Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Når et almindeligt menneske fejler

De svenske søstre Camilla Grebe og Åsa Träff skriver om mord med lige dele troværdighed og nervepirrende spænding. Med psykologen Siri Bergman som detektiv med eget liv på spil lykkes projektet
Kultur
8. marts 2013

Det er næsten lige før, der er for meget perlesukker på kanelbollehyggen i begyndelsen af Før du døde. I søstrene Camilla Grebe og Åsa Träffs tredje krimi genser vi psykoterapeut Siri Bergman som relativt nybagt mor nive sig selv i armen af lykke i svigerfamiliens hjemmesnedkererede køkken i Nordsverige. Selv om hun er ti år ældre end kæresten Markus, har de taget hende til sig med åbne arme og omgiver både hende og den lille søn Erik med uforbeholden kærlighed og lækre kokkerier.

Den kataloglignende idyl giver straks mere mening, da Siri i løbet af de efterfølgende 400 sider lade sig drive længere og længere væk fra det dejlige liv, det ellers er lykkedes hende at skabe med sin nye familie. I Grebe og Träffs første bog Jeg ser dig møder vi en Siri Bergman, hvis tilværelse er ramlet sammen efter, at hendes mand Stefan er druknet i en dykkerulykke. Erkendelsen af at hans død ikke var et tilfælde, men et selvmord har forstærket skyggesiderne ved det knusende savn. Nu er det ikke desto mindre i Før du døde på tide at få ryddet op i Stefans ting, der står på loftet som en tavst larmende påmindelse om fortiden.

Men i en kasse ligger et avisudklip om et uopklaret mord i en park i Stockholm. Den dræbte er en Anders Holmberg, der viser sig at have være Stefans ven. I et forsøg på at forstå sammenhængen – og hvorfor hun ikke selv har hørt om denne Anders, angiveligt hans nærmeste fortrolige i flere år – suges Siri ind i et destruktivt opklaringsarbejde på sporet af begivenheder i sin eks-mands gymnasietid. Parallelt fortælles Stefans historie fra 1988, og som den skrider fremad, forstår vi i stigende grad omfanget af den fare Siri selv befinder sig i.

Det er måske ikke den mest originale plotstruktur, og det er da heller ikke sproget, man nyder mest i Grebe og Träffs krimier. Det tenderer som i titlerne Jeg ser dig og Før du døde til at dyrke en lidt naiv, dagbogsagtig patos.

Almindelige mennesker

Til gengæld fungerer vekselvirkningen mellem henholdsvis 1988 og 2005 til at holde nysgerrigheden fangen, og sproget tjener sit i denne sammenhæng primære formål, som er at beskrive. Netop det gør de to søstre ganske glimrende.

Åsa Träff er uddannet psykolog, og det påvirker positivt i skildringen af Siri og kollegernes praksis, og ses i det hele taget gennemgående i forfatterparrets evne til at registrere og formidle. Bogens karakterer er omhyggeligt tegnede, og deres handlinger og personlige vendepunkter er velargumenterede. Især det sidste er alt, alt for sjældent i vor tids krimier, fordi genreforfatterne ofte ved at hænge forbrydelserne op på den ene bindegale, flamboyante morder efter den anden selv udfordrer den realisme, de i øvrigt tilstræber.

I den henseende har Grebe og Träff noget meget mere interessant på hjerte. Før du døde udforsker, hvad der sker, når et almindeligt menneske begår forfærdelige handlinger, og gør det med lige dele troværdighed og gedigen spænding.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her