Den lille røde frakke

Også på Blu-ray er Steven Spielbergs Holocaust-film, ’Scindlers liste’, et humanistisk og filmisk mesterværk, som fortjener at blive set igen og igen
11. april 2013

En af de stærkeste scener – og af dem er der mange – i Steven Spielbergs sorthvide Holocaust-drama, Schindlers liste (1993), kommer cirka halvvejs inde i den mere end tre timer lange film. Filmens hovedperson, den tyske fabrikant Oskar Schindler (Liam Neeson), der driver en metalvarefabrik i Krakow bemandet med jødiske arbejdere, er sammen med sin kæreste på en ridetur i en af byens parker den morgen i 1943, hvor nazisterne begynder at rydde ghettoen.

En chokeret Schindler får øje på en lille pige iført en rød jakke – det eneste farveelement i filmen – som bevæger sig alene rundt mellem de råbende og skydende soldater og de angste og grædende jøder. Schindler – og Spielbergs kamera – følger pigen med øjnene, indtil hun forsvinder ind ad døren til en trappeopgang; han ser først jakken igen meget senere – denne gang på en båre med pigens lig.

Mennesker og mekanik

Hvad enten den lille pige i den røde frakke symboliserer håbet for en bedre fremtid for jøderne eller understreger det rædselsvækkende i tyskernes udryddelsesprojekt, så er det en bemærkelsesværdig scene og øjeblikket, hvor Oskar Schindler, en charmerende entreprenør, for alvor får åbnet sine øjne for, hvad det er, der foregår, og erkender, at hans menneskelighed byder ham at gøre noget for at hjælpe jøderne.

Samtidig er scenen et strålende eksempel på Steven Spielberg og manuskriptforfatter Steven Zaillians evne til filmen igennem at konstrastere historiens menneskelige aspekter med nazisternes effektive og uhyggelige udryddelsesmekanik. Ofte i Schindlers liste forlader kameraet de enkelte store eller små medvirkende for at bevæge sig rundt i en koncentrationslejr, følge udvælgelsen af dem, der skal dø, og dem, der skal leve, eller sorteringen af alle de ejendele – i værdier og affald – som jøderne tvinges til at efterlade.

Og blandt andet derfor er Schindlers liste så uafrystelig og bevægende en film. Den fortæller om menneskeskæbner og individer, men den fortæller også om det kalkulerede vanvid, der endte med at koste mere end seks millioner jøder livet.

Pragmatisk humanist

Filmen, der er baseret på virkelige begivenheder og en bog af Thomas Keneally, handler først og fremmest om Oskar Schindler, en foretagsom, men ikke videre succesfuld forretningsmand, der får den brillante idé at tjene penge på krigen og den omstændighed, at tyskerne har besat Polen og kan udkommandere billige jøder som arbejdskraft på Schindlers fabrik. Schindler, der spilles med stort overskud af en kraftfuld Liam Neeson, er på ingen måder et politisk menneske, men en livsnydende pragmatiker, der ved præcis, hvilke hjul og mennesker, han skal smøre og hvordan. Han melder sig ind i nazistpartiet, afholder overdådige fester og middagsselskaber og deler rundhåndet gaver ud.

Han får endda jødiske forretningsmænd – der ikke selv længere må drive forretning – overtalt til at investere i sin fabrik, og snart er han sammen med den jødiske bogholder Itzhak Stern (Ben Kingsley) i fuld gang med at tjene penge, mange penge.

Schindler er heller ikke noget dårligt menneske, og de jødiske arbejdere på hans fabrik har det godt sammenlignet med andre steder, ikke mindst efterhånden som nazisternes greb om ghettoen strammes, og de alle sendes i en nyanlagt koncentrationslejr ledet af den psykopatiske Amon Goeth (Ralph Fiennes i en frygtindgydende præstation). Det bliver sværere og sværere for Schindler at drive sin fabrik, men efterhånden som humanisten i ham vågner, bliver han også mere og mere villig til at ofre alt for at redde sine medarbejdere.

I alt ender Oskar Schindler med at redde omkring 1.100 jøder fra den sikre død i Auschwitz.

Vigtig film

Janusz Kaminskis skiftevis elegante og dokumentariske kameraarbejde – der tager sig noget så flot ud på Blu-ray – Michael Kahns rolige klipning, John Williams smukke musik, de noget nær perfekte skuespilpræstationer fra de mange medvirkende, det begavede manuskript, der dygtigt balancerer mellem håb og fortvivlelse, bevægelse og sentimentalitet, alvor og glimt af sort humor, den smagfulde og på én gang vildtvoksende og stringente iscenesættelse er nogle af de mange grunde til, at Schindlers liste er en af de bedste film, der er lavet om Holocaust – et humanistisk og filmisk mesterværk. Og selv om det bestemt ikke er den eneste film, man bør se for at huske de forfærdelige ting, der skete dengang, er det den, som – takket været Spielbergs navn – har nået det største publikum, og alene det er en beundringsværdig og vigtig bedrift.'

'Schindlers liste'. Instruktion: Steven Spielberg. Manuskript: Steven Zaillian. Udgivet på dansk Blu-ray af Universal

Peter Andersen

Keneally skrev sin bog efter at have mødt Leonard Pfefferberg - en polsk jøde, der skyldte Schindler sin overlevelse - ved et heldigt tilfælde. Forfatteren var gået ind i Pfefferbergs butik i Beverly Hills for at købe en ny rejsetaske, og da butiksindehaveren hørte, at Keneally var forfatter, viste han ham listen, som indgik i det omfattende arkiv, han havde samlet om sin redningsmand. Og Kenneallys forfatterinstinkt blev omgående vakt.