Læsetid 3 min.

Roms rummelige historie

I dag vælges Roms borgmester. En ny bog beretter om, hvordan romersk lokalpolitik er blevet en ideologisk slagmark for fortolkningen af Italiens historie
27. maj 2013

Trods hullede veje, vanvittig trafik, skrald på gaden, ligegyldighed, ulovligt byggeri og grimme valgplakater er Rom utroligt smuk om foråret. Ligesom i filminstruktøren Paolo Sorrentinos hyldest til byen, La grande bellezza (Den store skønhed), der begejstrer ved årets festival i Cannes og trækker fulde huse i de romerske biografer. Filmen er en opdatering af Federico Fellinis klassiker La dolce vita (Det søde liv) fra 1960 – ifølge den nyligt afdøde forfatter Antonio Tabucchi »det mest forfærdelige portræt, en kunstner har skabt af det italienske samfund«: »Profetisk havde Fellini fornemmet, hvor vi ville ende,« skriver Tabucchi og tilføjer: »I tomhedens komedie.«

Fellinis film er også udgangspunktet for den norske journalist Simen Ekerns bog Roma – Nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søde liv, som er udkommet på dansk. Det er blevet til betegnelsen for mange besøgendes drøm om byen, skriver Ekern:

»Det søde liv er en restaurant i en sidegade nær Pantheon, en forårsformiddag i Borghese-parken, en skræddersyet skjorte. En særegen, mild og ubekymret måde at leve på.«

Knap så sødt

Ekerns refleksioner om hedonisme og kendiskultur er ikke det mest interessante i bogen om den italienske hovedstads historie fra 1950’erne og frem til vor tid. For lidt substans, for meget effekt: »Se på Anna Magnani, hun kommer senest af alle. Hun er lige stået op. Hun bestiller whisky.« De bedste kapitler handler derimod om, hvordan Rom er blevet en afgørende slagmark i kampen om fortolkningen af Italiens historie: »Rom er alt. Rom er evig. Rom er lyset,« som en af de fascistiske nostalgikere i bogen siger: »Rom er det modsatte af relativisme.«

Søndag og i dag afholdes der kommunalvalg i byen. I ingen andre vesteuropæiske hovedstæder kunne man forestille sig en borgmester med en politisk fortid som Roms nuværende. Da Gianni Alemanno blev valgt i 2008, afbrød Paris’ borgmester, socialisten Bertrand Delanoë, de venskabelige forbindelser mellem de to kulturbyer. Alemanno, som genopstiller, har en fortid som slagsbror på den yderste højrefløj. Han har været tiltalt for drabsforsøg og siddet otte måneder fængsel for at kaste molotovcocktails mod Sovjetunionens ambassade.

Da der i 1993 for første gang var direkte valg til borgmesterposten, stillede nyfascisternes daværende leder, Gianfranco Fini, op i Rom. Mediemagnaten Silvio Berlusconi, der først året efter lancerede sit eget parti, støttede Fini. Det startede en revisionistisk bølge: »’Fascist’ er ikke længere en fornærmelse i Italien,« bemærker filminstruktøren Nanni Moretti.

Utilsløret misbrug

Mellem højhusene i Tor Bella Monaca bliver græsset ikke slået. Her skulle Alemanno oprindelig have holdt et vælgermøde med Berlusconi, men det blev i stedet flyttet til mere mytologiske omgivelser ved Colosseum. I Tor Bella Monaca, Roms værste slum, fik Alemanno sidste gang 59 procent af stemmerne med løfter om mere sikkerhed. Men så foreslog han i stedet at løse kvarterets sociale problemer ved at rive det ned og kan derfor næppe regne med stor støtte. Nedrivningen, en åbenlys gave til byggespekulanter, blev dog ligesom mange andre projekter ikke til noget. Alemanno har i sine fem år på borgmesterposten gjort meget for i praksis at afkræfte en opfattelse, som har tag i mange italienere: »Den virkelige socialisme, det var jo Mussolini, der gennemførte den,« siger en kvindelig nyfascist.

For Alemannos styre har snarere været præget af klassiske dyder som nepotisme, inkompetence, klientelisme og korruption. Men alligevel udkæmpes romersk lokalpolitik, som om der virkelig stod ideologiske værdier og ikke kun penge, prestige og privilegier på spil. For her »misbruges historien på en mere utilsløret måde end andre steder«, pointerer Ekern.

Simen Ekern: Roma – Nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søde liv. Oversat af Steen Sohn.Forlaget Sohn. 270 sider, 299,95 kr.

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis