Nazihygge med Fix & Foxy

Hitler er i godt humør, nu hvor han genindspiller Leni Riefenstahls film ’Viljens Triumf’. Så han vil da gerne lære tilskuerne at marchere og heile i Tue Biering og Jeppe Kristensens vovede teatereksperiment ved Dybbølsbro
6. november 2012

Hitler smiler. Hans sideskilning er lige ved at blive uglet, sådan som han styrter rundt i det gamle togværksted ved Dybbølsbro. Men han vil så gerne vise os det hele: sin ørn, sine mikrofoner og sine soldaterkolonner. Han er så stolt af Leni Riefenstahls film Viljens Triumf, at han nu tilbyder os rollerne i en helt ny videoversion.

Vi ved ikke helt, hvordan vi skal reagere. Skal vi smile tilbage? Eller skal vi negligere ham? Vi er trods alt bare tilskuere til en teaterforestilling. At blive ven med Hitler sådan en torsdag aften er måske lidt i overkanten.

Men skuespilleren Anders Mossling insisterer. Instruktørparret Tue Biering og Jeppe Kristensen har både modigt og interessant gjort ham til en moderne mand, der både tager tilskuere og kameraer med ind bag kulisserne. Derfor kan han stolt vise filmoptagelserne af nazisternes partikongres i Nürnberg i 1934. De legendariske billeder af skyerne er godt nok filmet på store klumper af vat af Jonas Jongejans vilde videocrew, og Jes Theede sørger for passende lydkulisser, når billedet af Hitlers hånd rammes guddommeligt af solens stråler. Selv katten, der kigger nysgerrigt efter Hitler, er med. Nu bare som dukkehuskat i et dukkehusvindue i Sille Dons Heltofts minutiøse scenografi. Og så videre.

Hitler som ideel vært

Tilskuerens skepsis bliver til nysgerrighed. Én efter én begynder folk at smile og sige ja til at hjælpe Hitler med at bære suppe ind. For Mossling formår virkelig at være den ideelle vært. Langsomt opstår en følelse af fællesskab. Det er måske tåbeligt, at vi skal lære at svinge skovle i takt, som var de geværer – men vi har det muntert med det. I hvert fald indtil han lærer os at marchere i kolonner. Nu smiler han ikke mere. Vi skal genskabe et af de allermest kopierede øjeblikke fra Viljens Triumf. Derfor tillader han ingen sjusk. Og så uddeler han ens støvler…

Her strander forestillingen for mig. Min højre arm vil ikke strække sig ud. Den vil ikke. Jeg kan ikke engang pjatte lidt med heil-bevægelsen. Det finder jeg i hvert fald ud af, da min arm hænger slapt ned. Samtidig er resten af min krop ved at blive træt af at lege Hitlers teltleg. Den gider ikke flere langtrukne flytninger rundt i det kolde lokale. Den vil gerne se fiktion. Det får den så lov til. En lille dreng går pludselig ind med en tromme. »Du må være fredselskende, lydig og modig,« formaner Hitler. Den brave dreng Bertram synker en klump i halsen. Og her, netop her, hvor hjernevaskningen går ud over et barn, er effekten meget større end effekten af at opleve os andre lege idioter. Eller også er det bare fiktionens kraft, der er på spil. Den fiktion, der ellers næsten er umulig, når det drejer sig om massemordere. Ligesom Café Teatrets forestilling Manifest 2083 skaber fiktion over Anders Breivik, så har Fix & Foxy med Viljens Triumf sat sig for at lave en kunstnerisk fortolkning af Adolf Hitler. Og begge forestillinger anvender forståeligt nok metakommentarer i ét væk – som en slags opblødning af uhyrlighederne.

Personligt bliver jeg imidlertid ikke så berørt, når fiktionen hele tiden punkteres. Ina-Miriam Rosenbaums fortolkning af Goebbels i Rhea Lemans Goebbels Time gør mig i hvert fald mere bange – og hendes Goebbels-ordrer er så afstumpede, at min arm næsten ville kunne finde på at adlyde. Anders Mosslings Hitler får ikke min arm til at flytte sig en millimeter. Men indrømmet: Han har fået mine tanker til at flytte sig. Og det er vel også en bedrift, når det gælder forståelsen af et diktaturs indre sammenhængskraft.

’Viljens Triumf’. Baseret på filmen af Leni Riefenstahl fra 1934. Iscenesættelse: Tue Biering og Jeppe Kristensen.

Fix & Foxy i nedlagt bygning på baneterrænet, lige ved broen ved Dybbølsbro Station, Ingerslevsgade 103. Til 20. november. www.fixfoxy.com