Læsetid: 2 min.

Forførende faktafilm fra Apple

Det er svært at opdrive kritiske analyser af Apples patoskneb, men en række videoer, som paroiderer markedsføringen, skærer helt ind til æblehuset
11. oktober 2012

»Det smukkeste, vi endnu har skabt,« siger producenten med bævende stemme i Apples præsentationsfilm om deres nye, hypede iPhone 5.

»Hvis du tænker efter, så er din iPhone nok det, du bruger mest i dit liv. Det er et produkt, du har på dig hele tiden,« filosoferer Jony Ive, senior vicepræsident for Apples designafdeling – iført tidløs, praktisk grå V-hals foran en hvid skærm, der signalerer klinisk seriøsitet.

»Med det unikke forhold, som folk har til deres iPhone, så tager vi ændringerne af den meget seriøst,« fortsætter Jony Ive og rynker brynene med hovedet på skrå, så han netop ser meget seriøs ud.

Bag hans stemme klimprer et klaver energisk mod det følelsesmæssige klimaks. Trommer følger trop. Så følger en montage af klip med brugere rundtomkring i verden, der står og udnytter telefonens nye features. Til slut sloganet:

»Det største, der er sket for iPhone siden iPhone.«

Forførende

Der er noget underligt forførende ved Apples små præsentationsfilm af nye produkter. På den ene side er de fulde af patos. Superlativerne varsler igen og igen teknologisk og social revolution. Musikken svarer til højstemtheden i en trailer for et amerikansk melodrama. Det nye(ste) produkt roterer rundt på den hvide baggrund med samme slowmotion-æstetik som McDonald’s burgerreklamer, hvor dugfriske ingredienser daler ned fra Himlen og samler sig til ugens aktuelle burgertilbud. Samtidig er der noget nøgternt og på sin egen måde underspillet ved præsentationsfilmene. Producenterne indviger os meget alvorligt i de tanker, de har gjort sig om at optimere design og brug. Der gives indtryk af, at dette blot er en (indfølt) oplistning af fakta og procestænkning: et kig ind i de geniale troldmænds værksted. Lækker forbrugsoplysning.

Ny usynlig iPhone

Det er svært at opdrive kritiske analyser af Apple patoskneb, men en række videoer, som parodierer markedsføringen, skærer helt ind til æblehuset ved at mime præsentationsvideoernes alvorligt patosstemte stil og retorik. Blogger og videoskaber Adam Sacks indviger os på sin hjemmeside adamthinks.com i designernes tankeprocesser i forbindelse med udviklingen af den såkaldt nye iPhone 5:

»Før vi designede den nye iPhone 5, studerede vi, hvordan brugere anvender deres telefon,« fortæller en ’vice president Greg Mansfield’ os foran den velkendte hvide skærm.

»Vi opdagede noget ret interessant: Folk bruger kun deres iPhone til at tage billeder af deres mad. De er triste og alene, så de bruger fotos af mad til at skabe illusionen om et fuldendt liv,« siger han glad og præsenterer det nye produkt: et spejlreflekskamera med Apple-logo.

Den canadiske kanal BiteTV lancerer i samme parafraserende stil en helt ny iPhone-feature: usynlighed. Og filmteamet Cinesarus.com præsenterer den nye genistreg ved iPhone: dens utrolige ene meter i længde, der gør telefonen perfekt som f.eks. tommestok.

»Det højeste, der er sket for iPhone siden iPhone,« slutter videoen. Og det er både sandt og føles endda godt. Præsentationsstilens kneb virker. Den mest populære kommentar til den originale iPhone 5-film på YouTube er således:

»I just got a blow job.«

 

Se fem parodier på: www.upi.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lad mig kort prøve at opsummere iPhone5 foreløbige sygdomme og skavanker og så iøvrigt se helt bort fra det stærkt begrænsede, simple og dybt forældede styresystem som iOS er i forhold til markedets andre aktørere..

Man bør nok også notere sig, at iPhone5 uden sammenligning er den absolut dyreste af alle smartphones på markedet.

iPhone5 har fået et nyt specielt Apple ladestik, der gør eksisterende Apple udstyr, f.eks docking stationer, vanskelige eller umulige at bruge.

En konverterledning medfølger ikke, men skal tilkøbes for 250 kr. Synd for dem+ der har mere end et stykke tilbehør... (Produktionsprisen er iøvrigt kun omkring en ti'er) Alle andre producenter er iøvrigt 100 % enige om at benytte standard micro USB stik som standard

Meget billig aluminiums anodisering, der får den sorte farve på kabinettet til at skalle af og som ridses uhyggeligt let. ( B&O's egen udvikede alu anodiseing (i alle farver) har til sammenligning næsten samme hårdhed som en diamant.

Absolut komplet ubrugeligt navigationskort, efter Apple afbrød samarbejde med Google og istedet lancerede deres eget kort

Store lilla farve plamager på foto ved optagelse i modlys pga af for billig safir linse. Gamle iphones og andre smartphones har ikke dette problem.

Bruger store mængder mobildata, selvom forbindelsen er via trådløs wi-fi! Har allerede kostet mange penge for flere brugere som ikke er vidende om overskidelse af dataloft.

Ekstraordinær elendig batterilevetid sammenlignet med gamle iphones og smartphones generelt.

Kun få apps er optimeret til den aflange skærm.