En stueren ulveflok

Tredje og sidste ’Hangover’-film er en jævnt underholdende krimikomedie
30. maj 2013

Du er bogstavelig talt for dum til at fornærme« og »Toodaloo, motherfackaaa!« er nogle af de mange citater, der florerer på internettet fra The Hangover (2009) og The Hangover part II (2011) – også kendt som Tømmermænd i Las Vegas og Tømmermænd i Thailand. Hangover-komedierne har formået at skabe lidt kult omkring sig.

Nu kommer den tredje og angiveligt sidste Hangover-film (der har fået den småkiksede danske titel Tømmermænd tur-retur). Manuskriptforfatter og instruktør Todd Phillips har skelet kraftigt til Hangovers parallelle liv på internettet. Phillips gentager en række af de mest populære citater fra de to tidligere film og sender også hilsner til virale youtube-klip. For eksempel er der en scene med to af hovedpersonerne – en kærlig Phil og en tudende Alan – som kopierer klippet »Best cry ever«, der i skrivende stund er blevet set over 39 millioner gange.

Tømmermænd 3 er således en vældig mediebevidst film, der leger med intertekstualitet og parodi. Gentagelse er en del af konceptet, men heldigvis kører filmen ikke – som toeren – efter præcis samme opskrift som etteren. Den vilde polterabend efterfulgt af tømmermænd, eksotiske dyr, gangstere og forsvundne personer var sjov første gang og en mærkelig blanding af forudsigelighed og grænseoverskridende anden gang. Her tredje gang er filmen i højere grad bygget op som en traditionel krimikomedie.

’Ulveflokken’, det vil sige de fire venner Phil (Bradley Cooper), Stu (Ed Helms), Alan (Zach Galifianakis) og Doug (Justin Bartha), er igen på et roadtrip. Men denne gang er målet et hjem for mentalt handicappede, hvor familien vil placere den ustyrlige Alan. Undervejs bliver de indhentet af begivenheder fra de to forrige film. Inden de ser sig om, er Doug kidnappet af en brutal gangster (John Goodman). Og så er der nogle guldbarrer. Og den bindegale vaneforbryder Leslie Chow (Ken Jeong). Og et plot, der er mindre væsentligt end de oneliners og komiske situationer, som filmen primært lever på.

Tømmermænd 3 er velproduceret og visuelt poleret og oser af stort Hollywood-budget. Det fungerer, det kører glat. Men uden nogen videre overraskelser eller særlig mindeværdige øjeblikke.

Faktisk er det mest uventede, at treeren er så pæn og stueren i forhold til toeren. Bortset lige fra slutningen. De obligatoriske tømmermænd inklusive filmens grimmeste og mest grænseoverskridende indslag er henvist til rulleteksterne. Det ligner en afskedssalut – og en fornuftig beslutning om at afslutte serien her.

Tømmermænd tur-returInstruktion: Todd Phillips. Amerikansk (Biografer landet over)