Tror du, at du kender dig selv?

Illusionerne afsløres med sikker hånd i teatret lige nu. Fra ’Peer Gynt’ på Zebu til ’Honningkagebyen’ hos Mungo Park Kolding og ’Fucking Fattig’ på Bådteatret
19. marts 2013

Mens vinterblæsten tager til, flår teatret diverse selvbedrag af med brutal stormstyrke.

Størst overraskelse er der hos ungdomsteatret Zebu i illusionsfortolkningen af Ibsens Peer Gynt. For dramatikerne Jesper B. Karlsen og Marc van der Velden gør antihelten til en Peer af i dag. En dreng, der bare vil nyde livet i stedet for at knokle sig til tingene. For det går jo nok, mor …

Ibsen-overblikket er suverænt, og Mikkel Reenberg er en eminent Peer. En fysisk fætter, der danser sig selvsikkert gennem livet. Uta Motz spiller stærkt hans mor Aase: aldrig tvivler hun på sin drengs kærlighed. Og forestillingen er gennemmusikalsk med Grieg udsat for både harmonika og guitarspil af Jens Tolsgaard, der skaber den perfekte flowstemning omkring Özlem Saglanmaks rene Solveig. Når hun danser med sin gulvmoppe, mens hun venter på Peer, drømmer tilskueren også kun om at vente på den eneste ene hen over kosten. Hvilken illusion! Og Henrik Silver spiller moderens forstående dødslæge, som netop kun kan se Peers historie udefra gennem sit eget selvbedrag. Det er en humoristisk klassikerfortolkning i særklasse – med noget så Gynt-sjældent som en happy end.

Havde du ikke en iPhone?

Intensiteten er også i top i Fucking Fattig hos Bådteatret. Her har krisen hovedrollen – den økonomiske krise, som den opleves af teenagere, der pludselig bliver frataget deres iPhones og konfirmationsgaveturen til New York, fordi deres forældre er blevet arbejdsløse. For hvem er man uden sine ting? Og hvem tror de andre, at man er?

Julie Maj Jakobsen har skrevet det mundrette manuskript til Alias Teaterproduktion, der sidste år hittede med 4,1 promille. Og instruktøren Petrea Søe har med scenografen Lisbeth Burian skabt en forrygende forestilling på et guldgulv, der bliver mere og mere nøgent. Anne Gry Henningsen og Mads Riisom skifter både T-shirts og roller som teenagere og forældre. Særligt teenagernes følsomme sind rammer Riisom og Henningsen så præcist, at tilskuerne skifter mellem at pifte og være helt stille. Alligevel er forestillingen en griner fra start til slut. En lettelsesgriner.

Gi’r du en honningkage?

Det er også den 30-årige Julie Maj Jakobsen, der har skrevet Honningkagebyen for Mungo Park Kolding. Her er hun ude i en realisme, der mixes med både tro, magi og fødselsdepression. Fortællingen om ægteparret med den sensitive datter og den overnysgerrige nabo er blevet et heftigt drama om mennesker, der bæres af deres tro på Gud – nede i en parcelhusidyl med alt for store og uhyggeligt mørke terrassevinduer i Brødremenigheden i Christiansfeld – men som samtidig åbner deres sind for vildtvoksende ideer om ’skæbnen’.

Lasse Bo Handberg har iscenesat honningkagerædslerne, og Kristian Leth har komponeret spændingsmusik, så der er en nagende mavepineuro under hele forestillingen. Maja Juhlin rammer skarpt moderens sårbarhed med sært fraværende blik, mens Frank Thiel står som fortabt mand i al sin virilitet. For hans kvinde vil bare ikke have ham, og det bruger Jesper Riefensthals klamme stalker-nabo så som sin chance. Bvadr.

Det interessante er, at man bagefter forestillingen stadig ikke er sikker på, hvad der egentlig skete. Hvem sagde selvbedrag?

’Peer Gynt’. Baseret på Henrik Ibsens drama. Tekst: Jesper B. Karlsen og Marc van der Velden. Iscenesættelse: Marc van der Velden. Musik: Jens Tolsgaard. Scenografi: Mona Møller Schmidt. Zebu, Øresundsvej 4. Fra 13 år. Til 24. marts på Amager samt turné

’Fucking Fattig’. Tekst: Julie Maj Jakobsen. Iscenesættelse: Petrea Søe. Scenografi: Lisbeth Burian. Fra 13 år. Alias Teaterproduktion på Bådteatret i Nyhavn til 23. marts samt Nykøbing Mors 15-21. april og turné

’Honningkagebyen’. Tekst: Julie Maj Jakobsen. Iscenesættelse: Lasse Bo Handberg. Musik: Kristian Leth. Scenografi: Carsten Burke Kristensen. Fra 15 år. Mungo Park Kolding til den 23. marts