Alle veje er virkelige

10 forrygende nordiske kortfilm iscenesætter, manipulerer og illustrerer sig vej ind i virkelighedsfortællinger, der virker
14. februar 2013

Diskussionen om virkelighed versus iscenesættelse er et gråt søle, som det ikke altid er lige frugtbart at sjoske rundt i, når man skal gennemskue det særligt ’ægte’ og ’dokumentariske’ i dokumentarfilm. I nogle tilfælde giver det bedre mening at bemærke, hvordan en filmmagers intention om at formidle virkelige historier faktisk virker, når man ser dem. I samarbejde med de nordiske filmmagasiner, Rushpring fra Norge, Film fra Sverige og Episodi fra Finland, har EKKO på deres seneste dvd samlet 10 nordiske, virkeligt seværdige bud på en »nordisk virkelighed« i kortfilmsformat. Værkerne tæller tegnefilm, musikvideoer og dokufiktive iscenesættelser, som alle peger ind i en (nordisk) virkelighed – hvad dét så end er. Her kan alle veje føre til målet.

Anti-hollywood

Her kan alle veje føre til målet. Og her er norske Ruben Östlund en uforlignelig mester. Sidste år udstillede han norsk velfærdsracisme i den provokerende, dokufiktivt iscenesatte indvandrerbandefilm Play. I kortfilmen Incident by a Bank fra 2009 genopfører han med et lignende greb et bankrøveri, som han selv har overværet i Oslo.

Fra et kameraperspektiv, der som en nysgerrig Gud kigger forundret ned på sit folk, udstilles den passive nysgerrighed hos borgere, der dumt og fnisende ser til, mens to klodsede røvere – helt anti-Hollywood – forvilder sig ind i og ud af en bank og ind i favnen på sikkerhedsvagter. Östlund selv gjorde ikke andet end at tænde sit mobilkamera dengang. Og hans rolle i filmens genopførelse som en tilskuer, der passivt indtager virkeligheden som et fjernt skue, er en fantastisk humoristisk knytnæve i eget øje.

Samlingens to danske bidrag er velvalgte ved to personlige familiefortællinger af to af Danmarks største dokumentarfilmstalenter, Christian Sønderby Jepsen (instruktør til Testamentet) og Mira Jargil. Jepsens Side by Side fra 2008 opklarer humoristisk en fjollet, gammel strid mellem Jepsens stædige far og hans nabo. Jargils suveræne, prishædrede afgangsfilm fra Filmskolen, The Time We Have (2011), følger med en intimitet og en visuel sensibilitet den rørende historie om den sidste tid, instruktørens bedårende bedsteforældre, Ruth og Arne, har sammen. Jargil er en aktiv ’flue på væggen’, der dirigerer de to frem til en helt rigtig, føles det, fremstilling af deres forhold.

I en helt anden genre retter norske Margreth Olin med sin personlige og blottede kropshistorie My Body en skarp kritik mod en kvindekultur, der bidrager til et dumt krops(selv)had, som Olin hele sit liv har lidt under. Og hun peger, meget fint, på, at netop den Andens begær – i hendes tilfælde begæret fra mænd – er en forsonende, modsatrettet kraft. Begæret dømmer ikke kroppen, erfarer hun fra sine elskere. Begæret omfavner kroppens særlige krummelurer.

Sande stemmer

Miia Tervos The Little Snow Animal (2009) lader en autentisk telefonsamtale mellem et ulykkeligt mobbeoffer og en radiovært udspille sig gennem en lidt plat dramatisering af en trist teenagepiges historie. Det særligt fine her er brugen af en grafik, der også gør de to stemmer i radioen til vibrerende klatter på hvid baggrund. Det er et abstrakt rum, der indkapsler sårbarhed og magtforhold. Her kommer stemmerne til deres ret som et sandfærdigt vidnesbyrd.

Og med et lignende, men radikalt og effektivt greb om stemmen, har Jonas Odell i Tussilago (2010) tegnefilmillustreret lyden af en nu gammel kvindes dramatiske erindringer om sin uheldige rolle i en af Sveriges største terrorsager. Dynamikken mellem kvindens fortælling og den 70’er-inspirerede tegnefilm gør hendes erfaringer livagtige. Det er sgu da virkelighed. Sådan virker det i hvert fald. Og det holder.Dvd’en Nordic Reality – Ten True Stories From the North følger gratis med EKKO #59