Rapporter fra hverdagene

Kvindelige solister som Marie Key og Julia Maria lige så vel som duoen Illeborg & Nussbaum skriver sange med udgangspunkt i det helt nære
Man finder ikke skyggen af en dårlig sang på Marie Keys nye album, for hun er en glimrende tekstforfatter. Desværre matcher pladens produktion ikke sangenes kvalitet.

Jeppe Bjørn Vejlø

30. oktober 2012

Det er generelt altid en fornøjelse at lægge øren til den begavede sangskriver Marie Key, som på sit andet soloalbum fortsætter i samme spor som på sidste års debut, I byen igen. Denne gang har hun kaldt værket for De her dage, og dem er livet som bekendt fulde af. Som tekstforfatter henter Key næring i det dagligdags, livet, som det stille og roligt udfolder sig, og hun er rigtig god til at omsætte såvel erfaringer som observationer til gode, sangbare danske tekster, der hæver sig over gennemsnittet: »Tager min mobil, tjekker verden/ Og der stod det så/ Og jeg forstod det så/ hvorfor jeg vågnede på den der måde/ Som om festens bedste gæst var gået …« Okay, ikke alle pladens melodier er lige uforglemmelige, men på sange som »Landet«, »Festens bedste gæst« og «Uopnåelig« er de nu faktisk rigtig gode, og skyggen af en dårlig sang finder man altså ikke her.

Desværre matcher hverken den musikalske iscenesættelse eller pladens produktion sangenes kvalitet. Producer Andreas ’Maskinen’ Sommer er ganske ferm til at skabe velklingende Pet Shop Boys-agtige kulisser, som Key kan navigere rundt i med sin specielle stemme og stærke personlighed. Men det bliver nummer for nummer alt for enslydende, og der mangler generelt både dynamik og drama, som helhed kører klangene i samme rille, og den overvældende brug af firserklingende keyboards bliver i stigende grad enerverende. Det gør albummet til en monoton lytteoplevelse, og man kunne ønske sig en større både klangrigdom og musikalsk fantasi, noget, der kunne sparke liv i de velsiddende sange og få dem til at folde sig bedre ud.

Uanmassende vanedannende

På det niveau er der så mere at hente hos Julie Maria, hvis fjerde album såmænd bare hedder Kom. Det er produceret med nerve og spændstighed, der er en fin balance mellem maskingenererede klange og klassiske standard-instrumenter, og der er mange spændende ideer i spil, som aftvinger respekt. Det musikalske niveau er ligeledes rigtig højt albummet igennem, desværre står vi her over for den omvendte problemstilling i forhold til Marie Key, thi her matcher hverken sangskrivning eller solist det klanglige rum, producerparret Søren Mikkelsen og Sne har skabt. Julie Marias sange er helt igennem forglemmelige, teksternes opremsninger af banaliteter og hendes spæde stemme blottet for karakter. Pladen går vitterligt lige ind af det ene øre og ud af det andet, det artige og det ferske tager konsekvent overhånd, til vi ender i det rent ud kedsommelige, som det er svært at hidse sig op over. Trods den som sagt flotte produktion og de mange dygtige musikere, der medvirker.

Så giv mig for guds skyld hellere debutalbummet fra de to veteraner Laura Illeborg og Channe Nussbaum. Hver for sig har de to en rig produktion bag sig, Illeborg står for fire roste soloalbum, hvor Nussbaum især har gjort sig bemærket som frontkvinde i en række klezmer-orkestre, Spielniks, Trio Klezmer og Klezmofobia, men også en enkelt soloudgivelse. De to kvinders stemmer klæder hinanden usædvanlig godt, og der hviler en livgivende afslappet stemning over pladens 13 sange, som uden at svinge sig helt op under himmelbuen alle er både høreværdige og smukt skruet sammen. Det er det helt nære, Illeborgs nøgne og uopstyltede tekster kredser om med en klædeligt underspillet poesi, og Nussbaums melodier gennemsyres af en folkemusikalsk melankoli, der ofte virker gribende. Jo, der slås da også et par skæve, men som helhed forløses det solide materiale i en naturalistisk og indbydende produktion, og denne uanmassende udgivelse bliver hurtigt vanedannende.