Til grin for egne penge

’Scary Movie 5’ er splitternøgen desperation i form af skamredne ståpik- og pubæ-jokes
18. april 2013

Det kan bestemt være sjovt at se en mand – eller en han-abe, for den sags skyld – få et hårdt objekt lige i kuglerne. Men det skal altså gøres med charme og/eller finesse. Noget, som en af hovedkræfterne bag parodikomedien Scary Movie 5 engang forstod til fulde, men nu tydeligvis enten ikke kan eller ikke gider mønstre. Trods en spilletid på blot 85 minutter føles den mindst fire gange for lang.

I åbningsscenen tager de to tabloidkendinge Charlie Sheen og Lindsay Lohan pis på egne karakterbrister og straffeattester, hvilket er moderat morsomt. Derefter formår filmen at holde en slags damp oppe i et kvarters tid, hvor sådan cirka hver femte vits virker relativt inspireret. Derefter sætter den splitternøgne desperation ind, især i form af skamløst skamredne ståpik- og pubæ-jokes (i 2013 kan der i øvrigt heller ikke siges at være megen komisk chokeffekt tilbage i et optrin som ’kvinde sætter ved et uheld ild til et spædbarn’).

Der lettes på hatten til Black Swan, Inception, Abernes Planet, Fifty Shades of Grey og adskillige andre værker, men langt hovedparten af scenerne føles altså hule og mekaniske. Dette er en særlig fatal svaghed, fordi denne type film efterhånden er mange årtier gammel. Jeg havde gerne set stort på, at formlen er støvet, hvis bare ideerne var stærke og udførelsen veloplagt, men det er altså ikke just tilfældet.

Ingen burde ellers være mere på hjemmebane end medmanuskriptforfatter David Zucker, der tilbage i 1980 var en af mændene bag katastrofefilm-parodien Højt at flyve. Senere var hans signatur at finde på de opfindsomt fjollede Høj pistolføring-film, hvor han blandt andet diskede op med noget så fundamentalt som en karismatisk og komediekompetent hovedrolleindehaver (Leslie Nielsen). Her er hovedrollerne til gengæld overladt til kønne og kedelige Ashley Tisdale og Simon Rex, mens Erica Ash og Katt Williams dog tilfører en knivspids spræl som henholdsvis laber femme fatale og skruppelløs fusker.

Det på en gang sjoveste og sørgeligste ved Scary Movie 5 er de to manuskriptforfatteres efternavne: Zucker og Proft. Tilsæt sidstnævnte et ’i’, og du får ’profit’. Og en ’sucker’ er som bekendt en, der er blevet taget ved næsen, ligesom enhver, der betaler ægte menneskepenge for at lægge åsyn til denne infantile omgang tyndskid af en farce.

'Scary Movie 5'. Instruktion: Malcolm D. Lee. Manuskript: David Zucker og Pat Proft. Amerikansk (Biografer landet over)