Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

Dancehall i gaderne

Dansk dancehall og reggae har levet et stærkt underholdende liv siden 2006. Det dokumenteres på to opsamlinger, mens Shaka Loveless er det nye håb for en poppet reggae med nerverne plantet i Nørrebro
Dansk dancehall og reggae har levet et stærkt underholdende liv siden 2006. Det dokumenteres på to opsamlinger, mens Shaka Loveless er det nye håb for en poppet reggae med nerverne plantet i Nørrebro
Kultur
8. oktober 2012

Hver tid har brug for sin egen lyd, og dagens danske diskurs formuleres i høj grad af dancehall og reggae, især i hovedstaden. Her gjalder lokalpatriotiske hymner gennem gader og stræder med Nørrebronx og Nordvest som kraftcentrene. Lokale hangouts hyldes, rygeren ryges, kokainen disses, sociale problemer adresseres, egoer boostes, og det danske sprog er et terrarium for lystigt opsætsige spilopper.

Shaka Loveless er født i Aarhus, men er i mellemtiden blevet Nørrebro-patriot. Det kommer til udtryk i videoen til hans gennembrudssingle »Tomgang«, som pt. er blevet set 3,2 millioner gange på YouTube. En sørgmodig sang om bristede illusioner visuelt fortalt på Nørrebro. Og et andet sted på hans debutalbum, der bare bærer hans navn, lyder det: »Jeg græder for mit kvarter/ For dem der er faldet her/ Men det er her jeg vil bo/ Stadig forelsket i Nørrebro.«

Vi får en besjælet serie af sange hovedsageligt centreret omkring reggae (men også rocket ska), der let og ofte opnår den balsamiske effekt, som den jamaicanske genre er så enestående til at forårsage. Det sker uden den store lir, men med et sikkert greb om licks, riffs og refræn. Og med Loveless som en yderst charmerende vokalist, der kunne sælge hvad som helst med sin smidige røst – her heldigvis ganske spirituelle budskaber, men også en ekstremt vellykket festhymne som »Dans Din Idiot«. Helheden kan godt være lidt for pæn, lidt for spartansk produceret, og et par sange er kedelige. Men mestendels: Godt bygget, poppet reggae.

Gnags og Tøsedrengene flyttede allerede det danske sprog ind i reggaen i 80’erne. Nu er det en ny generation, som gør det i en ny tid, hvor verden er blevet multikulti, Jorden vånder sig, materialisme er i – endnu vildere – galop, og økonomien er ved at gå i spåner.

Derfor virker det også meget passende, at Shaka Loveless til sidst på sin debut rækker længere tilbage, helt tilbage til blomsterbørnene, og laver en ganske vellykket, tåget coverversion af Skousen & Ingemanns »Herfra Hvor Vi Står«. En for albummet uvant dubbet ekkoende udgave (som får denne musiknarkoman til at håbe på en vildt udsyret dubversion af albummet), hvor gæsten Peter Sommer præsterer en gribende, rungende indsats.

Det kan måske forekomme ironisk, at tidens lokalpatriotisme, fortrædeligheder og fornøjelser tonsættes af genrer fra Jamaica, der blev formuleret i 60’erne, 70’erne og 80’erne. Men, hey, vis mig lige en herskende musikgenre, der ikke har udenlandske rødder.

Og ja, ganske vist er det ganske gamle genrer, men de bliver ved med at have relevawns, og især dancehall er blevet opdateret i flere omgange – og har vundet gehør hos nye generationer med adgang til anderledes, billig og effektiv teknologi. At anklage dancehall for at være bedaget svarer til at kalde rockmusikken for død: Det er ahistorisk og helt uden forståelse for, hvordan genrer bevæger sig i kreative bølgebevægelser – fra det helt udtømt intetsigende til det sprøjtende nytænkte. Og tilbaws igen.

Computere bygget af LEGO

Dansk dancehall har de seneste år redet på en bølgetop, og det dokumenteres på to udgivelser: Sjovest på det københavnske soundsystem og produktionskollektiv Firehouses nyudgivne, gratis mixtape, Skrællet og Klar – Firehouse Hits 2006-2012.

Det starter i en mere hjemmelavet æra. Bevares, man kan stadig høre ’85-lyden fra dancehall-fundamentet »Under Mi Sleng Teng« i nye produktioner, men især i begyndelsen af det næsten halvanden times megamix fra Firehouse er det meget mere tydeligt hjemmelavede produktioner funderet i denne klassiske lyd og enkle komposition. Det lyder, som om de toaster i et soveværelse, og at computerne er bygget af LEGO.

Ideerne står i kø, og deres riddims, de instrumentale grundtracks, er lavet af en særlig rigid form for elastik. Stiv og alligevel spændstig. Og deres rim er ubetalelige. »Stil & Facon/ Unge piger og drenge vil ha’ en Dancehall Don/ Uden kokain, slackness og guns,« som Aalborg-toasteren Ham Der Hasse forklarer det.

Og så er der Maffidrengene, der hylder hedengangne Yvonnes Video på Vesterbro, København. Eller Moog & Smitta, der fortæller, at »De sprayer bullets som en Issey Miyaki/ De sætter folk på spyd som en græker på souvlaki/ Stjæler din bil, selv når du ikke har glemt din carkey/ For deres stil, den er hård som Wozniacki.«

Og kønnenes kamp raser selvfølgelig – primært set fra mændenes vinkel, men også fra Lady Smitta, som i en stejlt hidsende stil forsikrer lytteren, at der er NUL punani i sigte. Altså hvis man ikke er nede med dancehallmiljøet, forstås.

Og så er der Troels Egern, som er en fandens karl, når han har en mikrofon ved hånden, hvilket endda hjælper ham med at få lagt førnævnte lady ned. »Smitta, du kan dit kram/ Din punani, den er stram.«

Det er selviscenesættelse, som man kender det fra hiphoppen, sjov og ballade med en sprogligt kreativ fordring, som mange andre genrer kunne lære af.

Et bredere overblik over dansk dancehall tilbydes på antologien Danske Dancehall Tunes 2012. Et noget misvisende årstal, fordi der også forefindes ældre nyklassikere fra blandt andet afdøde Natasja og den nedlukkede bande, Bikstok Røgsystem. Men vi får i hvert fald en oversigt over fremragende dansk dancehall, også af den mere hårdkogte slags med aner i hiphop især grime og crunk.

Så hvorhen nu? Fortsætter bølgen, eller vil forstærket fokus og hype på genren overdøve kreativiteten? Vil en yderligere sofistikering og et fortsat dirrende sprog kunne holde den gående i længere tid? Jeg kunne i hvert fald personligt godt tænke mig at høre toastere som Klumben, Topgunn og Raske Penge gå i en mere musikalsk kompliceret retning. De har i hvert fald sproget til at flyde oven på andre former for diversitet end dén, der pt. sætter ild i genren. Ild har det jo med at skulle holdes ved lige.

 

Shaka Loveless: Shaka Loveless (Universal Music)

Skrællet og Klar – Firehouse Hits 2006-2012 – kan downloades gratis

Diverse kunstnere: Danske Dancehall Tunes 2012 (Run For Cover/Target Records)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her