Løgnen

Handlingen i Løgnen er én stor konstruktion, som ind­imellem er ved at falde fra hinanden på grund af for mange såkaldte ’tilfældigheder’, men som alligevel holdes sammen af de generelt gode skuespilpræstationer, ikke mindst Richard Gere, der leverer en intens og spændende præstation som Robert Miller
24. januar 2013

Richard Gere er en god skuespiller, og han er en af de væsentligste grunde til, at Nicholas Jareckis Løgnen fungerer. Filmen er en thriller, et drama og et portræt af en mand, finansoraklet Robert Miller (Gere), der med næb og kløer forsøger at holde fast i sit liv, sin karriere og sin familie, selv om det hele synes at falde fra hinanden.

Miller er en af den slags teflonbeklædte forretningsmænd, som synes at have styr på det hele, han interviewes på tv og kommer på forsiden af Forbes. Han driver en indbringende hedgefond sammen med sin datter, Brooke (Brit Marling), han lever i et tilsyneladende lykkeligt ægteskab med Ellen (Susan Sarandon), og han er tæt på at sælge sit firma for mange penge til en stor bank.

Intet er dog, som det ser ud til at være: Hedgefonden mangler penge på grund af fejlslagne investeringer, og Robert har måttet låne flere hundrede millioner for at få regnskaberne til at se ordentlige ud. Banken, der vil købe hans firma og dermed redde ham fra en bedragerisag, trækker forhandlingerne i langdrag. Og så han har et forhold til galleriejeren Julie (Laetitia Casta), som dør, da hendes bil med en træt Robert ved rattet kører galt.

Og så går det hele skævt for finansmanden, der beslutter sig for at flygte fra ulykkesstedet, fordi han frygter, at sandheden vil afsløre andre løgne og ødelægge hans muligheder for at sælge firmaet. Brooke er i forvejen begyndt at stille nærgående spørgsmål til regnskabet med det store og ikke helt tildækkede hul.

Handlingen i Løgnen er én stor konstruktion, som ind­imellem er ved at falde fra hinanden på grund af for mange såkaldte ’tilfældigheder’, men som alligevel holdes sammen af de generelt gode skuespilpræstationer, ikke mindst Richard Gere, der leverer en intens og spændende præstation som Robert Miller. Det ene øjeblik er han helt rolig og overskudsagtig, det næste et nervøst vrag på randen af desperation og selvdestruktion.

Til at begynde med tror man, at Løgnen er en thriller om finanskrisen og en Bernie Madoff-agtig forretningsmand, der får sin bekomst. Men filmen er snarere et karakterstudie og et drama om, hvilke konsekvenser det får for omgivelserne og familien, når et menneskes maske falder. Derfor kunne man også godt have ønsket sig, at Nicholas Jereckis fokus i endnu højere grad havde været personen Robert Miller og ikke så meget hans små og store bedrag.

Løgnen. Instruktion og manuskript: Nicholas Jarecki. Udgives på dansk dvd, Blu-ray og VoD af SF Film