Læsetid: 4 min.

Tyk og forstuvet arkitekturhistorie

Bogen om en ny dansk arkitekturbølge er skabt til at lade ligge og flyde i både hjemlige og oversøiske loungesofaer. Eller er den snarere et humpende politisk statement?
Bogen om en ny dansk arkitekturbølge er skabt til at lade ligge og flyde i både hjemlige og oversøiske loungesofaer. Eller er den snarere et humpende politisk statement?
19. oktober 2012

En ny bølge i dansk arkitektur er, ifølge en ny voluminøs bog på både dansk og engelsk, skyllet ind over hjemlandet og ud over hele verden siden årtusindskiftet.

Det er arkitekter som Bjarke Ingels, Julien De Smedt, Sinus Lynge, Dan Stubbergaard med Nordhavn og Nørreport, Lars Bendrup med Industriens Hus eller planlæggeren Tom Nielsen.

Deres tegnestuer hedder PLOT eller BIG eller COBE og TRANSFORM eller andre associerende navne som Polyform, Adept og Effekt.

Alle bølgens arkitekter er født omkring 1970. Og dét, der kort sagt karakteriserer deres arbejde, ud over at de elsker strækmetal, finér og beton højere end tegl og høvlet træ, synes at være en spektakulært positiv holdning til de modsigelser, der altid er indbygget i opgaven og i forholdet mellem opdragsgiver og arkitekt. Af alle mulige grunde, både ideologiske og praktiske.

De er mere pragmatiske, påstår bogen, end generationerne forud for 00’ernes hedsporer, der kom i gang med at bygge allerede som trediveårige.

Men påstanden er tvivlsom! For generationen eller aldersgruppen umiddelbart før bogens optrædende, var allerede i 1990’erne godt i gang med at nedbryde postmodernisternes narrestreger og de endnu ældre strukturalisters rationelle grids.

90’erne er bare ikke med i bogen om den nye bølge. Dorte Mandrup, Michael Christensen, Louis Becker, Pernille Poulsen, Søren Nielsen eller Signe og Christian Cold er ikke-eksisterende i den hypende generationshyldest, til trods for at de har bygget både skæve, socialt orienterede institutioner, synligt bæredygtige bygninger og tegnet radikale bebyggelsesplaner i ind- og udland.

De er ikke med, for de er ti år ældre. Og de ville sikkert også betakke sig, for bogen praktiserer en underlig vægtløs måde at skrive om arkitektur på. Endnu ældre adspurgte i publikationen, teoriprofessor Carsten Thau og byplanprofessor Jens Kvorning, er da også forbeholdne over for udgivelsens hellige hype.

Splinternyt

Der findes i enhver arkitektgeneration både badutspringere og dydsmønstre. Normbrydere og traditionalister. Og så nogen midtimellem, der prøver at afveje eller modificere nye tendenser og grænsesprængende idealer.

Men at være badutspringer, eller windsurfer for nu at blive i bølgemetaforen er ikke i sig selv nogen kvalitetsgaranti. Bjarke Ingels er en begavet badutspringer, med 8-tal i Ørestaden og øjenåbnende konkurrenceprojekter i ind- og udland.

Men Lars Bendrup er, i alt fald med sin om- og overbebyggelse af Industriens hjørne på Rådhuspladsen i København, en klodset én af slagsen. Industriens Hus repræsenterer i sin endnu ufærdige udgave en pragmatisk praksis, når den er mest modstandsløs og politisk accepterende. Og er med i bogen.

Ti år ældre Dorte Mandrup vil når som helst være Dan Stubbergaard med biblioteket i Nordvest eller Bjarke Ingels med Bjerget overlegen i detaljering og materialehåndtering. Også når det drejer sig om utraditionelle helhedsgreb og byggematerialer som i Holmbladsgades sportshus. Ikke som dydsmønster på den snerpede måde, men af sind og erfaring.

Og man skal være meget pragmatisk forblændet, hvis man ikke kan få øje på den yderligere fem år ældre Lene Tranbergs stædige kvaliteter, som er stærkt stimulerende på opfattelsen af stof og rum som i SEB-huset på Kalvebod og det cirkulært skulpturelle Tietgen Kollegium.

Jens Arnfred på tegnestuen Vandkunsten begyndte at revoltere og praktisere tæt-lavt allerede omkring 1970. Han blev som professor af erklæret betydning for Bjarke Ingels’ måde at opfatte arkitektfaget på. Så hvorfor er det pludselig vigtigt at skrælle vækstlaget fri af stammen, bare for at insistere på noget splinternyt?

Erhvervspolitik

Bogen viser eksempler på ti danske tegnestuers arbejder, og lader arkitekterne komme til orde i interviewform. Dertil samtaler med danske og udenlandske iagttagere om udbredelsen eller kvaliteten af den påståede danske nybølge. Og korte essays til indkredsning af, hvad det er, der er fælles praksis for de udvalgte. Blandt andet Ingels, Smedts og Stubbergaards hollandske connection til Koolhaas og MVRDV.Bogens ene redaktør, arkitekten Kjeld Vindum er til daglig ansvarlig for tidsskriftet Arkitektur og i sine afsluttende kommentarer let skeptisk over for bølgebenovelsen.

Hvorimod medredaktør og gennemgående interviewer Kristoffer Lindhardt Weiss rider bølgen for fuld skrue og med højt skum. Han er ikke selv arkitekt, men cand.mag. i filosofi, og har som sådan tidligere arbejdet sammen med en af tegnestuerne i bogen.

I sin samtale med Dansk Arkitektur Centers leder Kent Martinussen lader Weiss vægten ligge på DAC’s succes ved Arkitekturbiennalen i Venedig 2006. Det var dér, de unge danskere brød igennem som erhvervsenergisk bølge i co-evolution med Kina. Og gav payoff med kulturminister Brian Mikkelsens i realiteten sparsommelige, men højt besungne præsentation af en dansk erhvervsbaseret arkitekturpolitik.

Er den tykke og flot illustrerede bog i virkeligheden et forsinket erhvervspolitisk statement til fremme af arkitekturen som sensationel canvassing?

I så fald burde 3XN’s flaprende Ørestadshotel og S.L&H’s vippende Nykredit-domicil have været med i publikationen, selv om de ansvarlige arkitekter er tyve år ældre end bølgeartisterne.

For hvem er det egentlig, der har taget opgøret med normal-modernismen og den danske konsensus-smag?

Bogens ene redaktør, Kristoffer Weiss, skriver i et indledende essay, at der måske tegner sig et billede af ’et fadermord uden fader, begået af en søn, der aldrig har været tabt’. Uden at den anelse på nogen måde påvirker hans og bogens beskrivelse af situationen. Det ville være i overkanten at kalde den tykke publikation for historieforfalskning, men en forstuvet arkitekturhistorie er den i hvert fald.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu