Om livet som et skakspil

Kasparovs tanker om skakken, tilværelsen og karrieren
14. januar 2013

Som skakspiller var Garri Kasparov et unikum. Han havde skakhistoriens højeste ratingtal (2851), indtil den 22-årige nordmand Magnus Carlsen i sidste måned i London slog hans rekord og røg op på 2861. Kasparovs notoriske karisma har gjort sig gældende både på og uden for skakbrættet. Efter at han i marts 2005 havde annonceret, at han ikke længere ville dyrke spillet på højeste niveau, engagerede han sig i stigende grad i politik. Han blev og er stadig en skarp kritiker af Ruslands premierminister, Vladimir Putin, som han beskylder for at tiltage sig mere og mere diktatorisk magt. Og Kasparov er blandt grundlæggerne af bevægelsen Det Andet Rusland. Drømme om at komme til at spille en ledende politisk rolle kan han vel næppe nære længere. Putin – eller i hvert fald det russiske politi – har ved flere lejligheder givet ham brutalt svar på tiltale, senest da Kasparov under en demonstration i Moskva erklærede sin fulde støtte til de aktionerende piger i gruppen Pussy Riot. Kasparov optrådte fredeligt og skulle til at give et interview til en journalist, da han pludselig blev trukket ind i et salatfad, hvor han efter eget udsagn blev gennembanket. Efterfølgende blev han endda beskyldt for at have bidt en betjent.

Vejen til succes

Hvor meget bid der så er i hans bog How Life Imitates Chess (hvordan livet imiterer skak), som udkom på engelsk i 2006, og som netop er blevet udgivet af Forlaget Klim med den mere mundrette danske titel Livet er et skakspil, er et åbent spørgsmål. Kasparov fortæller i det indledende kapitel om sin tilværelse som »teeangeskakstjerne i det skakgale Sovjetunionen«, hvor han bortset fra enkelte spørgsmål om fritidsinteresser og piger udelukkende blev udspurgt om sin skakkarriere. Allerede dengang så man en potentiel verdensmester i den selvbevidste knægt fra Baku, og spåmændene fik ret: I efteråret 1985 besejrede han i Moskva den regerende mester, den mere partitro Anatolij Karpov, med 13-11 i en match over 24 partier og blev dermed skakhistoriens yngste verdensmester.

Bogen handler dog kun sporadisk om Kasparovs karriere på de 64 felter. I stedet drejer den sig om, hvordan man kan få succes i sin karriere og dermed også på det personlige plan ved at integrere elementer fra skakspillet i sin tilværelse. Et års tid efter at Kasparov havde indstillet sin aktive karriere, stødte jeg under en turnering på en af hans nærmeste bekendte. Eksverdensmesteren var, betroede min kilde mig, en efterspurgt og dyrt honoreret foredragsholder i finans- og erhvervskredse, hvor ord som »succes«, »strategi« og »innovation« klinger som den sødeste musik, og hvor Kasparov forstår at sælge varen.

Skakbegreber og berømte skakmestre er spændt for vognen: Karpov, Botvinnik, Morphy, Steinitz, Tal, Spasskij, Fischer og Kramnik – men der er også blevet plads til Winston Churchill, som vel nok er Kasparovs største helt uden for de 64 felter: »For mig er det bedste ved Churchill hans evne til at modstå den offentlige mening og være åben om de store ideer, han havde.«

Kobling mellem karriere, succes og skak lykkes imidlertid sjældent overbevisende. Og de fleste, der ved blot en smule om det kongelige spil, vil nok foretrække at få en mere eksakt gennemgang af de partier, Kasparov fortæller om, men ikke anfører trækkene til. Man sidder med en fornemmelse af at være stum deltager i en konference eller et seminar for virksomhedsledere og fagforeningsbosser. Man oplever en masse verbale begreber blive slynget omkring uden at få den karismatiske Kasparov på nethinden. Og den kaffe, der som regel serveres ved slige arrangementer, må man selv gå ud i køkkenet og lave.

Garri Kasparov (i samarbejde med Mig Greengard): LIVET ER ET SKAKSPIL, oversat af Joachim Wrang. Forlaget Klim, 336 sider, 299 kr.