Den lille magiker

Lea Porsager bruger magien, som den er ment til at blive brugt, til at udforske på tværs af ideer og genrer – denne gang tankens kraft
Med udstillingen har Porsager ikke blot givet tankerne stor kraft. De er fysisk voldsomme og tager form som genstande, der er skabt for at gøre fysisk skade.

Fotografisk Center

22. februar 2013

Lea Porsagers projekt How to Program and Use T-F er utrolig enkelt. Hvor en kunstudstilling typisk gestalter kunstnerens tanker, tager hun den sætning på ordet og gestalter i stedet tanken. Som i den fysiske tanke. Så hvor andre ser tanken som en følelse eller en idé eller en form, så ser Porsager den som en beholder. Og det er disse beholdere og produktionen af dem, der er genstand for projektet på Fotografisk Center.

Porsager går dog endnu et skridt i retning af det alternative ved at differentiere tankerne i forskellige former og tillægge dem egenskaber. Hun kommer ikke med en brugsanvisning på, hvordan man bliver lykkelig og fri, men hun indikerer, at der ikke kun er hjælp, men også store kræfter at hente, hvis vi vil kigge ind i os selv.

Udstillingens fysiske opbygning er et potpourri over emnet, nærmest som en slags abc til moderne udstillinger med dertilhørende referencer til et for mange ukendt intellektuelt værk, nemlig den teosofiske bog Thought-Forms fra 1901. Men Porsager er alligevel helt sin egen i kunsten, for hvor andre typisk kun låner af magien, så gør Porsager sig altid til en central spiller. I denne udstilling har hun gennem en clairvoyant fundet frem til to eksempler på en bestemt tankeform, som hun har henholdsvis støbt i bronze og malet sort og formet i jern og anbragt hist og her, alene og i små grupper i udstillingsrummet. Det ene eksempel på tankeformen type 3 ligner en boomerang eller to politikøller, der er sat sammen i et meget åbent V. Den anden et overdimensioneret projektil.

Hertil kommer en række fotografier, der er anbragt på gulvet i to rækker, så de nærmest danner et ’T’ eller et lille ’f’. Porsager kalder dem selv for en satellit, hvilket også passer godt til indholdet, som netop er noget, der kredser om noget andet, samt er en blanding af hukommelse og registrering.

Et niveau dybere

I den ene række, der er blå og lilla, har hun fotograferet forskellige eksterne harddiske, som lagrer og reproducerer tanker. Baggrundsfarven minder om himlen, og harddiskene ser ud til at svæve i rummet som repræsentanter for det ypperste, for visdom, sandhed og religiøse følelser. I den anden række, der er bronzefarvet, er det en anden type hukommelse, der vises. Her er det forskellige kunsthistoriske referencer, der arrangeres med, hvad der kunne være tankeformer, kegler, kugler og deslige.

Udstillingen indeholder også to videoprojektioner: Den ene er en indforstået tekst om tankeformer, den anden en række farver og tal, der behandles i det teosofiske værk tilsat de to tankeformer, som Porsager med spirituel hjælp selv har materialiseret.

Det er nærliggende at kritisere Lea Porsager for ikke at gå hele vejen. Det er en svært tilgængelig og dog fascinerende udstilling. Det ligner virkelig noget, man aldrig har set før, og hvis man sætter sig ind i de enkelte værker og lader sig rive med, kan man godt få den tanke, at kunsten står i vejen for projektet, og at hun ville være bedre tjent med at hellige sig det okkulte fuldt ud.

Men her er det vigtigt at huske, at magi ikke er religion, men befinder sig et niveau dybere. Den berømte okkultist Alan Moore har sagt, at hvor religion er sproget, er magi lingvistikken. Og på den måde er Porsagers greb om magien også velvalgt.

Magi handler netop om at åbne sig for alt og ikke lade sig binde af nogle forestillinger overhovedet. For magikeren er alle niveauer, alle steder interessante at beskæftige sig med – i skarp modsætning til religionen. Og derfor er kunsten et godt sted at udfolde sig, fordi den netop giver rum til at kunne samle alt fra digital hukommelse til farver i teosofien.

At tanker skulle have en særlig magt, er de fleste dog efterhånden på et eller andet plan, enige i. Videnskaben er der måske ikke endnu, men ideen om, at psykiske lidelser skyldes kemiske ubalancer i hjernen, er for længst blevet skudt i sænk som værende ren markedsføring for medicinalindustrien – og ideer om, at vores tanker spiller en rolle for vores tilstand, er ved at vinde indpas. Dårlige tanker kan gøre dig syg. Gode tanker kan gøre dig rask.

Hvem styrer hvem?

Med udstillingen har Porsager ikke blot givet tankerne stor kraft. De er fysisk voldsomme og tager form som genstande, der er skabt for at gøre fysisk skade. Hun har anbragt sine tanker uden for kroppen i et slags høne-æg-greb, hvor det ikke er klart, hvad der kommer først. Er det tankerne, der styrer kroppen, eller er det kroppen, der styrer tankerne? De er også mere skulptur, end de er idé. De er mere til at tage og føle på, end de er værd at reflektere over. I magiens verden kan tankeformer arbejde på egen hånd. Og hvis det lyder gakket, så tænk blot på hverdagen, hvor fysikken netop kan gøre en forskel inde i hovedet. Tag blot en krise med kæresten: Hvad hjælper bedst: at gentage argumenterne eller at give et knus? Forskning viser, at kroppen ofte reagerer før tankerne – det er kroppen, der fortæller hovedet, hvad det skal tro.

Ingen fortæller Porsager noget som helst. Hun eksperimenterer selv – på tværs af videnskab, kunst, teknologi og religion – som kun den sande magi kan gøre.

Bedømmelse: 5/6 stjerner

Lea Porsager: ’How to Program and Use T-F’ på Fotografisk Center, Pasteursvej 14, 1, Carlsberggrunden, København V, til 1. april