Læsetid: 3 min.

Søvndyssende og mesterligt

Pianisten Daniel Barenboim gæstede Koncerthuset og indfandt sig gradvist i en akustik, han selv har berømmet som verdens bedste
22. april 2013

Lørdag eftermiddag spillede Daniel Barenboim i Koncerthuset. En lidt mere end halvtfyldt sal havde begivet sig fra forårssolen ind i mørket til en intim koncert med et rent Schubertprogram. Musik, der måske egner sig mere til kammermusiksale, men når det er Barenboim i København, er en filharmonisk sal det mest logiske, for der er nok ikke mange af landets kammermusiksale, der har råd til et sådant besøg. Desuden har Barenboim ved sit seneste besøg erklæret, at han holder akustikken i Koncertsalen for én af verdens bedste til soloklaver. Dengang spillede han ligeledes salonmusik med et rent program af Chopins klavermusik, og stemningen var meget den samme: Et let eftermiddagsuroligt publikum, eksalterede over det fine besøg og mindre fattede end maestroen selv, der med sin sædvanlige ro befinder sig på scenen som i sit eget hus og tolerer både mobiltelefoner og host og utidig klappen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Rasmussen

"… maestroen selv, der med sin sædvanlige ro befinder sig på scenen som i sit eget hus og tolerer både mobiltelefoner …"

Forhåbentlig da ikke. Det bør ingen kunstner tolerere under en opførelse/forestilling. Host og 'utidig' klappen derimod er jo ikke tegn på disrespekt eller dårlig opførsel, så det kan man dårligt klandre et publikum.