Læsetid: 1 min.

Hamilton 2: Men ikke hvis det gælder din datter

3. januar 2013

Danske Kathrine Windfeld instruerede den første af de nye film om den hemmelige svenske agent Carl Hamilton (Mikael Persbrandt), der går sine egne veje, når det drejer sig om nationens sikkerhed. I den anden film, Hamilton 2: Men ikke hvis det gælder din datter, instrueret af svenske Tobias Falk, bliver agentens guddatter kidnappet af muslimske ekstremister.

Amerikanerne vil ikke hjælpe, fordi de gør forretninger med den saudiarabiske terroristleder, der står bag kidnapningen, og svenskerne tør ikke hjælpe, fordi amerikanerne presser og lyver for dem. Altså er det op til Hamilton selv at klare ærterne, og han drager til Mellemøsten for at hente pigen. I baggrunden spøger mordet på hans egen familie, og man forstår, at Hamilton vil gøre hvad som helst for at bringe sin guddatter uskadt hjem.

Afhængighedsforholdet mellem forskellige landes efterretningstjenester, CIA’s uhellige alliancer i Mellemøsten og den komplekse krig mod terror berøres, men det er ikke noget, Falk og manuskriptforfatter Stefan Thunberg for alvor er interesseret i, ligesom der intet resterer af det moralske dilemma omkring Hamiltons person og metoder, som blev tacklet i Windfelds film. Som forholdsvis velsmurt underholdning af den ikke videre nuancerede slags, fungerer Hamilton 2 – Persbrandt er intens og hårdtslående – men man kunne godt ønske sig, at der var lidt mere på spil i forhold til den virkelighed, filmen er blevet til i.

Hamilton 2. Instruktion: Tobias Falk. Manuskript: Stefan Thunberg. Udgivet på dansk dvd og VoD af Disney