Dukkers længsler og skaberværkets hængsler

Med Kim Fupz Aakeson, Rasmus Bregnhøi, Louis Jensen og Lillian Brøgger er vi oppe i toppen af superligaen inden for dansk børnelitteratur
4. januar 2013

Kvalitetsniveauet blandt danske børnebogsforfattere og illustratorer er generelt meget højt. Og det gælder ikke mindst den danske billedbog, hvor samspillet og synergien mellem forfatter og illustrator er helt afgørende for et vellykket resultat. I efterårets høst af børnebøger er der tre bøger, der målt på dén parameter for alvor rager op: De Forbandede Dukkers Land, Rejsen til min far og Halli! Hallo! Så er der nye firkantede historier.

De Forbandede Dukkers Land er en smuk fortælling om fire kæntrede outsidere, som søger et fristed, hvor »man kan være sin egen lykkes dukke«, som det formuleres i teksten. Det hele starter med, at dukkemand Bob (»en strikket fyr med uheldigt garn«) må se sin lykkekvote opbrugt, da hans ejerinde på en af de dage, hvor alt er på tværs, forbander Bob. Forbandede Bob er ikke god til at tænke. Han er bedre til at lade sig falde bagover og det er netop, hvad der sker, da han havner i vindueskarmen og falder ud af vinduet. I en busk møder han den benløse negerdukke Miss Musse, som overtaler ham til at bære hende til De Forbandede Dukkers Land, hvor man i flg. Miss Musse kan te sig, som man vil. Undervejs får de ydermere selskab af den superpessimistiske og delvist kropsløse krokodille Made in China samt den storbandende dulledukke Dukkebarnet, som to drenge har revet armene af. Der er både en farligt trafikeret vej og en voldsomt brusende flod, der skal krydses, inden de fire umage outlaws når frem til det, de tror er bestemmelsesstedet. Her er dog i stedet en uoverstigelig mur, men så træder Forbandede Bob endelig i karakter og via ballonerne fra et nærliggende Tivoli, når de fire endelig frem til det, der viser sig at være en gigantisk losseplads. Efter at ha’ risikeret liv og (delvist) lemmer får frustrationerne nu frit afløb og rettes mod Miss Musse, som er den, der i et længselsfuldt øjeblik har fundet på drømmen om De Forbandede Dukkers Land. Forbandede Bob har dog langt om længe fået mod og mandshjerte nok til at kunne formulere en tak til den Miss Musse, han undervejs er blevet småforelsket i. »Her er her«, siger han, »vi er forbandede, vi mangler arme og pladevat og pænt hår, men her kan vi være i fred!«. På denne forsigtige optimisme toner fortællingen ud med et opslag, hvor de fire sidder midt i affaldsbyen under en stjernebestrøet nattehimmel og varmer sig ved et lejrbål. Romanen udtrykker således en global bevidsthed om at stå sammen om det, der nu engang er.

Rørende og humoristisk

Der er noget altfavnende universelt og samtidig umiskendelig nordisk over denne både rørende og humoristiske fabel om venskab og længsel. Og det kunstneriske samarbejde mellem Kim Fupz Aakeson og Rasmus Bregnhøi fungerer ganske enkelt fremragende. Fupz har med suverænt dobbeltblik fat i såvel sårbarheden som den underliggende energi i de fire udstødtes projekt og evner med enkle virkemidler at få de enkelte karakterer til at stå knivskarpt frem. En uovertruffen replikkunst kombineret med den slentrende men aldrig uopmærksomme fortællemåde fører historien sikkert og helt hjem i garagen. Og Rasmus Bregnhøis illustrationer giver hele vejen med tæt stoflighed ekstra varme og dynamik i såvel de flot komponerede action-billeder som i den indforståede og solidariske karakteristik af de fire storøjede tøjdyr, som kommer hele følelsesskalaen rundt. En af årets bedste billedbøger. Simpelthen.

Der er et vist tematisk slægtskab mellem De Forbandede Dukkers Land og Louis Jensens Rejsen til min far, som ligeledes er illustreret af Rasmus Bregnhøi. Her handler det også om rejsen frem mod nye indsigter drevet af en sugende længsel efter at få svar på nogle afgørende spørgsmål. En 14-årig dreng og hans periodevis demente bedstefar stikker af hjemmefra med en pose guld på lommen. De flygter bl.a. fra en mor og en moster, som kun er ude efter bedstefaderens penge. Drengen, der fungerer som bedstefaderens hukommelse, har som overordnet projekt at rejse over til faderen i København for at få svar på en række af de spørgsmål, han løbende noterer ned i sin lommebog, kaldet Spørgebogen. Det kærlighedsfulde forhold mellem drengen og bedstefaderen er den krumtap, hele den forunderlige udviklingshistorie bevæger sig omkring blandt andet centreret om nogle af de oplevelser bedstefaderen har haft med sin afdøde og stærkt savnede kone. Rejsen former sig som en helt uforudsigelig og oplevelsesrig tur gennem et Danmark, hvor de to møder en række farverige personer bl.a. en barmfager tulipankvinde, en falsk neger, en leende ejendomsmægler, en hjemvendt traumatiseret soldat, en handlet bordelpige samt fire meget specielle søstre fra Tunø. Turen har en lidt uventet (og lyttende) udgang, som ikke skal afsløres her.

Højt til loftet

Det handler som altid hos Louis Jensen om kampen mellem det gode og det onde og indskrevet i den fantastiske genre, som Jensen med dyb og bredspektret originalitet har raffineret og videreudviklet gennem hele sit forfatterskab. Der er højt til loftet og fuldt udsyn til alle sider i det virkeligheds- og genrekompleks, Jensen opererer i. Her inddrages såvel Raquel Rastenni, bøf med løg, tarzanfilm, spillemandsmusik, action og komedie utvungent side om side med naturbeskrivelser og allehånde magiske fænomener. Og gennem det hele strømmer kærligheden og troen på, at vi alle i sidste ende er engle. Livet kan være råt og brutalt og præget af en ondskab, der både kommer til udtryk som omsorgssvigt og griskhed, men det er også stort og helligt og kan pludselig gennemstrømmes af en klarhed, som det sker i slutningen af romanen, hvor pigen Lises smil pludselig forvandler alting: »Det var et førsteklasses trylleri, for smilet fortsatte fra luften og ind i vores hoveder og kroppe. Og den ømhed og omsorg, men også den latter og mildhed, der lå i smilet, blev nu også til hver enkelts«. Rasmus Bregnhøis ledsagende tuschtegninger kompletterer med en florlet og alligevel distinkt streg meget overbevisende romanens såvel fantastiske som konkret realistiske klangbund.

Og som rosinen i pølseenden har Louis Jensen så også i efteråret udsendt en ny sending af de i alt 1001 historier, han har planlagt som en del af sit litterære livsværk. De udkommer i 100-stykspakninger (første ombæring kom i 1992) og Halli! Hallo! Så er der nye firkantede historier rummer nr. 701-800. Endnu to bøger er på vej, og det er så meningen, at hele det imponerende projekt skal afsluttes med en sidste bog med kun én historie. Det er på alle niveauer et helt unikt projekt, hvor hele Jensens poetik udfoldes i de små fortællinger, som hver placeret på én side som små frysetørrede kuber omgivet af den hvide bogside emmer af livsudvidende fantastik. Med Lillian Brøgger som suveræn billed-meddigtende følgesvend kastes vi fra syvende sals højde ud i et sandt kildevæld af skabende historier, som i konstant foranderlige gevandter favner alle sider af skaberværket – uanset om det er Gud eller en anden kreativ superarkitekt, der har fingrene med i spillet. Her blot afslutningsvis – som smagsprøve – et eksempel: »En syv hundrede og syvogtredvte gang var jeg tjener hos solen. Det var mig der pudsede de store vinduer. Det var mig, der satte ordene ind i solstrålerne, for sådan er det: Alt hvad der opstår i et menneskes hoved, kommer fra ordene i strålerne«.

Prøv Information gratis i 1 måned

Fakta

De Forbandede Dukkers Land