Ingen ende på Gram

Karen Blixens afrikanske kaffefarm er blevet til Erling Jepsens sønderjyske kaninfarm. Eller ’Kunsten at græde i kor’ fortalt for børn og andre, der skal have det ind med skeer
15. april 2013

Alle mennesker har én historie at fortælle, siges det, og den er jeg sådan set med på. Men hvad der i mine øjne kan være mindst lige så interessant, er de forfattere, der skriver den samme (gerne personlige) fortælling igen og igen. Eller som vedbliver at vende tilbage til det samme stof. Erling Jepsen er en sådan forfatter. Hans roman nummer syv hedder Den sønderjyske farm, og ud over at referere til Karen Blixens afrikanske farm har Jepsen igen skrevet historien fra Kunsten at græde i kor fortalt af hans alter ego Allan. Historien om Sønderjylland, mejeristen, Allans selvmedlidende far, der fik hans storesøster Sanne til at ligge med sig på sofaen, om den tyste mor, der gang på gang bliver buffer mellem Allan og faren, så deres forhold ikke krakelerer helt. Allan leger en del med tanken om, at faren ikke er hans rigtige far, og Sanne er flyttet i plejefamilie nu, men kommer hjem på anstrengte besøg. Storebror Asger er også flyttet hjemmefra, så Allan bor alene med de to forældre, hvis sidste roman vi nok ikke har set.

Farlige voksne

Som alenebarn, også vennemæssigt alene, begynder Allan sit store projekt: at avle kaniner til slagtning. Det lyder barskt, og barskheden ligger også i Ida Balslev-Olesens kunstneriske omslag med en dreng med en luftbøsse. De er ikke bare gale i Gram, de er skydegale.

Erling Jepsen har denne gang skrevet historien om opvæksten i Sønderjylland som børnebog. Det kaldes den ikke, men Den sønderjyske farm har en indskrevet læser, som kunne være et barn. Der er noget Ole Lund Kirkegaard over tonen. Historien er helt på børnenes side, eller man kan sammenligne romanen med Benny Andersens Eigil-bøger, fordi fortælleren fra barnets perspektiv hele tiden undrer sig over de voksnes ord og gerninger. Der er også en omsorg gemt i den fortællemåde, for det handler om voksne, der gør børn ondt. Mejeristen med de dårlige nerver er ikke den eneste voksne i Gram, der er farlig for børn.

Fortælleren Allan har installeret sig på forfatterkontoret med fedtkugler til fuglene i træet uden for vinduet og kaffepunch på termokanden, så helt pålidelig er han naturligvis ikke. Han digter og fantaserer også. Hans absolutte yndlingstilhører er den 13-årige datter, der ikke rigtig orker at høre mere om Sønderjylland og Gram, men som er meget nærværende i sin fars tanker. Den fraværende tilhører er tragisk og komisk, det vil sige, Erling Jepsen rammer igen lige det mærkelige, følsomme sted mellem latteren og gråden, som han er så god til at ramme.

Runde, runde borde

Den sønderjyske farm er ud over sin barnlige fortællemåde desuden fortalt på den lange måde. Der er ingen ende på Gram, og det er fint, men der er heller ingen ende på forfatterens ord. Erling Jepsen er det, min håndarbejdslærer ville kalde en sjuske. Eller også tør han ikke overlade noget til læseren. Et ret skønt ord som ’karruselli’ vover han ikke bare at bruge i farten. Ordet sættes i anførselstegn, efterfølges af et »som det hed« og forklares med et »altså helt tabt for denne verden«. Akkurat ligesom den øvrige sproglige lokalkolorit, »falde i hak« f.eks. Eller dette virkelig morsomme citat fra en annonce, der forekommer vildt autentisk: »Kom til Tiset Kro. Nu også runde borde.«

Erling Jepsen spolerer fuldstændig afsnittet ved at skrive: »Og var det virkelig sandt, at de havde fået runde borde på Tiset Kro? Vi havde set en annonce i Gramavisen, hvor der stod: ’Kom til Tiset Kro. Nu også runde borde.’ Men var det virkelig så meget bedre at drikke sig fuld ved et rundt bord end ved et firkantet?«

Den sønderjyske farm rummer flere fuldstændig groteske og absurde scener. Kostelige er de ligefrem, og naturligvis skal de forvandles til romankunst. Men kunsten er også at begrænse sig. Vi hører det igen og igen, men hvem efterlever det vanvittigt gode råd? I hvert fald ikke Erling Jepsen.

Prøv Information gratis i 1 måned

Erling Jepsen

Den sønderjyske farm