På nettet kan alle skabe kunst

Lars von Trier har med udstillingsprojektet ’Gesamt’ udtænkt rammerne for at lade andre skabe et værk. Fans på nettet skaber dem flittigt af sig selv
18. oktober 2012

Kulturnatten bød i fredags på åbningen af udstillingsprojektet Gesamt på Charlottenborg. Værket bygger på en ide af Lars von Trier og består af filmede sekvenser fra folk, som tog imod hans invitation til at genfortolke seks værker af henholdsvis Paul Gauguin, César Franck, James Joyce, August Strindberg, Albert Speer og Sammy Davis Jr.

Teknisk kunnen var ikke den højeste prioritet, men det var derimod originalitet og entusiasme. Resultatet er blevet et 47 minutter langt værk af bidragene fra de 400 legekammerater, sammenklippet af Jenle Hallund.

Lars von Triers navn er det centrale i præsentationen af projektet og har sikret det omtale verden over og bidrag fra hele 52 lande. Lars von Trier har imidlertid selv travlt med Nymphomaniac, så efter at han havde udtænkt ideen, har andre taget over. Trier er således mere konceptmager end instruktør, og i en tid, hvor det er blevet populært at bruge nettet som platform for at få mange mennesker til at bidrage til et værk, kan det være en smart strategi for at få gode ideer ud over stepperne med hjælp fra andre.

Star Wars Uncut

Andre kendte navne har på lignende vis leget med at søsætte projekter, som opmuntrer til medskabelse og deltagelse de senere år. Kevin Macdonalds YouTube-film Life in a Day, produceret af Ridley Scott, er blandt de mest omtalte eksempler. Her skabte de et værk ud af 4.500 timers optagelser, som brugere af YouTube verden over havde uploadet af oplevelser fra den 24. juli 2010. Et andet eksempel er The Johnny Cash Project, som hylder myten om Johnny Cash ved at crowdsource tegninger fra fans til musikvideoer for at skabe et levende portræt af The Man in Black.

Man behøver ikke være et kendt navn for at få almindelige mennesker ud af starthullerne, men det hjælper at have et kendt værk med passionerede fans. Projektet Star Wars Uncut blev i 2009 igangsat af den ukendte webdesigner Casey Pugh. Han delte George Lucas’ klassiker Star Wars fra 1977 op i 473 klip af 15 sekunders længde, som man så kunne påtage sig at genskabe via hjemmesiden for projektet.

Mens lydsiden er velkendt med komponisten John Williams’ originalmusik, er det visuelle resultat en fascinerende blanding af alt fra live action med børn i udklædningstøj og kvindelige Storm Troopers, stop motion med lego-figurer eller animationssekvenser. Det kan godt være udmattende at se filmen i sin fulde længde, mens folks entusiasme flagrer forbi, men en kort dosis er et humørfyldt kreativitetskick.

Star Wars Uncut vandt en Emmy i 2010 for en fremragende præstation inden for interaktiv mediefiktion, og Pugh har fået blod på tanden og er fortsat med næste film i Star Wars-sagaen. Der er derfor nu mulighed for at byde ind med en sekvens til Imperiet slår igen, som er blevet klippet op i 480 sekvenser.

Nettet byder også på mange steder for såkaldt fanfiktion. Hvis man ikke synes, at tv-serier arter sig, som man vil have det, kan man skrive sit eget afsnit, hvor Don Draper for eksempel ender sammen med den rødhårede sekretær Joan Harris i Mad Men. Når tv- eller bogserier slutter, kan man digte videre sammen med andre fans. Harrypotterfanfiction.com har over 74.000 historier liggende og 50 millioner hits om måneden.

Går man først på opdagelse i den fagre, crowdsourcede verden blandt dedikerede fans, bliver man let overvældet af mængden af materiale derude. Spørgsmålet er, om strategien med brugergenerering er velegnet til at skabe et gesamt-kunstværk i mere traditionel forstand, men at trække på mange bidragsydere virker som et stimulerende redskab for overraskende massemosaikker.

Gesamt kan ses på Charlottenborg indtil den 30. december.