Lydløs magi

Tyske filmfolk boltrede sig med filmmediet i årene mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse. Det illustreres af en pragtbog med stillbilleder fra periodens film
Wege zu Kraft und Schönheit. Sådan hedder Wilhelm Pragers kropsdyrkende film fra 1925. Prager viser den nøgne menneskekrop, både mandens og kvindens, og den glæde, sundhed og skønhed, der kommer ud af at bevæge sig, hvad enten det er i leg, dans eller motion. Det er ikke en nazistisk film, men den udspringer af den samme kulturelle og kropsfikserede bevægelse, som også inspirerede nazisterne. Det synes således passende, at Hitlers senere hofinstruktør, en ung, dansende Leni Riefenstahl, medvirker.

Deutsche Kinemathek Berlin

22. november 2012

Fra Friz Lang, F.W. Murnau, Carl Th. Dreyer og Ernst Lubitsch til Louise Brooks, Conrad Veidt, Marlene Dietrich og Asta Nielsen.

I perioden mellem Første Verdenskrig og Hitlers magtovertagelse i 1933 var Tyskland, den demokratiske Weimarrepublik, hjemsted for nogle af de mest innovative filmfolk i verden.

Instruktører, skuespillere, manuskriptforfattere, scenografer og filmfotografer boltrede sig med det endnu unge filmmedium og eksperimenterede, udfordrede og opfandt nye måder at udtrykke sig og iscenesætte på.

Filmforskeren Hans Helmut Prinzler, tidligere leder af Deutsche Kinemathek Berlin, har samlet mere end 300 fantastiske billeder fra 72 af de vigtigste af datidens tyske filmproduktioner, de fleste stumme, i bogen Licht und Schatten – Die grossen Stumm- und Tonfilme der Weimarer Republik.

Og hvor er det dog en fantastisk bog, værd at tilbringe tid i selskab med, alene fordi den samler så mange helt utrolige stillbilleder fra adskillige film, man ikke nødvendigvis har set – og nogle man helt sikkert har set – og giver én lyst til at se og gense disse visuelle pragtværker: Dr. Mabuses testamente, Metropolis, M, Den Blå Engel, Carmen, Der Golem, Nosferatu, Dr. Caligaris kabinet og mange flere.

Kreativ virkelyst

Lidt forenklet kan man sige, at stumfilmen, netop fordi den var uden tale – men dog med mellemtekster – i udstrakt grad var nødt til at artikulere sig gennem levende billeder og skuespilleres mimik og gestik.

Det fornemmer man straks, man slår op i Hans Helmut Prinzlers bog, hvor hvert eneste stillbillede levende videreformidler følelser og stemninger og takket være instruktørerne og fotografernes originale brug af lys og skygger – heraf bogens titel – og scenografernes stemningsskabende kulisser bliver små og store kunstværker i sig selv.Det er selve udviklingen af den tyske ekspressionisme, man kan følge, mens man bladrer sig igennem bogen, nyder billederne og læser de små tekster om de enkelte film.

Alle genrer synes repræsenteret: Gyserfilm, komedier, science fiction, melodrama, periodestykker, litterære filmatiseringer – en af dem er danske Asta Nielsens Hamlet, hvori hun selv spiller titelrollen – og endda enkelte talefilm fra slutningen af 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne.

»Det var en af de mest kreative perioder i tysk film,« skriver Hans Helmut Prinzler i sit forord til Licht und Schatten og fortsætter med at karakterisere en tid, især 1920’erne, hvor friheden og dermed også den kreative virkelyst var stor inden for mange fag og kunstarter i republikken, og hvor den tyske filmindustri i gennemsnit producerede 200 film om året og trak 250-300 millioner mennesker i biografen.Da Hitler kom til magten i 1933 sluttede det tyske filmeventyr, og mange af filmfolkene flygtede til USA, hvor de begyndte at sætte deres umiskendelige præg på 1930’ernes og 1940’ernes amerikanske film.

Licht und Schatten: Die grossen Stumm- und Tonfilme der Weimarer Republik, Hans Helmut Prinzler, Schirmer/Mosel Verlag, 308 sider, 68 euro. Kan købes via amazon.de