Helgen eller terrorist?

I Mille Lehfeldts fortolkning på Odense Teater bliver martyrkvinden Jeanne d’Arc et begavet og muskelkraftigt bekendtskab. Med lysende øjne
Mille Lehfeldt spiller Jeanne d’Arc med lysende øjne og får himlen til at løfte sig i Odense Teaters rå fortolkning af Anouilhs aktuelle stykke om religiøs overbevisning.

Emilia Therese

12. februar 2013

Kan man være en kristen heltinde, når man slår ihjel? Og hvad hvis man hjælper både sine egne sårede og fjendens?

Jeanne d’Arcs skikkelse er fyldt med modsætninger, og det er denne komplekse tolkning i Jean Anouilhs stykke, som Mille Lehfeldt så blændende får frem i Odense Teaters rå og upatetiske opsætning. Mille Lehfeldt bruger sin stædige insisteren, som hun så konsekvent har udmalet i Lykke-serien. Men som Jeanne får hun lov til at bruge sin adrætte krop, så hendes figur får en muskelkraft, der kan mærkes i tilskuerrummet. Hun gør den 21-årige Jeanne d’Arc til et menneske, der udfører en ordre fra Gud. Hun beder frejdigt kongen om noget mandstøj og en hest, så hun kan føre soldaterne og vinde Frankrig tilbage fra englænderne – og indrømmer samtidig, at hun aldrig har prøvet at ride før. Så forstår man, at hun tror, Gud vil lære hende at ride, når hun svinger benet over hesten … Og det gør Gud så.

Uden steroider

Mille Lehfeldts Jeanne d’Arc optræder i bændelindstrammet bluse og løse bukser – med øjne strålende af overbevisning. Denne korsridderkvinde fra 1431 har umiddelbart ikke meget til fælles med Anders Breiviks uniformsdyrkende mandeterroristfællesskab i 2011. Jeanne gør bare det, som Gud beder hende om – uden internet eller steroider. Det er Jeannes mangel på fortrydelse, der skaber sammenligningen med ekstremisterne i dag. Helgenkåring eller ej. I Jeannes verden ville paven derfor også kun kunne trække sig, hvis det var Guds vilje.

Iscenesætteren Inger Eilersen fokuserer på Jeannes ærlighed over for den udbredte opportunisme hos både konger og bønder. Altså den meningsforandring, der bliver til bølgende hvisken i Klaus Risagers interessante pøbelkorkomposition.

Samtidig har scenografen Eilev Skinnarmo gjort scenen til én stor højttaler – en trappe med højttalertrin, hvorfra rygterne om jomfruen fra Orleans bliver vildere og vildere. Når forestillingen begynder, er himlen nærmest faldet ned. Men da forestillingen slutter, lyser himlen højt oppe om kap med ilden i Jeannes øjne – og i hendes krop. Flot og mærkeligt.

Jomfrudom på hjernen

I Odense Teaters loger sidder anklageren og forsvareren: Claus Riis Østergaards syndebuksøgende og torturivrige englænder over for Lars Lønnerups forstående præst, der føler med pigen, men ønsker at dulme hendes trang til det ekstreme. Derudover er Anders Gjellerup Koch vidunderligt dumbrutal i rollen som den liderlige greve, der er mere opfindsom i sengen end på slagmarken. Morten Brovn spiller Frankrigs nervøse tronfølger med rammende umodenhed og feje øjne. Og Mads Nørby trasker tyreagtigt rundt som Jeannes uoplyste far med pisk og indskrænket logik – som alle andre æresdrabsfædre med jomfrudom på hjernen.

Imens står solen op over slagmarken, der hurtigt bliver indhyllet i krigerisk røg i Jens Klatrups usentimentale lys. Og publikum bliver draget ind i de svære dilemmaer om tro. For hvornår kan man forstå andres tro? På Odense Teaters hjemmeside er der i skrivende stund stadig et foto af teaterchef Michael Mansdottir i rollen som en af Jeannes soldater.

Mansdottir skulle have fejret sit skuespillerjubilæum i denne rolle.I sidste uge valgte teatrets bestyrelse imidlertid at fyre Mansdottir med øjeblikkelig virkning – uden forklaring. Om her også var tale om ’religiøs overbevisning’ vides ikke. Men barskt virker det da.

Men verden er jo brutal. Både i Orleans og i Odense. Eller som det lyder i Jeanne d’Arc: »alting er altid så smukt – i begyndelsen.«

Jeanne d’Arc. Tekst: Jean Anouilh (L’Alouette, 1953. Dansk: Lærken, 1961). Oversættelse: Paul Sarauw. Bearbejdelse og iscenesættelse: Inger Eilersen. Scenografi: Eilev Skinnarmo. Fra 15 år. 2 timer 45 min. Odense Teater til 12. marts.