Læsetid: 3 min.

Doña Anne forfører

Anne Linnet dirrer i sine ballader om vold og ømhed. Ærgerligt, at det også er lykkedes hende at besnære sin forlægger til at undlade kritisk udlugning
10. november 2012

Man skal helt frem til side 270 i Anne Linnets ungdomserindringer for at finde programerklæringen. Den er et flot duvende prosadigt:

»Don Juan var en mand./ Jeg er en kvinde./ Don Juan elskede med et tusinde og tre kvinder i Spanien./ Amatør./ Jeg har elsket med langt flere – kvinder./ Uden at det har kvalt min kærlighed til mænd.«

Om sine elskovspartnere digter Anne Linnet videre:

»Alle har haft et guddommeligt skær over sig, som om guderne har givet dem en særlig evne til at stråle./Lyset har fanget min opmærksomhed og optændt min trang til at forene mig med det guddommelige, som ethvert menneske livet igennem har trang til at ophæve sin egen eksistens og igen blive en del af altet./Det er elskovsaktens hemmelighed, foreningen med guderne.«

Disse linjer burde have stået som åbningsfanfare. Det kunne have erstattet den ikkeoverbevisende rammefortælling, bogen er pakket ind i. Nemlig at Anne Linnets barnebarn i 2033 modtager erindringerne, ledsaget af breve, som farmor Linnet har skrevet i New York i 2021.

De forføreriske evner, som Anne Linnet dokumenterer i sin levnedsskildring, synes også at have indspundet hendes forlægger, så hun/han har mistet sin kritiske sans.

Tomgangsord burde luges ud

Bogen har fået lov til at løbe op i 574 sider, hvor 400 kunne have rakt. Tomgangsordene skulle have været udluget. Der er for meget i bogen, der er »skønt«, »vildt« eller »vissent«. Og ud også med den påduttede rammefortælling. Der er ingen grund til at pakke Linnet ind. Hun er bedst, når hun bare udfolder sig.

Som angivet i Don Juan-digtet er bogens lidenskabsbånd, hvorledes mennesker søger at opsluge sig i altet, forene sig med det guddommelige. Det gør de gennem elskov og skabende kraft, der til gengæld vekselvirker på hinanden.

Anne Linnets skabende kraft har man kunnet glæde sig over i 40 år. Hun har lavet nogle af de smukkeste sangindspilninger, der findes på dansk. Dels fra Tove Ditlevsens barndomsgade og kvindesind, dels Anne Linnets egen tekst og musik, f.eks. i gribende strofer som »Itu« og »En søndag i april« .

Med bogen bliver vi klogere på, hvordan mesterværkerne er blevet til. Det har krævet hektisk guddommelighedssøgen i sex.

Der er guffet adskilligt i, at Linnet sætter rigtige navne på sin ungdoms mest dragende kærester. Kan hun være det bekendt? Hun har her i avisen forklaret, at de pågældende var varskoet og har haft lov til at forhåndslæse og diskutere med hende, hvis de ønskede det. Uanset hvad har de ingen grund at til at flove sig. I bogens tekst fremstår de som ægte, kærlige og søgende mennesker. Når Anne Linnet går så hudnært på sig selv, må hun – kunstnerisk nødvendigt – også gøre det på dem, der er hende tættest.

Forpjusket mand

Den, der fremstår forpjusket, er hendes ungdoms ægtemand, Holger Laumann. Han forlanger ægteskab af hende, men kan ikke lade være med at gå i seng med andre kvinder. Når hun gør det samme, slår han hende. Læseren ømmer sig.

Anne Linnets forældre er hendes tryghed, og da hendes omsorgsfulde overlægefar arbejder sig ihjel, inden han fylder 60, mister hendes verden sit omdrejningspunkt.

Hun slynges ud i det sorteste mørke og ind i det sadomasochistiske univers, som fandt sit kunstneriske udtryk med Marquis de Sade-pladerne. Også her er der rigeligt for læseren at ømme sig over.

Anne Linnet er en smuk skikkelse og vel efterhånden også et monument. Over en tid, hvor kærlighed var omkostningsfri. Så godt som.

 

Anne Linnet: Testamentet. 574 s. 350 kr. People’s Press

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Allan Nørgaard Andersen

Nej, hør nu, Rehling. Linnet er en glimrende komponist, sanger, fortolker og musiker. Men en rædsom og prætentiøs lyriker.
Jeg hørte en gang i radioen instruktøren, salig Erling Schrøder kommentere Linnets lyrik på flg. måde, idet han citerede de første linjer af netop sangen Itu, som DH berømmer:
" "Man sir at over skyerne er himlen altid blå/ men det ka vær' svært at forstå når man ik' ka' se det" .........(her holdt Schrøder en lang pause før han mumlede:..."Dyyb tavshed."

David Rehling skriver: Hun har her i avisen forklaret, at de pågældende var varskoet og har haft lov til at forhåndslæse og diskutere med hende, hvis de ønskede det.

Hvorfor skal vi tro på hende? 1000 damer og 600 kirker. Tænk hvis hun har bevær med at tælle. Tænk hvis der er noget i vejen med hende både her og der. Skal vi tro hende, fordi hun er . . .?

B.T. har lige lagt følgende ud:

Spørger man de nævnte kvinder, har de svært ved at genkende sig selv i de saftige beskrivelser. Det gælder for eksempel den tidligere veninde og nære samarbejdspartner Sanne Salomonsen og skuespillerinderne Ulla Henningsen og Susanne Breuning.

- Vi havde en ganske kort affære, da vi var omkring 18-19 år. Vi var unge og havde det sjovt, og jeg var en af Annes første eksperimenter eller erobringer. Men jeg har slet ikke brug for at blive talt om på den måde, siger Ulla Henningsen til BT i dag.

- Jeg er meget blufærdig, og det er ikke fordi, jeg skammer mig, men jeg synes ikke, det er fair, at hun blander mig ind i sine ting, siger Henningsen".

Er der en særlig, hensynsløs råhed blandt Informations medarbejdere og læsere?

Jeg selv har aldrig kunnet fordrage hendes musik, og teksterne har noget vulgærårhusiansk over sig.

Jeg foretrækker til sammenligning klart Kandis og Hansi Hinterseer.

Vi havde en ganske kort affære, da vi var omkring 18-19 år, siger skuespiller Henningsen.

Vi?

Hvis Henningsen var 18-19, så var Linned 16-17, for Henningsen er to år og fire måneder ældre end den anden.

Tænk, hvis Open Sex med De Kendte bliver en trend og griber om sig. Sikke mange penge indercirklen kunne tjene på historier fra de kunstneriske miljøer i København og Aarhus. Er der politikere indblandet, så kan der scores rigeligt til alderdommen, hvor der måske ellers er udsigt til smalkost.

Forresten, er der endnu ikke nævnt nogen fra Danmarks Radio?

Hvordan er det lige man svare igen på en udlevering i bogform?
Det er ikke alle der kan se det charmerende i en personbeskrivelse i offentligheden. Uanset hvor pæn den så end er.
Men denne udlevering er vist osse mere i retning af afsløring af andre folks privatliv og antydninger af seksuelle præferencer der måske ikke engang er korrekte men baseret på forfatternes fortolkning.

Hvorfor skal disse type bøger altid navngive ofrene. Det burde ikke være nødvendigt.
En musiker burde da kunne lave en fortolkning i tekstform.

Nå men ingen grund til at hidse sig op her. Hun skal nok få slag for den bog.

Charlotte Thomsen

Hvad er formålet med denne bog, som jeg kun har læst omtalen af? Jeg forstår slet ikke, at den allerede er solgt i så mange eksemplarer. Det KAN da kun være nyfigenhed, der får folk til at læse den. Almindeligvis lytter jeg meget gerne til Anne Linnet. Både musikken og mange af hendes tekster har jeg haft megen glæde af, men at hun nu udleverer kendte profiler, som hun påstår, hun har clearet med, kan jeg slet ikke acceptere. ... Hvor har jeg dog tabt meget for dig Anne Linnet.. Måske kan jeg bedre forstå dig, hvis jeg læser din bog, men der er noget helt basalt, der afholder mig fra det.