Pøle af lykke

Amalie Laulund Trudsø (f. 1988) aflokker storbyen dens poesi i vellykket prosadebut
18. januar 2013

Bag den klinisk kølige matematiske titel på Amalie Laulund Trudsøs debut gemmer der sig et sprogkunstværk af en på én gang sart og solid skønhed. I tres korte tekster, der alle har et københavnsk gadenavn som rubrik, afsøger en ung kvinde byrummet for dets potentialer. Pejler positioner, aflokker stedet dets poesi, afsætter egne spor, opsamler minder.

Tilsammen danner stykkerne et billede af et menneske i bevægelse; fragmenterne kan lægges side om side til en endnu forholdsvis kort livshistorie. Men man har samtidig mulighed for at forblive dvælende i den enkelte tekst, falde ind i dens rytme og nyde dens sprøde elegance.Eller bare nippe lidt til hver linje. Så finder man f.eks. et kys, der smager af makrel i tomat, det fosforrøde ROXY-skilt, der lyser ned over Godthåbsvej, en stofgiraf som står og stirrer ude i en gang. »Tro på, at tingene taler til dig,« skriver Amalie Laulund Trudsø og fortætter derved det, der om noget er bogens evangelium – hvis ikke dette er for stort et ord at bruge – nemlig, at byen og tilværelsen er fyldt med mulige, åbne opdagelser.

Vrede og humor

Forfatteren, som forlaget siger studerer dansk og retorik ved Københavns Universitet, er opvokset i Humlebæk. Om teksternes gennemgående ’jeg’ forstår man ligeledes, at hun er rykket til byen for nylig. Desuden, hedder det, flytter hun fire gange i løbet af værkets 92 sider. Alligevel bliver Koordinater en bog om hjemstavn i den forstand, at subjektet skildres som situeret fysisk og mentalt og socialt. Titlens koordinater bliver dermed tiden og rummet, og kurven, der efterhånden aftegnes, en dirrende, dansende linje.

Nu får jeg det til at lyde, som om Amalie Laulund Trudsø kun har sødme at byde på. Det passer ikke helt. Bogen rummer faktisk mange forskellige sindsstemninger såsom fortvivlelse over en kæreste, der ikke tager sine piller og derfor synker ned i bundløs depression, eller irritationen over en fyr, en venindes kæreste, der insisterer på at tage fortællerjeget på skødet et skummelt sted på Amager Boulevard. Men måske kan man gøre sig let? Eller bør man slappe af? Lade sine sædeknogler søge ned i hans lårkød? Måske kan dette slå ham ihjel.

Dér kom så humoren til, samtidig med vreden. Andre steder handler det bare om lyst og erotisk nysgerrighed. Eller om selve det at længes: »Når jeg længes så mindeligt, så smerteligt, så frydefuldt mod forår, glædes eller græder over orange efterår, sejler i sjaskvåd sommer, vader i vinter til knæene, whatever. Så ligger Søerne der: fire pøle af tabt lykke.«

Hvordan forfatteren når til tallet fire, det må guderne vide. Enten er der tre: Sortedam, Peblinge og Sankt Jørgen. Eller også fem. Men skidt pyt, hovedsagen er en mere end lovende lille debut, som kan føre til hvad som helst, men allerede er flot i sig selv.

Koordinater. Københavnertekster
Amalie Laulund Trudsø
Rosinante