Læsetid 4 min.

En adræt legende

Yoko Ono henrykkede publikum på Louisiana, hvor hun fortalte om de syv sorger og otte lidelser, som John Lennon ikke gad høre om, og som hun med et snuptag fik vendt til glæder
Yoko Ono er andet end John Lennons enke. På Louisiana viste hun hvad i en performance, som indbefattede potteskår, historier og ni blæsere pakket ind i gaze.

Yoko Ono er andet end John Lennons enke. På Louisiana viste hun hvad i en performance, som indbefattede potteskår, historier og ni blæsere pakket ind i gaze.

Nikolai Linares
10. juni 2013

En ung digter, jeg talte med over en kop kaffe, var ikke spor misundelig over, at jeg dagen efter skulle på Louisiana for at se den 80-årige Yoko Ono opføre en performance. »Er hun ikke bare sådan en prins Henrik?« spurgte han retorisk, for det mente han, hun var. Altså en, som havde opnået sin status gennem partneren.

Det er både rigtigt og forkert, for allerede før hun traf John Lennon, var hun noget. Hun havde revet sig løs fra sin japanske familie og sluttet sig til en lille gruppe kunstnere, som i 1960’erne udgjorde avantgarden i New York. Navne som John Cage, La Monte Young, George Maciunas og Andy Warhol. Nogle glemt, andre kanoniseret. Kort fortalt slap den kunsten fri fra sit lille reservat. Fra nu af kunne den være hvor og hvad som helst. Den kunne være en idé blot kradset ned på et stykke papir. Dem fik Yoko Ono nogle stykker af, og som en af de få kvinder blev hun accepteret af drengene. Konceptkunst, installationer og performance var født.

I Danmark blev alt det fulgt lidenskabeligt via publikationer af en ligeledes meget lille gruppe unge kunstnere. En af dem var Per Kirkeby, der sammen med et par kolleger rejste til New York. I en lang periode opgav han maleriet til fordel for såkaldte happenings, en mellemting mellem billedkunst og teater.

Yoko Ono forblev trofast mod sit udgangspunkt. Faktisk inspirerede hun John Lennon og ikke omvendt i en fusion mellem det smalleste og bredeste. Det pissede Beatles-fansene af, men nogle fredshappenings blev beskrevet af alverdens medier og skaffede powerparret nye tilhængere. Yoko Ono er i dag både konceptkunstner og et aktivt fredssymbol, som har uddelt pengepriser til – og det er vigtigt – såvel palæstinensiske som israelske kunstnere, for nylig også til Pussy Riot.

En tydelig figur

Luften var naturligvis tyk af forventninger, da legenden skulle optræde i Louisianas koncertsal. Hvordan var hun? Hun viste sig som en meget tydelig figur i sort med sine evindelige solbriller og en utvivlsomt hundedyr herrehat designet til damer. Hun satte sig på første række. Kuratoren bød velkommen og annoncerede en performance i tre dele, først en genopførelse af hendes Sky Piece to Jesus Christ fra 1965.

Forbundne musikere

Ni blæsere påbegyndte en klassisk koncert, men så skete der noget: Seks sortklædte, unge mennesker kom ind og begyndte at vikle de enkelte musikere ind i hvide gazebånd. De lod som ingenting og spillede videre, selvom en af dem fik viklet gaze for øjnene, en anden for munden osv. Det gav nogle sørgeligt-muntre trut, næsten som små kommentarer, i instrumenterne, som også blev indhyllet. Nummeret kulminerede, da de nu totalt forbundne musikere langsomt og som en skulpturel slange bevægede sig ud af salen til stående ovationer.

Min sidekammerat mente, at det skulle symbolisere, at ytringsfriheden ikke kan knægtes, og sådan kan man jo frit fortolke, men mere sandsynligt er det, at den blot var, hvad man så. Sådan var i al fald ånden dengang i 1960’ernes avantgarde. Kunsten skulle tømmes for betydninger og starte fra point zero.

Så rejste legenden sig fra sin stol. Trods sine 80 år virkede hun adræt. Hun greb en pensel og begyndte med brede strøg meget hastigt at male, hvad der lignede japanske skrifttegn på den hvide væg, meget smukt. Så var det nummer forbi, og tredje del kunne begynde.

Bøn til nymånen

Ind blev bragt et bord, en stol, en vase og en sort pose. Yoko Ono udstødte et enormt hyl. Så skreg hun en sang, der kunne minde om grønlandsk trommesang, idet hun brugte stemmen som instrument, indtil der pludselig blev helt stille.

»Jeg ville bare rense luften«, sagde hun til stor lettelse og morskab for publikum.

Derefter fortalte hun historien om, hvordan hun som barn i skolen havde set et foto af en japansk kriger, som bad en bøn til nymånen. Noget med, at han ville blive udsat for otte sorger og syv lidelser, og dem var han parat til. Hun tænkte, at hun ville være som ham.

Hendes liv blev netop sådan. Et stort sammensurium af problemer og lidelser har det været. Hun har mærket hadet skylle ind over sig, da hun oplevede sin store kærlighed med John. Hun gik ikke i detaljer, men hendes eksmand kidnappede hendes lille datter, og også som barn under Anden Verdenskrig havde hun slemme oplevelser.

John blev sur og gad ikke høre på hendes snak om de otte sorger og syv lidelser, så hun skiftede ordene ud. I stedet blev det nu til syv glæder og otte eventyr, hun var parat til at møde, »And here I am!« udbrød hun glædesstrålende.

Keramikstykkerne

Til sidst åbnede legenden for den sorte pose, som indeholdt potteskår fra en keramikvase magen til den, der stod på bordet. Hun opfordrede publikum til at tage et skår med hjem, »og så mødes vi igen om ti år og sætter dem sammen«, sluttede hun, hvorefter publikum kastede sig over skårene for at sikre sig et stykke som talisman. Den gamle dame kunne forlade København i bevidstheden om, at hun havde bragt glæde til publikum.

Men så sandelig en performance uden den provokation, publikum blev udsat for, da avantgardisten Nam June Paik klaskede spejlæg op på væggen og massakrerede et klaver ved en koncert i 1961, hvor han også frækt gik hen og klippede slipset af daværende anmelder på Information Hansgeorg Lenz, med en saks. Det var dengang.

Yoko Ono: ’Half-a-wind-show – a retrospective’. Performance på Louisiana fredag den 7. juni

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

"Hun gik ikke i detaljer, men hendes eksmand kidnappede hendes lille datter"
Eksmanden var far til datteren, så......

Brugerbillede for odd bjertnes
odd bjertnes

Takker for den udførlige beskrivelse af forløbet. Blev ikke adviseret i tide af nogen. Eneste 'knust' på mine blanke vægge siden jeg har glemt hvornår....
- 2 imagine peace badges ....