På farten, i stuen, på toilettet

For at kunne sætte forbrugerne fri, skal en velfungerende streaming- og VoD-tjeneste have et stort bagkatalog af serier og film til en fast pris og tilbyde billig leje af helt nye titler. Information har testet tre nye tjenester
20. december 2012

Nu hvor julen står for døren, med alt hvad danske tv-kanaler kan opbyde af slidte klassikere, kedelige året-der-gik-kavalkader og anden uopfindsomhed, er der rig mulighed for ved hjælp af Netflix, YouBio og HBO Nordic, som er de tre af de store streaming-tjenester, jeg har testet – og flere, som jeg ikke har nået at teste, blandt andre Viaplay og Stofa – at se film og tv-serier, man ellers ville skulle købe eller leje i en af de snart ikke-eksisterende videobutikker.

Ideen bag VoD og streaming er selvfølgelig, at vi, forbrugerne og seerne, selv får lov til at bestemme, hvad vi vil se, hvornår vi vil se det, og hvor vi vil se det – på hvilket apparat, på farten, i stuen, i sengen eller på toilettet. Mulighederne er mange på grund af et hurtigt internet, computere, smartphones og tablets.

Nem navigation

Netflix var først på det danske marked, og deres tjeneste kører fuldstændig gnidningsløst på min computer, min iPhone og min iPad, ligesom jeg kan se tjenestens indhold på mit fladskærmsfjernsyn via mit Apple TV, som er en lille boks, der tilsluttes fjernsynet og med trådløst netværk kan gå på nettet eller kobles til andre enheder som telefon og tablet. Netflix kan også ses på et fjernsyn forbundet til spillekonsoller som PS3, Xbox 360 eller Wii.

Det er nemt at navigere rundt i udbuddet af serier, spillefilm og dokumentarfilm, billedet står godt og skarpt, og stopper jeg en film på mit fjernsyn, kan jeg se den færdig på for eksempel iPad’en. Det er da smart. Det eneste, der halter i forhold til Netflix, er indholdet. Der bliver fyldt nye film og tv-serier på, men alt er mere end et år gammelt, og antallet af titler er ikke stort, hvis man sammenligner med amerikansk Netflix.

Jeg er dog også blevet positivt overrasket over at finde danske tv-serier og dokumentarfilm på Netflix, ligesom mange af de britiske krimiserier, jeg godt kan lide, Whitechapel, Poirot, Lewis, Miss Marple, er tilgængelige.

Efterhånden som Netflix får fyldt indhold på, vil den selvfølgelig blive mere attraktiv og et reelt alternativ til de tv-kanaler, som viser ældre film og tv-serier i ét væk. Det koster kun 79 kroner om måneden, og man får den første måned gratis.

YouBio er gratis indtil 1. februar, hvorefter tjenesten kommer til at koste 99 kroner om måneden. Og selv om YouBio, der stadig er i en testfase, har noget færre film og tv-serier at byde på end Netflix, så indeholder tjenesten nyere film og tv-serier fra blandt andre HBO takket være en aftale med kabel-tv-udbyderen C More. Samtidig kan man leje en række af – men ikke alle – de film, der også lige er udkommet på dvd og Blu-ray. Det koster 49 kroner for 48 timer, hvilket er dyrt – samme pris som i Apples iTunes Store – men det er også nemt.

Til at begynde med var der lidt problemer med YouBio – film hakkede under afspilningen og stoppede nogle gange helt – men nu kører det fint, både på computer og mobile enheder. Tjenesten er dog endnu ikke at finde på spillekonsoller og Apple TV, og vil man se YouBio på sit fjernsyn, skal man investere i en særlig boks til 495 kroner, som tilsluttes fjernsynet og streamer film og tv-serier gennem det trådløse netværk.

YouBio er ikke lige så overskuelig og brugervenlig som Netflix – nogle gange skal man gå en omvej for at finde en serie, man ellers lige har set et afsnit af – men mon ikke det er ting, tjenestens teknikere får rettet op på i løbet af testperioden!? YouBio er i hvert fald til stede med vejledning og gode råd på både Twitter og Facebook.

Stor begejstring

Den sidste tjeneste, jeg har prøvet, er også den, jeg har haft størst forventninger til, og som indtil videre tilbyder mindst. Kort tid efter, at Netflix annoncerede sin ankomst i Danmark og resten af Norden, meldte den amerikanske kabelgigant HBO sig også på banen og annoncerede, at man ville lancere en VoD- og streamingtjeneste, HBO Nordic, midt i oktober.

Begejstringen ville ingen ende tage; for 79 kroner om måneden ville man ikke kun kunne se de tv-serier, HBO gennem de seneste 15 år har revolutioneret amerikansk tv-drama med – The Sopranos, Sex and the City, The Wire, Deadwood, Six Feet Under og mange flere. Man ville også kunne muntre sig med dansktekstede versioner af dugfriske afsnit af kanalens nye serier inden for 24 timer efter den amerikanske tv-premiere, ligesom man ville få adgang til hele HBO’s bagkatalog og film, dokumentarfilm og serier fra søsterkanaler og samarbejdspartnere.

Siden gik HBO Nordic tilsyneladende i flyverskjul. Oktober kom og gik, uden at noget skete, og allehånde rygter om årsagen til forsinkelsen og tavsheden florerede. Det forlød dog, at HBO Nordic ville sikre sig, at tjenesten fungerede optimalt, inden man lancerede den, og det må vel siges at være ganske fornuftigt.For en uge siden åbnede tjenesten så endelig for folk, der står på HBO Nordics mailingsliste eller har et nyt Samsung SmartTV. Alle andre må vente lidt endnu.

Tjenesten er indtil videre også kun tilgængelig på computere og et Samsung SmartTV, ikke på spillekonsoller, Apple TV, smartphones eller tablets. På sin hjemmeside skriver HBO Nordic dog, at en app til iPhone og iPad er på vej. Det virker i øvrigt fint på computeren, og det er en fornøjelse at kunne dykke ned i serier, man måske ikke nåede at se, da de blev sendt på tv, eller som man endnu ikke har fået købt på dvd eller Blu-ray.

Jeg ved, at jeg selv for alvor kommer til at bruge HBO Nordic, når det bliver tilgængeligt på iPad og Apple TV, og efterhånden som Netflix får fyldt op på hylderne, især med klassikere som i USA, bliver det også en tjeneste, jeg som filmfan vil benytte mig af. Jeg er lidt mere i tvivl i forhold til YouBio, mest fordi jeg synes, det er for dyrt at leje en film.

En velfungerende streaming- og VoD-tjeneste skal have et meget stort bagkatalog af serier og film til en fast pris og samtidig give mulighed for billigt at leje ALLE de helt nye titler, ikke kun nogle af dem.

Måske ender jeg med en kombination af HBO Nordic, Netflix og YouBio. De tre tjenester vil koste mig 257 kroner om måneden, hvilket er mindre, end jeg lige nu betaler for min kabel-tv-pakke – og så bestemmer jeg endda selv, hvornår og hvor jeg vil se hvad.

Efter redaktionens afslutning er HBO Nordics app til iPhone og iPad gjort tilgængelig i Appels App Store.

Jens Overgaard Bjerre

For tv-narkomaner og alle andre som bruger tid på tv, er det en enorm fordel. Det ender med, at man bliver nød til at sælge tv2-regionsafdelingerne og DR's kæmpekasse på Amager. Og fritstille alle journalisterne og hele chefbataljonen. Hurra, sikke en besparelse.