Dommedag nu

Dantes ni helvedescirkler spiller en vigtig rolle i ’Inferno’, Dan Browns nye spændingsroman om kunsthistorikeren og symbolforskeren Robert Langdon. Det samme gør en gal biokemiker, WHO og en ung, smuk og meget begavet kvindelig læge
Dante Alighieri afbilledet i Firenze med sin ’strålende’ bog ’Den guddommelige komedie’. Til venstre for ham: helvede, (Inferno), bag ved: skærsilden og på toppen: paradis. Maleriet er fra 1465 og hænger i Santa Maria del Fiore-katedralen.

Scanpix

14. maj 2013

Jeg står i en baggård et hemmeligt sted i det indre København og forsøger at finde den opgang, jeg skal ind i. Da jeg finder den, tjekker jeg en ekstra gang, at der ikke er nogen, som følger efter mig, inden jeg går op ad trappen til første sal.

Jeg banker på med det aftalte kodesignal, og efter et øjeblik går døren op. Jeg bliver vinket indenfor af en kvinde, som hurtigt lukker døren bag mig. Hun finder bogen frem og rækker den til mig, men giver ikke slip, før jeg igen har bekræftet, hvad jeg allerede har lovet – og kulturredaktøren allerede har skrevet under på: at jeg ikke vil afsløre noget som helst om bogens indhold, ikke engang teksten på bagsiden af omslaget, før på udgivelsesdagen, det vil sige i dag, tirsdag den 14. maj.

Jeg lægger bogen i min taske og bliver lukket ud igen. Jeg går ned ad trappen og tilbage til Hovedbanegården, hvor jeg med et sikkert greb om tasken rejser hjem. Først da jeg sidder i min stue, bag lukkede døre og duggede ruder, tør jeg tage bogen frem og begynde at læse i den …

Dantes helvede

Hemmelighedskræmmeriet omkring Dan Browns nye bog, Inferno, der i dag udkommer i store dele af verden, også på dansk, minder næsten om handlingen i en af hans gåde- og konspirationsfyldte romaner. Oversætterne af bogen har været lukket inde i en bankboks i London, mens de arbejdede på oversættelsen, og anmeldere, der som jeg ville have den tidligere end på selve udgivelsesdagen, måtte love højt og helligt ikke at afsløre noget som helst (ovenstående bogoverdragelse er dog overdrevet lidt af hensyn til den dramatiske effekt).

En ny bog af forfatteren bag bestsellerne Da Vinci Mysteriet og Engle og dæmoner er vel også en stor begivenhed – han har i hvert fald en stor og trofast læserskare – og så hjælper det jo kun på opmærksomhed og salg, at medierne beskæftiger sig med alle sikkerhedsforanstaltningerne.

Titlens Inferno refererer til første del af Dantes Den guddommelige komedie og til den tilstand, en genial og velhavende biokemiker er overbevist om, at verden vil ende i, hvis ikke der bliver sat en stopper for den eksplosive befolkningstilvækst. Hvis udviklingen får lov til at fortsætte, er jordens naturlige ressourcer snart opbrugt, og sygdom og sult vil sprede sig og skabe et helvede på jord a la Dantes ni helvedescirkler.

To på flugt

Ingen vil dog lytte til biokemikeren, der bliver mere og mere rabiat i sine synspunkter og argumenter, og han ser sig nødsaget til at iværksætte sin egen grusomme plan for at tynde ud i Jordens befolkning. Med hjælp fra en ressourcestærk virksomhed, Konsortiet, der ledes af Provsten, går biokemikeren under jorden i et forsøg på at gemme sig fra WHO, Verdenssundhedsorganisationen, der ellers har været på sporet af ham.

Men heldigvis har verden Robert Langdon, amerikansk kunsthistoriker, symbolforsker og lidt af en flot, handlekraftig og principfast fyr. I begyndelsen af Inferno vågner han op på et hospital i Firenze efter at være blevet skudt i hovedet.

Han kan ikke huske, hvad han har foretaget sig de seneste dage, men da en kvindelig lejemorder klædt i læder dukker op på hospitalet, tager en omtåget Langdon flugten sammen med sin smukke britiske læge, Sienna Brooks.

I lommen har Langdon en mystisk genstand, og den sætter Sienna og ham på sporet af biokemikeren og hans skrækkelige plan og sender dem ud på en slags skattejagt i Firenzes smukke, gamle paladser og kirker. Her fører Langdons sans for kodebrydning og symboltydning og Siennas store begavelse dem fra spor til spor – med både Konsortiet og WHO i hælene.

Information overload

Og pyha, hvor bliver man dog forpustet, mens man forsøger at holde trit med Robert Langdon og Sienna Brooks – og manden bag, Dan Brown. Ligesom i sine tidligere bøger har forfatteren gjort sin research, og hans store viden om Dante, Firenze, Medicierne, genmanipulation, overbefolkning og transhumanisme, der i værste fald er en moderne form for eugenik, fylder siderne og gør én klog på mangt og meget, mens man ganske spændt vender siderne i den 500 sider lange bog. Og ligesom i Da Vinci Mysteriet og Engle og dæmoner bliver det indimellem for meget med alle disse informationer. Det er bestemt ikke uinteressant, men det sætter altså handlingen i stå, når Langdon i en ellers højspændt situation f.eks. pludselig stopper op ved synet af endnu en katedral og bliver mindet om en forelæsning om Dante og Den guddommelige komedie, han engang gav i Wien, og som Brown nu bruger til at forklare læserne alt, de er nødt til at vide for at forstå, hvad der videre sker.

Det skal dog siges, at Inferno forekommer mere velskrevet og knap så klodset skruet sammen som Browns tidligere romaner om Robert Langdon – dette er den fjerde – men at forfatteren stadig har det med at blive rædselsfuldt corny, når han beskriver Langdon og hans indvirkning på kvinderne i bogen, eller hvordan Langdon selv oplever kvinderne, f.eks. WHO’s direktør, den nogen og 60-årige Elizabeth Sinskey, der har langt sølvfarvet hår og er »et drømmesyn. Æterisk og overjordisk.«

Menneskehedens fremtid

Mod slutningen af Inferno insisterer Dan Brown desuden på at hive tæppet væk under læserne flere gange, hvilket virker lidt som billige og unødvendige tricks i en spændingsroman, der nok er kulørt, men som trods alt også forsøger at aflevere et budskab, der tydeligvis er vigtigt for manden bag.

Et budskab, der handler om, at vi driver rovdrift på klodens ressourcer, og at vi netop på grund af den hastige befolkningstilvækst er nødt til at finde ud af, hvad vi vil gøre ved det, og hvordan vi vil indrette os i fremtiden. Handling er afgørende, mener Brown og citerer Dante selv: »De varmeste steder i helvede er forbeholdt dem, der i tider med moralsk krise forbliver neutrale.«

Således føjer Inferno sig fint til de øvrige Robert Langdon-bøger, der også havde vigtige sager at diskutere: Da Vinci Mysteriet handlede om den katolske kirkes misogyni og konservatisme; Det forsvundne tegn om, at Gud er i os alle, og vi alle er Gud. Det bliver noget højstemt, også i Inferno, hvor den moderne og nærmest grænseløse videnskab står for skud, men det er jo også som regel menneskehedens fremtid, der er på spil, når Dan Brown skriver, og så må man vel godt blive lidt svulstig og storladen.

Dan Brown: Inferno. Hr. Ferdinand. Overs.: Mich Vraa. 495 s. 299 kr. Udkommer i dag

• Bo Johansen
Bo Johansen anbefalede denne artikel