Læsetid 3 min.

Børneteater, der kræver din krop

Det interaktive børneteater får tilskueren til at kravle og danse på række. Børneteaterfestivalen i Nykøbing Mors bød både på interaktivt flygtningeteater, der gjorde teenagerne svedige – og drømmeteater, der fik børnehaveungerne til at klukke af grin
Så skønt er livet, når man bor helt alene på en stjerne. I hvert fald hvis man er lige så glad som Anna Panduro i Realproduktions ’Vi ses i morgen’ – og lige så nysgerrig som Tobias Trier, der fløj op forbi hende under Børneteaterfestivalen på Mors i weekenden.

Så skønt er livet, når man bor helt alene på en stjerne. I hvert fald hvis man er lige så glad som Anna Panduro i Realproduktions ’Vi ses i morgen’ – og lige så nysgerrig som Tobias Trier, der fløj op forbi hende under Børneteaterfestivalen på Mors i weekenden.

Søren Dø
23. april 2013

Lockout eller ej. Danmarks årlige teaterfestival for børn og unge blev gennemført, takket være stædige organisatorer og frivillige. Og ikke mindst takket være de mange børn og forældre, der opsøgte de 636 teaterforestillinger, der sidste uge blev afviklet fra Skive til Hurup og Thisted – med Nykøbing Mors som centrum.

Lokale børn havde selv strøget gamle plasticposer sammen til de farvestrålende flag, der stolt blafrede i den vilde limfjordsblæst. Og til åbningsshowet vrimlede det med børn og unge, der faktisk kunne synge – anført af den lokale MGP-vinder Kristian, ham med kælegrisen.

Det var Limfjordsteatrets instruktør Gitta Malling, der elegant havde sammenflettet de unge med guldstemmesangeren Kristina Kvols, et halvt hundrede skuespillere, Kirsten Kleins limfjordsfotos, tre borgmestre i anarkistiske videoanimationer, et digt af Knud Sørensen og en stolthedssang af Lasse Popp. Mine sidemænd på plasticsæderne i Jyske Bank Mors Arena var ikke i tvivl: Det var på niveau med åbningsshowet til OL!

Vær med!

En klar trend ved festivalen var ellers ’interaktivt teater’. Altså teater, hvor tilskueren bliver bedt om selv også ’at lægge krop til’.

Hvis vi ikke skulle digte med på teksten undervejs, så skulle vi i hvert fald vælge en grankogle eller gribe en vildfaren breakdanser – eller vandre i slange hen mod tilskuerpladserne.

Særligt ved teenageforestillingerne gjorde interaktionen indtryk. Til Flygtning transportable med det nystiftede Teater Fluks blev tilskuerne gennet op i en varevogn med bænke, hvorefter bagklappen blev lukket. Kun et par batterilamper lyste op i vognen. Og her opstod så en angstforestilling med tilskuerne som prøvekroppe. Alligevel viste det sig, at forestillingens hovedpointe var, at man netop ikke kan forestille sig, hvor angstfyldt det er at overgive sig til menneskehandlere.

De to skuespillere Rasmus Malling Skov og Sara Fink Søndergaard skiftede godt nok roller konstant: Flygtningen, menneskehandleren, politibetjenten ...

Og dog var det skuespillernes roller som almindelige danskere, der prøvede at forstå flygtningene, der stærkest blev overført til tilskuerne i varevognen.

Da vi endelig klatrede ud af klaustrofobivognen, var det i forlegen stilhed.

De unge krammede skuespillerne længe. Og alligevel havde vi set de værste ting for vores indre blik.

Flygt bare!

Flygtningevirkeligheden presser sig på i forestillingerne for de unge. Bornholms Teaters nye forestilling Grænsesyndrom var en af de barske. Skuespilleren Ernesto Piga Carbone, der også har spillet Carsten Jensens En dag i Helmand, stod igen mutters alene i en kold gymnastiksal. Han havde bare et par kufferter og sit lag-på-lag-tøj. Og så levede han sig ellers ind i flygtningens umulige forsøg på at blive som en af de andre i det nye land.

Festivalen bød dog også på masser af humor. Uppercut Danseteaters børnehaveforestilling Twins fik ungerne til at klukke af grin, når de to eminente breakdansere Mark Mouritzen og Lukas Larsen iført kæmpesparkedragter hoppede ud af deres barnevogne og street-stuntede i babyjagter på balancen.

Smag selv!

Skuespilleren Anna Panduro fortryllede også tilskuerne i Realproduktions Vi ses i morgen for børnehavebørnene.

Hun stod på en hvid stjerne et sted ude i universet med videoskærme på stjernetakkerne – og kunne slet ikke forstå, hvordan mennesker lever nede på Jorden.

Næ, hun vidste ikke, hvad en citron var, sagde hun til Tobias Triers glade jordudsending, der holdt noget gult i hånden.

Men det fandt hun så ud af, uden at blive det mindste sur … Og så skulle vi ellers hjælpe dem begge to med at digte en sang.

Og når Tulipanteatret spillede Sommerlandet for børnehaveklassebørn, skulle vi først kravle gennem et blomstersals-telt og et skovtelt for at høre historien om Liv og Ask. Her smagte blomstersaften af bær, mens kamilleblomster duftede af sommer. Og vi skulle selv spille musikken til uendelighedsfesten – og vælge ønskesten i vandet, der var klippekoldt.

Det var det også i Limfjorden. Men yderst forfriskende, ligesom festivalen.

 

Børneteaterfestivalen 2013. Afholdt af Morsø, Thisted og Skive Kommuner fra den 14.-21. april. Arrangør: Teatercentrum. Deltagere: 114 teatre. Udleverede billetter: 18.000. I 2014 afholdes festivalen i Holstebro. www.aprilfestival.dk

 

Omtalte forestillinger:’Flygtning transportable’. Teater Fluks. 14 år +.

’Grænsesyndrom’. Bornholms Teater. 13 år +.

’Twins’. Uppercut Danseteater. 2-6 år.

’Vi ses i morgen’. Realproduktion. 3-8 år.

’Sommerlandet’. Tulipanteatret. 4-6 år.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu