Læsetid: 1 min.

Ballerina

Plottet er helt smalt: En kvinde splittet mellem dansen og manden
8. november 2012

Kan man filme sig ind i danserens længsel efter at danse? Den udfordring sætter filminstruktøren Maja Friis sig selv med sin ’poetiske dansedokumentar’ Ballerina om den nu 88-årige Elsa Marianne von Rosen. Filmen er baseret på hendes fascinerende erindringer, Inte bara en dans på rosor, og den er et underskønt billeddigt om den svenskfødte, lyshårede von Rosen, som dansede den første Frøken Julie i 1950 – og som blev en af 1900-tallets vigtigste Bournonville-instruktører.

Plottet er helt smalt: En kvinde splittet mellem dansen og manden. Stina Ekblad lægger sin åndfulde drømmestemme til den stærke poesitekst af Maja Friis, Mille Haynes og Josefine Klougart. Og von Rosens livsdilemma tolkes af Brian Curt Pedersens zoomsikre kamera og af Martin Dirkovs flygtende strygermusik under Lars Halvorsens hamrende lyddesign. I filmen følger von Rosen dansen – og forlader manden. I virkeligheden dannede hun makkerpar med scenografen Allan Fridericia, indtil han døde i 1991.

Selv sidder von Rosen på filmen i en hvid kniplingskjole, tavst registrerende. Men når den mørke Ana Sendas drejer piruetter i vildskab, så danser von Rosen sikkert med i tankerne – hvad enten Ana Sendas ender i armene på Stefanos Bizas’ stærke ’mand’ eller på Jonathan Sikells ’danser’, der løfter hende i himmeldrej. For i Ballerina bydes Elsa Marianne von Rosen op til ubændig passionsdans af Maja Friis’ nænsomme kamera.

Ballerina. Instruktion: Maja Friis. Manuskript: Maja Friis, Mille Haynes og Josefine Klougart. Dansk. Kan under CPH:DOX ses i Dagmar den 11. november og siden på DR K den 14. november