Smuk terror

Anders Rønnow Klarlunds seneste og sidste film, ’The Secret Society of Fine Arts’, har været fem år undervejs, og ser man bort fra det dybe ubehag ved dens sværmerisk-patetiske holdning til terroristbegrebet, er den på flere måder en original tour de force, der ikke blot imponerer rent teknisk, men også visuelt artistisk
25. oktober 2012

Instruktøren Anders Rønnow Klarlund er en af Lars von Trier talentfulde elever i ’Forbløf Borgerskabet-branchen’ og han elsker at gå til yderligheder: en allegorisk dukkefilm Strings (2004), en udhængning af ynkelige sociale tabere i Hvordan slipper vi af med de andre? (2007) og nu en stillbillede-fortælling om terrorister, der betragter deres ødelæggelser som kunstværker.

De unge, romantisk skildrede hovedpersoner lader sig inspirere af en berygtet udtalelse af den berømte tyske avantgarde-komponist Karlheinz Stockhausen om terrorangrebet i New York den 11. september 2001: »Det største kunstværk, der nogensinde har eksisteret.«

Denne gang går det ud over Berlins zoologiske museum, og bombegruppen, der angiveligt sikrer sig, at ingen mister livet ved eksplosionen, opnår da også den tilsigtede kunstneriske skønhed i Rønnow Klarlunds still-billeder, hvor faldende blade og fjer fra udstoppede sprængte fugle danner magiske mønstre i gadebilledet.

Både filmens og gruppen æstetiserer altså terroristhandlingen i ekstrem grad. Dog drejer det sig for hovedpersonen, den bosniske skuespiller og kunstmodel Eva, også om en eksistentiel fascination af ’kunstværker’ som 11. september-angrebet, der river os ud af en sløvet livsrytme.

Eva forelsker sig brændende i gruppens karismatiske leder, der anvender hende som talerør, og hun fungerer som filmens fortæller under et forhør med en (iøvrigt dilettantisk spillende) amerikansk CIA-mand.

Originalt stil-univers

Filmen har været undervejs i fem år, og ser man bort fra det dybe ubehag ved dens sværmerisk-patetiske holdning til terroristbegrebet, er den på flere måder en original tour de force, der ikke blot imponerer rent teknisk, men også visuelt artistisk.

Der skabes et interessant stil-univers gennem den rytmiske sammenvævning af stillbilleder med kamerabevægelser, lyd og musik. Samtidig bliver bevægelserne og normafvigelserne fra still-æstetikken, som vitterligt forekommer – for eksempel en rindende tåre, bølgende cigaretrøg, kørende metrotog – ekstra virkningsfulde.

Klarlund kan en masse som instruktør, men manuskripforfatteren af samme navn spænder ofte ben for ham, her for eksempel i en overlæsset fortællemåde. Skuffet over den danske filmbranche har Klarlund nu ifølge et personligt essay i EKKO nedlagt instruktørhvervet for at hellige sig sin forfattervirksomhed, og det er synd, at en så oplagt visuel begavelse går til spilde.

Hans nyeste værk kan sagtens ende med at blive lidt af en kultfilm, men forhåbentlig ikke rent handlingsmæssigt et mønster til efterfølgelse.

 

The Secret Society of Fine Arts. Instruktion og manuskript: Anders Rønnow Klarlund. Dansk. Dvd udsendt sammmen med filmtidsskriftet EKKO # 22, der også rummer Chris Markers stillbillede-klassiker La Jetée. Vises desuden på Aarhus Filmfestival, fredag den 9. november kl. 17, hvorefter Anders Rønnow Klarlund vil fortælle om filmen

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Esben  Maaløe

"en udhængning af ynkelige sociale tabere i Hvordan slipper vi af med de andre? (2007)"

Har du set filmen? Det var snarere alle os (jaja, dem!) der synes at folk på overførsel skulle pakke sig der fik et fur i den film?

anbefalede denne kommentar