Læsetid: 3 min.

Parisiske dage af idyl og rædsel

Boris Vians satiriske mesterværk
19. oktober 2012

»Glemte mesterværker« er titlen på en planlagt serie udgivelser fra det lille Løvens Forlag i Aarhus, der lægger ud med en smukt layoutet udgave af romanen Dagenes skum, skrevet af Boris Vian (1920-59) umiddelbart efter 2. verdenskrig. Han var i sin tid mere kendt som jazzmusiker, sanger, komponist, maler og kontroversiel skribent i eksistentialismens Paris end læst og anerkendt for sin flittige produktion af romaner og skuespil. Skandale opnåede den oprørske kunstner med sin antimilitaristiske og forbudte vise »Le Déserteur« (oversat og gendigtet som »Her står jeg på et torv«). Men temmelig lidt værdsat blev han ellers indtil sin død, hvorefter han straks blev kult. Også med nedslag i Danmark som dramatiker og med oversættelse i 1966 af den nu nyoversatte roman. Det er en tapper og velgjort indsats af Lone Teglskov, eftersom Vians stil blomstrer med ordspil og surrealistisk metaforik i en eventyrlig verden, hvor Paris rammes af Vians verbale tryllestav.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Svensk tv viste for en uge siden en udmærket dokumentar om Boris Vian (fredage kl. 20.00 er der jævnligt kvalitetsprogrammer som dette).

Hvornår mon BV-dokumentaren vises på dansk tv, hvis overhovedet? Og i så fald kommer den haltende bagefter, fordi danse- og sangkonkurrencer samt Mad Men og Homeland er, hvad nationen kræver. Tror nogle vel at mærke!