, at hans egen mave er dødeligt syg. Der er skønne scener, hvor Greenaway slæber karaktererne ud i byen for at beundre smukke bygningsværker, næser bliver hugget af klassiske statuer, og karakterernes kødelighed og dødelighed møder de kolde marmoromgivelser. Dennehy bringer en klædelig menneskelighed ind i Greenaways univers, og selv om man ikke er så optaget af det ægteskabelige drama, suger filmens smæskende sanselighed én ind.

Tilsyneladende har Greenaway – sideløbende med et projekt om den russiske instruktør Sergej Eisensteins tid i Mexico i 1930’erne – gang i et andet filmprojekt, som delvis skal filmes i Venedig. Efter et gensyn med Arkitektens mave kan man kun glæde sig til at se ham folde sig ud på det store lærred i det italienske igen.

Arkitektens mave. Instruktion og manuskript: Peter Greenaway. England/Italien 1987. Udgivet på dansk dvd af Another World Entertainment 2012.