Læsetid: 1 min.

Eksplosiv ældreaktivering

Aldrende østrigsk muskelbøf vender tilbage i ’The Last Stand’, der gør en dyd ud af uopfindsomhed
7. marts 2013

Jeg vil ikke påstå, at jeg har hungret efter at se 65-årige Arnold Schwarzenegger i endnu en hovedrolle i en actionfilm. Men når det nu skal være, er The Last Stand en fin affyringsrampe for denne form for eksplosiv ældreaktivering.Titlen emmer af fortid og genrebevidsthed, og det samme gør hele filmen, der lægger sig tæt op ad John Carpenters Sidste nat på Station 13, som igen lagde sig tæt op af Howard Hawks western Rio Bravo. Præmissen er såre simpel: En håndfuld good guys må med ryggen mod muren tage kampen op mod en mindre hær af banditter. Her er det en alderstegen provinssherif (Schwarzenegger), der skal stoppe en undvegen narkobaron (Eduardo Noriega).

Som en elefantkaravane

Fuldt forventeligt bruges Arnies fremskredne alder som afsæt for vittigheder, men netop på humorfronten er The Last Stand ujævn: Luis Guzman tegner sig for et mat comic relief-indslag, og Peter Stormares chefhåndlanger er næsten manisk overspillet. Til gengæld er det inspireret at lade et våbenmuseum spille en afgørende rolle i en actionfilm med så solid en fortidsforankring som denne. Arnies replikbehandling har stadig samme elegance som en elefantkaravane, for man hæger vel om sit varemærke. Han nyder godt af nogle ærbødige nærbilleder, men taber alligevel karismakapløbet til spanske Eduardo Noriega, som simpelthen er tæskegod til at spille sexy-dæmonisk skurk.

Hele baduljen rundes af med en reference til Fords berømte kornmarkreklame, der digitalt genoplivede benzindjævlen og actionikonet Steve McQueen. Også det giver god mening i den store genresammenhæng.

En seværdig bagatel for fans af testosteronfilm. Andre kan roligt springe over.

The Last Stand. Instruktion: Kim Jee-woon. Manuskript: Andrew Knauer. Amerikansk (biografer landet over)