Læsetid 3 min.

Ny normal, nyt nej

Det her er ikke bare punk, men noget nyt, sodsværtet og kompromisløst. Børn af friværdi og finanskrise, som sparker fra sig og skaber deres egen virkelighed
12. december 2012

Der er noget ikkeprovinsielt ved den verserende danske bølge af punk og postpunk. Der er en fornemmelse af, at disse musikere ikke ser mod udlandet, men at udlandet ser mod dem. At de gør, hvad de gør med en stærk forankring i deres lokalmiljø. At de skaber deres egen virkelighed. Ja, faktisk virker det som om bandet Iceage er større stjerner uden for, end i Danmark. The New Way of Danish Fuck You (angiveligt skulle det have været Wave, men blev stavet forkert i en tatovering) lyder kælenavnet for den især københavnske kultur, som kvartetten huserer i.

Et livsaligt mylder kendetegnet ved sodsværtet, skrigende, frådende punk og postpunk, som den kunne have lydt på den legendariske danske antologi Pære Punk fra 1979. Men med den afgørende forskel, at den skarpe, grålige lyd er et tilvalg i dag, et kulturpolitisk nej.

De er børn af velfærdsstaten, og de har givetvis set friværdien stampe ånden ud af nationen. Måske har de forstået, at 00’ernes fest ikke var for alle og da slet ikke for efterkommerne. I hvert fald har de ikke noget skønmaleri med kronhjort til os, men et Guernica sønderflænset af sikkerhedsnåle og glasskår. Det burde vores kulturminister tage med ud i verden for at vise, at vi skam har en kultur, der reagerer kreativt og kompromisløst på sine omstændigheder.

Velfærdsvæmmelse, do it yourself-ånd og lo-fi-æstetik præger lyden af bands og soloprojekter som Sexdrome, Vår (tidligere War), Lower, Iceage, Jackman, Girlseeker, Pagan Youth, Redflesh, Lust For Youth (svensk, men bosiddende i Kbh.) og Marching Church.

De udkommer på kassettebånd, vinyl, mp3 og kun sjældent cd. Og de opererer på kryds og tværs. Iceages forsanger, Elias Bender Rønnenfelt, optræder f.eks. også i Pagan Youth og Vår samt solo som Marching Church, der er aktuel med syvtommersinglen Through-out The Borders, som viser nye sider af knægtens dunkle udtryk. Over en tung bund af punk kan man for eksempel høre spansk guitar og interessante bremse-mekanismer på singlens tre sange, især det fabelagtige titelnummer. Alt imens Rønnenfelts stemme ligger klemt inde under en skiden boksmadras, hvorfra den desperat snøvlende forsøger at komme ud.

Stengroovet læderbæst

Lower er også aktuelle, med syvtommersinglen Someone’s Got It In For Me/ But There Has To Be More. To genindspilninger af tidligere numre i en Joy Division-farvet postpunk-åre fuld af glødende guitarer og dundrende trommer, der kan få enhver bank til at krakke. Og så er der særlingene i Girlseeker og deres nye syvtommer Lonely Hours/Hurricane, som opererer i en skævt limet parallel dimension, hvor postpunk og 80’er-synth er det nyeste nye – og det lyder sådan. Bemærkelsesværdigt.

Og hvad der også er værd at bemærke: Der er historisk kontinuitet i denne punkede kultur. Peter Peter Schneidermann var med i DK’s første punkband, Sods (siden Sort Sol) og navigerer i dag som grand old man i den ny undergrund. Han masterede Iceages debutsingle og tog også tilbage i 90’erne bandet Düreforsög under sin vinge. Et af dét bands medlemmer, Nis Bysted, er i dag pladeselskabsboss (i Escho) og manager for Iceage. Tre generationer spiller sammen.

Og Peter Peter og Christian Rønn er aktuelle med det fremragende album Panser (ude på Escho). Oprindelig skabt som et soundtrack til Sergej Eisensteins skelsættende stumfilm Panserkrydseren Potemkin, men med så dramatisk en fremdrift og så cinematisk et panorama, at det fungerer helt i egen ret. Et uterligt, stengroovet læderbæst, et arrigt gadekryds mellem grynet, dunkende og truende elektronik og rockguitarer, der lyder som melodier oversat til lyn.

»Pladen foregår i tiden efter Potemkin og følger en dreng og en pige i et fabriksmiljø i Danmark – socialisme som pop,« lyder det fra Peter Peter i pressemeddelelsen. Der er kommet en ny normal, men der er også kommet et nyt nej.

Marching Church: ’Throughout The Borders’ (Posh Isolation) poshisolation.net

Lower: ’Someone’s Got It In For Me/But There Has To Be More 7’ (Escho) escho.net

Iceage og Lower spiller på Mayhem, Kbh. 14. december + Splab, Aarhus 15. december