Scener fra et parforhold

Thure Lindhardt er det seværdige, sårbare centrum i Ira Sachs kærlighedsdrama ’Keep the Lights On’ om et svært forhold mellem to mænd i 00’ernes New York
1. november 2012

I kølvandet på Mix Copenhagen filmfestivalens program af det, der defineres som et ’LesbianGayBiTrans’-filmudbud (LGBT), er der nu premiere på Ira Sachs følsomme parforholdsdrama Keep the Lights On.

Det amerikanske independent-drama handler om to mænds svære kærlighed, men har relevans på tværs af subkulturer og seksualiteter. Filmen er et følsomt portræt af et kompliceret parforhold, som selvfølgelig er præget af spørgsmål om køn, tid og sted, men samtidig er en universel historie om forelskelse og den ofte urimeligt hårde kamp for at hjælpe den, man elsker, i en krise.

Thure Lindhardt har allerede fået international ros og prisnomineringer for rollen som den danske dokumentarfilminstruktør Erik, som ved filmens begyndelse i 1998 prøver på at finde meningen med livet i New York. Paprika Steen har en mindre rolle som hans rådgivende søster, der tidligt forklarer ham, at det er i orden at være ’up and coming’ når man er i 20’erne; I 30’erne er det patetisk.

Erik lader til at arbejde endeløst på en film om fotografen Avery Willard, mens han driver ind og ud af tilfældige affærer. Da han møder den smukke advokat Paul (Zachary Booth), forandres hans liv. Paul er kæreste med en pige, men han forlader hende og flytter sammen med Erik. Derefter fokuserer filmen på deres relation fra den første forelskelse over et mere roligt hverdagsliv til problemerne med Pauls stigende stofmisbrug.

Kærlighed og sex

Keep the Lights On glider ind og ud af scener fra Erik og Pauls parforhold op gennem 00’erne uden at være særligt bekymret om et større plot. Skuespillerne og følelserne er det vigtigste, og Thure Lindhardt er den udtryksfulde kerne som den søgende og sårbare Erik. Vi møder ham først i fuld gang med telefonsex, og der er flere sexscener undervejs, men de er altid forankret i Eriks historie og driver hans personlige drama fremad.

Filmen kredser om spørgsmål om sex og kærlighed, og hvorvidt de to svære størrelser går hånd i hånd eller kan eksistere hver for sig. I en central scene holder Erik en desperat Paul i hånden, mens denne er i fuld gang med en anden i sengen. I en anden er Pauls betænksomhed og lydhørhed over for Erik rørende, når han som en overraskelse har købt et fotografi, som Erik altid har drømt om at eje.

Farlige fristelser

Ira Sachs har tidligere instrueret film som Forty Shades of Blue (2005) og Married Life (2007). Keep the Lights On er baseret på hans eget liv i New York og hans affære med advokaten Bill Clegg, som selv har skrevet om sit liv i bogen The Portrait of an Addict as a Young Man. Heldigvis er der ikke noget hverken privat eller selvretfærdigt over den stemningsfulde film med Thure Lindhardt som Sachs’ instruktør-alter ego, som både irriterer og fascinerer.

Fotografen Thimios Bakatakis (Dogtooth og Attenberg) får os tæt på karaktererne og skaber smukke billeder af de mange intime indendørsscener. På lydsiden leverer den afdøde New York-musiker Arthur Russell løbende sine stilfærdige, eklektiske sange, og helheden gør en film, hvor der egentlig ikke sker ret meget, til et rørende studie af nuancer i et parforholds udvikling fra start til slut.

Filmen er importeret af Reel Pictures, som tidligere på året satte Weekend op i danske biografer. I den skildres en uventet forelskelse mellem to mænd over en weekend. Her får man et bud på, hvad der kan komme bagefter, når man egentlig vil hinanden, men verden er fuld af farlige fristelser som fix eller flotte fyre.

Keep the Lights on. Instruktion: Ira Sachs. Manuskript: Ira Sachs og Mauricio Zacharias. Amerikansk (Empire Bio og Grand Teatret, København, Øst for Paradis, Århus, Café Biografen, Odense, og Biffen, Aalborg)