Læsetid: 1 min.

Operation Argo

I 2007 fortalte magasinet Wired den utrolige historie bag Operation Argo, der indtil 1997 var blevet holdt hemmelig af CIA
8. november 2012

Det er en fantastisk historie, Ben Affleck fortæller i sin tredje film som instruktør, Operation Argo, der er baseret på virkelige hændelser: I 1979 kommer Ayatollah Khomeni til magten i Iran, og vreden mod den tidligere statsleder, Shahen, rettes også mod hans allierede, amerikanerne. Den amerikanske ambassade i Teheran stormes, og alle tages som gidsler. Seks ansatte slipper dog væk og får husly hos den canadiske ambassadør. Og samtidig med at amerikanerne prøver at få frigivet alle ambassadegidslerne, arbejder man i det skjulte med at finde en måde at få de seks ud af landet, inden iranerne opdager, at de mangler på ambassaden.

Sammen med en special effects-mand fra Hollywood (John Goodman) og en garvet filmproducent (Alan Arkin) opfinder CIA-agenten Tony Mendez (Ben Affleck) en canadisk produceret film, Argo, som måske skal optages i Iran, hvorfor folkene bag kommer til landet for at se på mulige locations. De seks amerikanere skal spille canadiske filmfolk og simpelthen flyve ud af Teheran sammen med Mendez.

I 2007 fortalte magasinet Wired den utrolige historie bag Operation Argo, der indtil 1997 var blevet holdt hemmelig af CIA. Og selv hvis man ved, hvad der sker, er det en dygtigt lavet og elementært spændende film. Affleck leverer en afdæmpet, troværdig præstation som Tony Mendez, og i det hele taget er det de mange menneskeskæbner, der gør Operation Argo så dramatisk og indimellem sjov. Tilmed handler den om et fascinerende stykke verdenshistorie, som Affleck og Co. synes at genskabe med respekt for virkeligheden.

Operation Argo. Instruktion: Ben Affleck. Manuskript: Chris Terrio. Amerikansk (53 biografer landet over)