Den flyvende reporter

Jens Nauntofte leverer en engageret fremstilling af de politiske og personlige kræfter i det, der engang var Det Arabiske Forår
23. november 2012

Den 72-årige reporter Jens Nauntofte kastes op i luften af en begejstret gruppe unge mænd midt på Tahrirpladsen i Kairo, så både kamera og pressekort falde ud af lommerne. I et øjeblik hænger han over de tusindvis af fejrende hoveder som en flyvende reporter og ser det hele åbenbaret for sig, for blot sekundet efter at falde ned igen i armene på de omkringstående.

Situationen er beskrevet i den garvede journalists bud på en samlet fremstilling af det, der populært kaldes Det Arabiske Forår. Billedet fungerer på flere planer – for netop det må være reporterens fremmeste opgave – at befinde sig i en konstant vekselvirkning mellem at dykke ned i menneskemængden, mærke den, lytte til den, og hæve sig op, blive der et øjeblik og se det store billede, for blot at dumpe ned i virkeligheden igen. Og det er billedet på reporteren, der i bogstaveligste forstand lader sig rive med. Ikke ligefrem en journalistisk dyd i streng forstand, men en forudsætning for det engagement, det kræver at samle så kvalificeret materiale til en bog.

Men optrinnet bliver også sindbilledet på en revolution, hvor drømmene steg til vejrs og fik frit løb med oprøret, for blot at blive opløst i virkelighedens realiteter igen. Og det er der, vi nu, post-festum, befinder os.

Nauntofte er rejst gennem Syrien, Egypten, Libyen og Tunesien og har samlet stemmer ind. Magtens stemmer, oprørets stemmer, den lille og den store mand – og kvindes – stemme. Og der er meget at holde styr på. Mangfoldigheden af stemmer yder den splintrede politiske situation i regionen solid retfærdighed. Det centrale spørgsmål, der kredses om, hvem der kommer til at udstikke kursen for regionen kommende år. Om radikale udlægninger af Islam skal være bestemmende for regionen, eller om de moderate kræfter kan samle tilstrækkelig med opbakning. Hvilke alliancer er mulige og hvilke er umulige?

Det er selvfølgelig en vanskelig præmis at skrive bog om en historie, der langt fra er forbi. Det er Nauntofte sig aldeles bevidst. I modsætning til megen anden journalistik i bogform, der tager fat på dagsaktuelle temaer, er Tyrannernes Fald decideret gennemarbejdet og stramt komponeret, skiftende mellem interviews, analyser og personlige betragtninger. Alt sammen for at undersøge mulige udgange af konflikterne. Persongalleriet er imponerende. I Syrien taler Nauntofte med al-Assads propagandaminister, der aggressivt spørger, om NATO og Vesten virkelig ønsker, at Syrien skal falde i hænderne på islamisterne. For det er det, der vil ske, hvis ikke de holder stand. Og der spoles af og til tilbage i tiden, som til Nauntoftes møde med en unge Gadaffi i 1973.

Med forfatterens sproglige sans og journalistens kritiske spørgsmål kommer læseren med Nauntofte tættere på en forståelse af hvilke kræfter, der blev sluppet løs, da tyrannerne faldt. Nye uprøvede magtkonstellationer skal finde deres fodfæste. Det er udfordringen. Og Nauntoftes glimrende bog viser, at selv om ingen af landene endnu er lykkedes med at etablere et stabilt politisk system, er der masser at tankekræft og aktivitet, der medvirker til udviklingen af politiske institutioner, der kunne blive bæredygtige og i overensstemmelse med landenes egen historik.

I bogens epilog gør Nauntofte op med den udbredte forestilling – i hvert fald i Danmark –, at oprøret handlede om demokrati. Det gjorde det ikke. Vi skal ikke gøre os nogen illusioner. Hvis man tror, at regionen vil udvikle sig til demokratierne i på lige præcis den måde, som vi forestiller os det, så tager vi fejl. Det er kampen for den personlige frihed, der er drivkræften bag oprøret. Ikke kampen for demokrati. Perspektivet er kun demokrati, så længe det kan forenes med en eller anden form af Islam.

Virkeligheden er fortsat blodig alvor i Syrien, og retningen i de øvrige lande ingenlunde givet. Men med denne bog i bagagen bliver det klarere hvorfor. Som reporter er Nauntofte fortsat flyvende.