Læsetid 1 min.

Den nye ægthed

Theis Wendt har skabt en interessant fysisk verden til virtualiteten, og modsat har han skabt smukke repræsentationer af de fysiske rammer i et og samme greb. Foto fra udstillingen

17. maj 2013

Æstetikken er hæsblæsende, og konceptuelt hænger det mere end sammen. Theis Wendt er sluppet ualmindeligt godt fra noget, mange andre ellers knækker halsen på: en udforskning af grænsen mellem fysisk og virtuel virkelighed. Udstillingen består af et spejl, hvor selve spejlet har løsrevet sig og hænger løst hen over rammen. Op af væggene og frit på gulvet, står seks mdf-plader med trykte motiver af spejltunneler, hvor det er rammen fra spejlet, der bliver gentaget uendeligt. Og endelig ligger der fire bunker pulveriserede mdf-plade på gulvet. Bunkerne er lavet ved at putte en mdf-plade i en 3d-printer og bede den om at printe ingenting i præcis samme størrelse.

Først og fremmest ser det fantastisk ud. Den grønne farve i billederne af spejltunnelerne, de små tuer af støv og den draperede spejlfolie får det til at ligne, at man befinder sig på en smart biennale. Wendt har skabt en interessant fysisk verden til virtualiteten, og modsat har han skabt smukke repræsentationer af de fysiske rammer i et og samme greb.

I en tid, hvor ideen om autenticitet er under forandring, foreslår Wendt, at vi dropper vores illusioner om oprindelse. Ligesom fattige i eksotiske lande heller ikke nødvendigvis besidder stor visdom, alene fordi de lever uden vores moderne bekvemmeligheder, så er en fysisk mark nødvendigvis heller ikke en større eller mere sand oplevelse end et billede af en mark.

Men Wendt kom ikke først. Det gjorde datingsiderne på nettet. De har for længst i et virtuelt univers skabt helt nye rum i noget så fysisk som vores hjerter. Men kunsten bliver en flot to’er. Og Wendt har skabt en af de mest interessante og medrivende udstillinger længe.

Bedømmelse: 6/6

’On-Tilted – Theis Wendt på Traneudstillingen’, Gentofte Hovedbibliotek, Ahlmanns Allé 6, Hellerup til den 8. juni

Bliv opdateret med nyt om disse emner