Læsetid 3 min.

’Det er fucking dumt!’

Andreas Johnsens CPH:DOX-aktuelle portrætfilm, Kidd Life, er en slående og nøgtern dokumentation af et kongerige, Danmark, der ikke har nok at gå op i, og af en lille, smuk, selvforvirret rappe-abe, Kidd
6. november 2012

»Hver gang du laver interviews, så tager du pis på det, og så skal du retfærdiggøre det, og så tager du pis, og så skal du tage pis på pis på pis, og jeg kan ikke tage det mere«, fniser den unge undergrundskendte, kort efter ekstremt overgrundskendte, nørrebrorapper, Nicholas Westwood Kidd, i den heftige start af sin lynkarriere.

Det er før, han finder på debutalbumtitlen Greatest hits 2011 (»Det er fedt! Det er fucking dumt!«, råber han begejstret). Det er før, pigerne jagter ham som en dansk Justin Bieber (uden voksen manager). Det er før, han på Twitter erklærer, at han »stopper med musik« otte måneder efter hittet »Kysset med Jamel«, før han skriver autografer til statsministeren og i Clement Direkte haglsvedende proklamerer, at hans musik er en joke, der skal drille den etablerede musikbranche. Det er før, hans smukke ansigt bliver en filipens-befængt ballon på grund af stofferne og den indrømmede alkoholisme, og inden hans musikmakker fra Cheff Records-slænget, Klumben, pludseligt hitter på Roskilde udenom Kidd, mens Kidd sidder tilbage med et stivnet smil og patter direkte af Arnbitter-flasken. Og så er det før, Kidd starter med musik igen – først med den lunkent modtagne »Nordhavn«, og så, i provinsens gymnastiksale, med de nu slidte festhits, »Ik’ lavet penge« og »Uhh Det Er Svært At Være Så God«.

Hypens ækle ansigt

Dokumentarist og filmfotograf Andreas Johnsen, der også står bag 2008-portrættet af den nu afdøde dancehall-stjerne Natasja, har med Kidd Life lavet en begavet og underspillet portrætfilm, der nøgternt dokumenterer hypens ækle ansigt og et år i absurd pophast. Det er ’old school fluen på væggen’-dokumentarisme og hjemmevideoæstetik. Her er ingen langsomme panoreringer på barndomsfotografier. Ingen følelsesladet baggrundsmusik, slowmotion-effekter og insinuerende indzoomninger på Kidds hærgede ansigt. Der er ingen ’sidde ned’-interviews (men et enkelt ’hænge vasketøj op’ af slagsen) og ingen dybe spørgsmål ud over et »hvad fanden gør du nu, Nicholas?« Der er bare Kidd, dokumenteret – og masser af ham, hans druk, scoringer, succes, nedtur, hans hits spillet, meget sigende, i én uendelighed. »Er det mig, der er dum, eller er det dem, der er helt fucked up oven i hovedet?« griner Kidd efter et akavet møde på Den Sorte Diamant. Arrangørerne vil have ham til at læse Jalal al-Din Rumis 1200-talstekster op for diplomater, sheiker og Kongehuset – og ændre sit debuthit til »Kysset med Jalal«. Således oplever vi Nicholas Westwood Kidd som en lille, speedet hoppeabe, charmerende og irriterende, der har fået alle i det danske kongerige omkring sig til at ligne idioter – sig selv ikke mindst. Johnsen prøver ikke at postulere, at han kommer tættere på knægten, end han gør. For heller ikke Kidd fatter Kidd, aner man. Og måske handler hans evigt distancerede »pis på pis« i virkeligheden også om den paranoia, som mørke sjæle kan få af opmærksomhed: Hvis I kan lide mig, må I have misforstået noget. Før det, før Kidd har fået koldvåde bukser af sit »pis på pis på pis«, før han er begyndt at hade Jylland, men derimod fryder sig over deres held med koncertaftaler i provinsen, spørger Johnsen ham:

»Hvor er I om et år?«

»Enten er vi rige, eller også er vi junkeys«, siger en fyr fra slænget.

»Kidd bliver husket som den største popstjerne i Danmark,« lover Kidd derimod kameraet. Et sindssygt år senere er han landet et sølle sted mellem de to positioner. Den fede, fucking dumme røvtur dokumenterer Johnsen energisk, åbent og tankevækkende.

’Kidd Life’. Instruktion: Andreas Johnsen. Vises torsdag d. 8/11 kl. 16 og lørdag d. 10/11 kl. 22.30 i Empire Bio. Herefter rundt omkring i landet. Læs mere på www.cphdox.dk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv en gratis måned med uafhængig kvalitetsjournalistik