Den skarpeste lampe i turbanen

I musicalen ’Aladdin’ stjæler Lampens Ånd hele showet, fordi den unge Pelle Emil Hebsgaard er så vildt charmerende. Med spiddende timing, løse håndled og standup-satire
Pelle Emil Hebsgaard brager igennem på Fredericia Teater som Lampens Ånd. Han er fræk, han er sjov, han er barsk – og hans musikalitet skinner igennem selv den vildeste guldblå makeup.

Søren Malmose

9. oktober 2012

Hele Fredericia ligger i et skær af lilla og guld i disse dage. Stoltheden over at præsentere Europa-premieren på Disneys musical Aladdin er iøjnefaldende. Spisesedlerne i restauranterne er trykt på lilla papir, og i butiksvinduerne er selv bh’erne lilla. Ved premieren i torsdags filmede Disney Channel alt og alle. Fredericia er kommet på landkortet.

Heldigvis viste musicalen sig også kunstnerisk at være en appelsin i turbanen for Fredericia Teater. Musicalen er ellers befængt med en heftig amerikansk frihedshørm. Sultanhistorien om Aladdin er vel ret beset et eventyr om Aladdins held og kærlighed. Alligevel bliver den i Disneys musicalverden til en amerikanerhistorie om personlig frihed hos Lampens Ånd! Så ud til højre ryger Aladdin og Gulnare (undskyld: Jasmin) på et flyvende tæppe – og ind i rampelyset svanser Lampens Ånd, der endelig kan udtrykke sin drøm om at blive sluppet løs fra lampen og blive fri …

Så sej, åh nej

Dén tolkning var næppe gået i en stil til studentereksamen. Men i Fredericia går det. Fordi Lampens Ånd – kaldet Genie – spilles så charmerende og satirisk af den unge Pelle Emil Hebsgaard. Han kan synge og danse og få alt til at lyde som en pointe. Samtidig har han fået de absolut mest veloplagte replikker, der lyder, som om de er blevet fremimproviseret. I Trine Dansgaards oversættelse rimer ’så sej’ på ’åh nej’ – og her er en farlighed, som svarer til Hebsgaards heftige blå makeup.

Aladdin har ellers tre skønne, skøre venner, som næsten trækker lige så store klapsalver: Max-Emil Nissen er en herlig, lille charmør, Teit Samsø Clausen vækker forståelse som den evigt sultne kamelridder – og Kim Ace Nielsen styrer trioen med overblik og flirt for resten.

Overlæsset scene

Aladdin selv spilles af Johannes Nymark, der både har prins-tonerne og Aladdin-skønheden; men fræk som en gadedreng, det er han altså ikke.

Hans udvalgte Jasmin er Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Danmarks mest eksotiske musicalstjerne. Hun er mørk som en sultandatter, og hun har mandeløjne, der knitrer – og hendes stemme magter selv en trussel fra en troldmand uden at miste sin stjerneklang. Men hendes forkælelsestemperament er grotesk overdrevet.

For instruktøren Lynne Kurdziel-Formato har ikke sans for underspil, for nu at sige det pænt. Skolekomedien lurer fælt, især i første akt. Desuden har scenograferne og videografikerne proppet en hel basar og en halv stjernehimmel ind på Fredericia Teaters bette scene ... Først når frugtboder og skillevægge er ryddet af vejen i andenakten, kan kapelmester Christian Baltzer og de 18 mand i orkestret spille de storladne toner op ad et scenebillede, der matcher.

Her forvandler Aladdin sig til en musikalsk satire et muntert sted i nærheden af Ørkenens Sønnesønner, MGP i ørkenstøvler og Linda P på glatis og vandspejling. Så musicalfreaks kan lige så godt fylde vanddunkene med det samme og kravle op på kamelerne. Af sted mod oasen Fredericia!

’Aladdin’. Baseret på Disney-filmen fra 1992. Musik: Alan Menken. Sangtekster: Chad Beguelin. Iscenesættelse og koreografi: Lynne Kurdziel Formato. Scenografi: Jens Frausing & Anders Digmann Jensen. Digital scenografi: Nørlum. Kostumer: Anna Juul Holm. Oversættelse: Trine Dansgaard og Jesper Kjær (sange). Kapelmester: Christian Baltzer. Til 18. november