Læsetid: 1 min.

Masser af uforløst potentiale

’Book of Spells’ skaber digital Potter-magi hjemme i stuen og remixer de centrale diskurser fra bogen og spillet til et nyt medie præget af bogens fysikalitet og spillenes interaktion
20. november 2012

Sekundet efter siden er vendt, reagerer bogen på skærmen prompte: Siderne bliver flydende tegnet op, fabeldyr vækkes til live, og alt er pakket ind i en berusende sværm af troldmandsglimmer og digitalt tryllestøv. Det ligner i høj grad en bog fra Harry Potter-universet, fordi illusionen og de grafiske effekter er besnærende smukke i Book of Spells.

Uanset ens erfaring med spil, så er det let at blive forført af denne tech-magi, og særligt fordi den tekniske opsætning er mindre bøvlet end frygtet. Nok skal der ryddes plads på gulvet foran skærmen og tændes lys, så kameraet kan se bogen og spilleren, men alt bliver forklaret i et adstadigt tempo – og tilmed fuldt oversat til dansk, hvor bogens ’forfatter’ Miranda Goshawk er mesterligt indtalt af Vigga Bro.

Voksen-indvendingerne

Book of Spells er i sit design en mainstream-appellerende hybrid mellem sine medier, da den kobler bogens linearitet og fortællemæssige flow med spillenes basale interaktivitet og enkle gåder. Nuvel stiger sværhedsgraden en smule igennem bogens fem centrale kapitler, der hver træner fire forskellige besværgelser, men det er umuligt at fejle og ’dø’, så man bliver båret igennem siderne.

Til målgruppen, der starter ved børn fra 5-6 års alderen, er design-valget forståeligt, men som voksen sidder jeg tilbage med håb om mere. Mere interaktivitet, sværere gåder, større brug af selve bogen og flere muligheder for at kunne påvirke historiens gang.

Men det er typiske voksenindvendinger, fordi Book of Spells gør præcis, hvad den skal. Den skaber digital Potter-magi hjemme i stuen og remixer de centrale diskurser fra bogen og spillet til et nyt medie præget af bogens fysikalitet og spillenes interaktion. Er det fremtidens bog? Nej, ikke endnu, men det emmer af uforløst potentiale, som nutidens fortællere uanset medie bør skele til.