Læsetid: 2 min.

Andersens forelskelse i Bournonville

’Kermessen i Brügge’ i Ib Andersens nyopsætning er et flot bidrag til Bournonville-traditionen – og en sejr for Alban Lendorf som kompagniets mandlige Bournonville-fortolker
Alban Lendorf danser Carelis med ro og en firskåren drengethed over for Ida Praetorius’ yndige Eleonore i Ib Andersens vellykkede fortolkning af ’Kermessen i Brügge’.

Costin Radu

6. maj 2013

Kermessen i Brügge er en morsom eventyrballet. Men Kermessen er svær at iscenesætte, fordi den både rummer skrøbelig poesi og grovkornet liderlighed.

Begge dele lykkes overbevisende i nyfortolkningen af Ib Andersen, der med Kermessen langt om længe har fået tilbudt rollen som instruktør hos Den Kongelige Ballet. Sammen med solodanseren Gudrun Bojesen, der debuterer som instruktør af den lille Bournonville-enakter La Ventana.

Ib Andersen var solodanser ved Den Kongelige Ballet, men forlod allerede Kgs. Nytorv i 1980 for at blive solodanser ved New York City Ballet. I dag er han balletmester ved Arizona Ballet, hvor han har opsat Bournonvilles Konservatoriet. Og denne Kermessen viser, at Ib Andersen som instruktør formår at formidle Bournonvilles uortodokse blanding af kropslig strenghed og falden-på-halen-humør med største selvfølge.

Drilske trin

Det er tydeligt, at Ib Andersen ikke har skelet til Lloyd Riggins’ Kermesse-opsætning fra 2005. I stedet har han luret Hans Brenaas legendariske opsætning i 1979, som blev foreviget af Jørgen Leth i filmen At danse Bournonville. Her dansede Ib Andersen selv hovedpersonen Carelis med basfiolen, der får alle til at danse. Som instruktør har han nu fastholdt fraseringen af trinene, der ofte ligger drilsk på musikken. Men han har tilsat en endnu stærkere kontrast mellem det groteske og det realistiske.

Og scenografien af Jérôme Kaplan matcher flot med et Brügge-billede med optrukne både og oplyste vinduer – og gyldent-smukke kostumer. Kun træskoene mangler.

Kometen Lendorf

Alban Lendorf dansede Carelis ved premieren tirsdag aften. Denne kometdanser mestrer Bournonville-stilen nu. Han har roen i sin brede overkrop, og han har hurtigheden i sin fødder, uanset hvor højt han springer. Fuldstændig naturligt.

Ida Praetorius havde rollen som den bly Eleonore, der er forelsket i Carelis. Hun har en yndig lethed, der ville få Bournonville til at sukke af lykke. Men hendes koordination mangler stadig den sidste harmoni. Nu flagrer hun. Men indtagende, det er hun. Og Lendorf sender hende fortrolige øjne …

Parret er omgivet af dansere, der funkler i diverse forviklingsroller. Med Gitte Lindstrøms mandehungrende og højkomiske Fru van Everdingen som en veltegnet og moderne kvindefigur helt uden filter – og Jón Axel Franssons intetanende womanizer Geert som en fin enfoldighedståbe.

Bag persienner

Aftenen indledes med La Ventana. Opsætningen er af Gudrun Bojesen, der om nogen har Bournonvilles sære, enkle vinkler i sin egen krop. Hun har med stor autoritet videregivet stilen til sine dansere, og dramatisk har hun desuden valgt at indramme balletfragmentet med en historie om en turist, der besøger en spansk kro. Men grebet bliver for langstrakt – og en indlagt voice-over-flamencosang bliver for bastant. Steen Bjarke har ellers skabt en ny scenografi, der virker fin og klar i gadescenen. Men i scenen bag persiennerne hos senoritaen er der så højt til loftet, at Diana Cunis spejldans virker som en ufrivillig miniature. Selv om den er Guldalder-perfekt.

Så jo. Bournonville er andet end Sylfiden, Napoli og Et Folkesagn, som balletmester Hübbe allerede selv har nyfortolket. Heldigt at Bournonvilles basfiol blev givet videre til Ib Andersen.

 

’La Ventana’ (1856). Koreografi: August Bournonville. Iscene-sættelse: Gudrun Bojesen. Musik: Lumbye og Holm. Scenografi: Steen Bjarke. Kostumer: Annette Nørgaard. ’Kermessen i Brügge’ (1851). Koreografi: August Bournonville. Iscenesættelse: Ib Andersen. Musik: Paulli. Scenografi: Jérôme Kaplan. Lys: Michael Korsch. DR Underholdningsorkestret. Dirigent: Graham Bond. Den Kongelige Ballet på Gamle Scene

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu