Forrygende forestillinger om ømhed og sex

Kvinderne sejrer med deres lyst til sex og kærlighed både på Edison og på Aalborg Teater. Med Marianne Høgsbro og Ulla Henningsen som uimodståelige kvindeskikkelser
6. oktober 2012

Hvor er det befriende også at se teater om voksne kvinders længsel efter ømhed og sex. Den kærlighed, som kan dukke op når som helst som en foræring eller en forbandelse. På Aalborg Teater stråler Marianne Høgsbro som kvinden, der en dag indrykker en kontaktannonce, hvor hun efterlyser en mand til sex og ømhed – og litteratur. Marianne Høgsbro smager på ordene, som var de elskere, hun kyssede første gang. Og publikum slubrer hende i sig som deres guide til forførelse og stolt kropsglæde. Ikke noget med nylonstrømper her: Høgsbros ben er skønne, som de er – en veldrejet årgang 1947.

Interessant nok har iscenesætteren Thomas Müller ladet Høgsbro stråle midt i vrimlen af bekymrede veninder og overfladiske mænd, der egentlig bare var interesseret i noget gratis sex. Ensemblet omkring hende er fint iscenesat i en tyst koreografi, der veksler foragt og nysgerrighed. Og ikke mindst Carsten Svendsen har en charmerende inderlighed som hendes helt unge, belæste forfører. Stykket af Jane Prowse er meget amerikansk og imponeret over sit seksuelle frisind; i dette omhyggelige plot skal symbolikken først og fremmest gå op. Og oversættelsen af Kjersti Hustvedt og Jens Christian Lauenstein Led er alt for litterær. Alligevel bærer man over med stykket. For forestillingen er forrygende.

Fordømmelsen

I Eklektisk Teaters drømmesmukke Habe Kein Angst på Edison har den unge performer Dar Salim heller ikke det mindste imod at omfavne Ulla Henningsen med sin tatoverede muskelkrop. Og den uimodståelige Ulla Henningsen lader sig favne og flyve – overrumplet af sit vidunderlige lykketræf. Men Fassbinders historie fra Angst Essen Seele Aus fra 1974 er grum. Samfundets opfattelse af den skæve relation rammer hårdt som fordømmelse.

Det er netop her, at den tyske instruktør Volker Schmidt tolker filmen så overbevisende som teater; fint suppleret af Louise Lebechs ligefremme oversættelse. For undervejs ’akkompagneres’ de elskende af fem performere og musikere.

De trasker frem og tilbage, mens hånen vokser, så deres vandren forvandler sig til vaklen i en brutal koreografi både på gulvet og på væggene. Begge steder har scenografen Nicolai Hart Hansen anbragt skabe, som performerne glider op over, som om de i et øjebliks kærlighedsrus kunne flyve. Og videodesigneren Thyra Hilden projicerer kvinden og hendes kærlighedsdrøm op på bagvæggen, så poesien svæver gennem rummet – og så billederne skaber den intense lykkefølelse, som ellers syntes umulig at overføre fra Fassbinders film. Imens spiller Athelas-musikerne David Hildebrandt og Marie Bessesen, så luften bliver skinger af lyde.

Forvandlingen

I dette inferno står Ulla Henningsen og smiler. En køn, men uanseelig kvinde i sin slidte frakke og sine fornuftige sko. En kvinde, der egentlig troede, at hun havde fået sin del af livet – men som så pludselig mærker erotikkens gnist igen. Henningsen flirter ikke med hverken sin unge tilbeder eller publikum. Hun lader sig blot føre med af hans krop. Det er magisk.

Efter forestillingen står man forvandlet på Edisonsvej og mærker Fassbinder-stemningerne eksplodere inden i sig: Kærlighedstrangen, angsten for afvisning, medfølelsen, udelukkelsen … Men allermest følelsen af ømhed.

Habe Kein Angst. Baseret på Rainer Werner Fassbinders tekst og film. Dramatisering og iscenesættelse: Volker Schmidt. Oversættelse: Sofie Lebech. Musik: Steingrimur Rohloff. Scenografi: Nicolai Hart Hansen. Videodesign: Thyra Hilden. Koreografi: Jacob Stage. Lys: Fabián Carvallo. Eklektisk Teaterproduktion på Edison. Til 17. oktober. www.bettynansen.dk