Læsetid: 4 min.

#Distortion – et orgie i visitationszonen

Den aldrende selskabsløve Distortion ved ikke helt, hvilket ben den skal stå på: Kaos eller kontrol, eller det værste fra begge verdener
En festival som Distortion, der nærer sig ved kaos og uforudsigelighed, kan ikke blive ved med at vokse. Det bør arrangørerne tage ad notam.

Betina Garcia

3. juni 2013

Hvis Distortion har set ud til at være på uheldssvanger kollisionskurs med sit eget koncept, var 2013 afventet som en afgørelsens time, hvor det måtte briste eller bære.

Partyinstitutionen har gentaget sit mantra om festen for festens skyld, og Distortion har de sidste par år mest af alt været lyden af kød og penge, der klasker hårdt og uskønt sammen. Festende mennesker har vist sig at være en meromkostning. De er altid mere end endimensionelle partyskabninger med røde blitzøjne. Mennesker har kroppe, og kroppe er besværlige. De er tunge og flytter sig aldrig hurtigt nok. Der skal væske ind og væske ud. Og det koster alt sammen.

I kaoset af asfalt og knuste plastikbægre mellem Nørrebrogades mørke og beskidte bygninger står en yngling med dun på overlæben og et skræmt blik i øjnene. Han er iført en orange vest. »Tryghedskorps«, står der på ryggen. Gadefesternes dilemma mellem spontanitet og crowd control synes uløst. På Skt. Hans Torv skaber den syriske bryllupssanger Omar Souleyman en speedet ekstase, der lever op til lokalavisdefinitionen på en folkefest. Blågårds Plads er samlingssted for Alternativ Distortion og andre, som er forvirrede over, at en apolitisk borgerlig festival har kapret et venstrefløjsparole om at »tage gaderne tilbage«. Og det endda med politiets og rådhusets velsignelse. I stedet forsøger man at overbyde festkonceptet ved at smide mere reggae og flere christianiacykler ind i ligningen.

Menneskeflodens brusende udmunding mødes af pansrede mandskabsvogne for enden af Fælledvej. Under dialogvestens tvangsjoviale overherredømme digter festgæsterne videre på en idyl om blomsterpistoler og omsorgstweets. I ordensmagtens øjne kommer visitationszone og gadefest ud på ét. Just another day at the office.

Fra havnen

Hvis gadefesterne engang har været veritable orgier, ligner de nu et koreograferet ritual, hvor alle udfører den adfærd, som forventes af dem. Udover de to biler, der fredag aften kørte ved siden af hinanden over Langebro i en grinagtig båthornsdialog, var dagene fattige på pludselige intime fællesskaber. En nøje planlagt selvophidselse der føles omtrent lige så monoton som fyrværkeriaffyring nytårsaften. Der skal hele tiden ske et eller andet, så vi glemmer, at intet virkelig betydningsfuldt sker.

I erkendelse af omkostningerne ved gadefester var fredagens havnefest tænkt som en transplantation af Indre By til Refshaleøens spøgelsesagtige industrihavneområde. Som lyspunkt gik krautrock-interimisterne Cameras stenede drones uventet godt i spænd med kakofonien af utallige lydkilder og scener placeret alt for tæt på hinanden. Med guitar, trommer og synth kunne tyskerne opbygge, fastholde og forløse en crowd så godt som nogen sæbebobleblæsende lastbil-dj i pandakostume. Også afdansningsballet Final Party var hensat til Refshaleøen, hvor et rigtig pænt program spændte fra disco til minimal techno. Transsylvaneren Dracula Lewis lignede en smuk, men forræderisk jesusdiscipel, da han med sit sjaskede sorte hår hængende ned foran ansigtet langede isnende synth-knivstik, brutal industriel noise og selvdød rallen ud til et publikum på ni personer. Det virkede malplaceret i en bolsjestribet cirkustelt. Og det er uforståeligt, at man ikke bringer musikken i dialog med de enorme postindustrielle hangarer og haller, hvis monstrøse skalaforhold gør mennesker til myrer. Eneste undtagelse var en rå industribygning på Halvandet, der husede ond bas og energidriksponsorerede vertikale hop til navne som Kode9 og Ukendt Kunstner. Men generelt gik man efter nødtørftig telthygge mellem pletskaldede græsområder, hvor den gradvise ophobning af affald og guirlander af kasserede cd’er bidrog til den kunstige ø’s postapokalyptiske Waterworld-æstetik. Her kan man tilbringe sine sidste minutter i ædru tilstand med sponsorgaver fra Axe og Jägermeister. Hvis man da ikke vælger at nyde industrikranernes silhuet mod aftenrødmen i ensom opkastningsmelankoli.

For foden af scenen stod Xosar i dyb koncentration og spyede kaskader af hård og luksuriøs techno, så øjenvipperne blafrede, mens gymnasiedrenge stimlede sammen og filmede hende på deres mobiltelefoner.

Den ultimative fest

Distortion er ikke længere særlig god til at bygge verdener. Og Thomas Fleurquin, der som en tragikomisk figur i en gammel beatroman jager drømmen om den ultimative fest, må nu se sig selv forvandlet til Den Store Bastian, som med sorte opdragelsesmetoder truer med at smide dig på hovedet i seng uden aftensmad. Uden armbånd vanker der ingen gadefest næste år, min fine ven.

»Fuck, hvor nederen,« siger en solskoldet knægt på randrusiansk, »da jeg fik den, faldt pølsen ud af pølsehornet«.

Det lader til at være den almene holdning. Hvad og hvor er den ultimative fest? Ingen ved det. Hvis den ultimative fest er på Roskilde Festivals campingområde med et bilbatteri og Jokerens teenage-cokevenner, så har Distortion fuldført sin mission. I modsat fald er nedskalering i størrelse og opgradering af musikalsk fokus værd at overveje.

En festival, som nærer sig ved kaos og uforudsigelighed, kan ikke blive ved med at vokse. Men man skal da være lavet af mug for ikke at håbe på mere festhedonisme til næste års endnu upulede forsommer, hvor syrenbusken suverænt bestemmer over undtagelsestilstanden.

Distortion 2013, onsdag, fredag og lørdag, København.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Kristian Laursen
  • Maiken Guttorm
  • Søren Peter Langkjær Bojsen
  • Toke Andersen
Olaf Tehrani, Kristian Laursen, Maiken Guttorm, Søren Peter Langkjær Bojsen og Toke Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Distortion ender uden tvivl som det gjorde med det hedengangne Pinsekarnevallet i de Københavnske gader. Konkurs.

Det Københavnske Karneval i firserne samlede op i mod 1 (EN) million mennesker i gaderne - OM DAGEN! Og det kostede spidsen af en jetjager, at få ryddet op bagefter. Oprydningen fra de mange mennesker æder økonomien op med et dundrende underskud til følge, som skatteborgerne i sidste end skal æde.

Men, hey, til næste år kan Københavns Kommune drage stor gavn af Nyttejobrordningen, og (ud)nytte de mange ledige til, at rydde op efter de mange svin som smider om sig med affald.

Dennis Jørgensen, Lise Lotte Rahbek, randi christiansen, Per Torbensen og Dennis Laursen anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

Aldrende er da vist en sandhed med modifikationer. Den er højest 15 år, mens Festugen i Aarhus fylder 48 år, Skagen Festival fylder 42 år og Randers-Ugen fylder 36 år.

Toke Andersen

Jeg er måske lige et par år over målgruppen - 37 og nu med børn og en hverdag der skal funge.
Men jeg er ikke så langt fra min kompromiløse ungdom med masser af fest, knark og gang i gaden at jeg er bleve tør og rynket, og lader min harme over andres fest strømme som endnu en fossileret automatreaktion uden eftertanke.
Jeg har masser af tolerance for andres fest og spas og jeg mener bestemt der skal være plads til det.

Når dette er sagt må jeg dog sige at jeg fcking hader distortion!!!!
Distortion var engang en rigtig fed festival med fokus på alternativ elektronisk musik der brugte nogle af byens oplagte pladser til en fed fest.

I dag er distortion en pinlig commerciel affære, endnu overfødig fest for en flok bønder med dårlig musiksmag der tror det er byliv hvis bare tilpas mange mennesker er samlet til et tilpas højt lydniveau.

Jan Kønig, Dennis Laursen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

De stakler, der må leve med Metrobyggeri til gården og Distortion til gaden ... i et veritabelt inferno af larm og urin.

Det lyder sgu næsten som rendyrket tortur.

/O

lars abildgaard, randi christiansen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Wilhelm Refshale

Som en ung teknofil distortiongænger gør det ondt i hjertet, når man oppe fra balkonen i dansesalen kan skue udover publikummet til Todd Terje (som leverede et sæt, der havde "destrueret" dansegulvet på enhver klub i Berlin), og være vidne til en noget så apatisk reaktion, på hvad der virkede som ren magi i mine ører.. Smag og behag, bevares, men der synes altså at være en general konsensus i Københavns natteliv; Danes Don't Dance.

En lidt aparte problematik, indrømmet, men hvis ungdommen ikke engang kan slippe tøjlerne og vise at de nyder musikken, hvad reduceres Distortion så ikke til?
Meningsløs kampdruk..

Meget flot og skarp prosa i øvrigt!

Per Torbensen

Fest aber og ingen reflektion over tid og samtid,en forkælet generation fra ydre områderne som kommer til byen og skal skabe sig-nogle reflektioner og officielle udtagelser om hvad vi i plenum opnåede ved denne fest-nej tom enegang som en tom øl dåse som sparkes op mod vinden-Gab Gab.

John Fredsted

Distortion konceptet forekommer mig at være ligeså urimeligt, som det er, når man ufrivilligt skal lægge ører til en tumpe på en stor motorcykel udstyret med en udstødningsrør, der kun har ét formål: at larme. Det siger alt om vores tumpede kultur, hvor individets såkaldte ret til at te sig, som det næsten passer det, vægtes højere end fællesskabet. Det er komplet og aldeles knald i låget.

Carsten Munk, hans lemming, Lise Lotte Rahbek, Per Jongberg, randi christiansen, Peter Jensen, Jesper Frandsen, Per Torbensen, Dennis Laursen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Dennis Laursen

@olivier goulin:
Man kunne også bare flytte ud i forstæderne, hvor der er mere plads, mindre larm, flere grønne områder, sikrere forhold for ens børn, og billigere boliger.
Men Indre By, Frederiksberg og Brokvartererne er jo bosætningens svar på mærkevaretøj: betal mere, for noget, der er dårligere. Til gengæld har man en prestigefuld etikette, man kan vise frem til din omgangskreds. Det er ren, sociokulturel prestige, for identitetsforvirrede unge (ja, og voksne, der er sociomentalt udviklingshæmmet, altså stadig teenagere), begge tilfælde. Ja, og Distortion, for den sags skyld. De passer perfekt til det pseudoalternative segment på Vesterbro og Nørrebro.

olivier goulin

Sammenligningen med Metrobyggeriet var ikke tilfældig, bortset fra at sidsnævnte er et helvede københavnerne skal leve med i årevis.

Men i begge tilfælde har de Københavnske politikere ladet hån om dets indbyggere og totalt forsømt deres pligt til at beskytte byens beboere mod begge disse vanvittige udskejelser.

Jeg flyttede fra København for 14 år siden, og kan se fra sidelinien, hvordan denne vidunderlige by er blevet skamredet år efter år, og uanset om det er anlægsarbejder eller mega-kulturarrangementer, der voldtager byen, så er det politikerne, der har ansvaret for dette 'hærværk' på byen og dens borgere.

Tidsånden er SKRÆKKELIG.

/O

randi christiansen, Per Torbensen og Dennis Laursen anbefalede denne kommentar
Dennis Laursen

Alene navnet "Distortion". Det klinger lidt på samme måde som ordet "hipt". Altså noget, der kan give en hovedpine og kløe i aftrækkerfingeren.

Jeg kommer lige til at tænke på: de unge, har de ikke et studie eller arbejde, de skal passe? Jeg mener, når det foregår onsdag og torsdag aften, så har man da et job eller studie, man skal op til, dagen efter? Men det er måske den favre, nye verden, der venter: en arbejdskraft, der møder op, når det passer den. Vor herre bevares, folk som mig kommer til at knokle om 25-30 år, når dem, der er i 40'erne i dag, går på pension, og arbejdsfrekvensen ligger på 33 %. Og dem, der så arbejder, melder sig syg hvert andet øjeblik pga. tømmermænd.

Til trods for, at jeg selv er midt i fyrrene elsker jeg sgu en god festival med en fed gang techno eller rock - men det må ikke være til gene for andre end dem der deltager.

Personligt, har jeg ingen fordomme i mod, at give den gas, drikke sig i hegnet, skabe sig tosset på Roskilde Festivalen, NorthSide, Jazz festivalen eller på Smuk Fest eller hvad de hundredevis af festivaler efterhånden hedder - bare det gøres med så medmenneskelig respekt - omstændighederne taget i betragtning. Selvom man er beruset kan man godt udvise høflighed, tisse på et toilet og anbringe sine tomme billige dåseøl i en skraldespand.

...men de gør de unge Distortion deltagere ikke.

Dennis Laursen

@olivier goulin:
Jeg vil også mene, at det er deltagernes ansvar. Det er jo ikke kommunens skyld, at Distortion-deltagerne smider ølkrus på jorden.
Men ja, man kunne passende sende Distortion ud til den dertil indrettede dyrskueplads nordvest for Tune. Det er lidt lettere, at man bare kan køre et par gummigeder gennem pladsen, og så er den skid slået. Og så er der heller ikke nogen, der bliver forstyrret - eller, hov, nu skal jeg jo passe på, hvad jeg siger...

olivier goulin

@Dennis

Det er lige præcis, hvad jeg altid har advokeret for: Hvorfor skal byen beboere terroriseres af disse horder, som for størstedelens vekommende slet ikke bor i byen selv?

Flyt hele dette djævelskab langt ud på en pløjemark, hvor de højst kan skræmme livet af nogle smådyr. Det har man været så hensynsfuld at gøre med Roskildefestivallen, og det fungerer efter sigende ganske glimrende.

Jeg kan kun se to forklaringer på, at man overhovedet har givet tilladelse til dette arrangement i byen: 1, Man har ønsket at sende et signal om, at man er med på noderne, og København er en 'hip' by - eller 2. Man har, i lighed med fordumstiders karneval, tænkt, at her er en måde at orkestrere en kontrolleret afladning af massernes frustrerede overskudsenergi. Lad dem slå sig løs en enkelt gang om året. Så æder de måske alt det lort, politikerne laver resten af året.

Det er jo sådan, det fungerer. Der er intet nyt under solen dér.

/O

Per Torbensen, randi christiansen og Dennis Laursen anbefalede denne kommentar
Christian RW Christensen

Er fra Jylland og kan såmænd være pænt ligeglad med hvad der sker på Sjælland, og er det egentligt også, men nogle gange ender man bare med at læse en artikel på Information, fordi man bare gør. Under alle omstændigheder skal Ullman da have props for en smaddergod artikel.

"Blågårds Plads er samlingssted for Alternativ Distortion og andre, som er forvirrede over, at en apolitisk borgerlig festival har kapret et venstrefløjsparole om at »tage gaderne tilbage«. Og det endda med politiets og rådhusets velsignelse. I stedet forsøger man at overbyde festkonceptet ved at smide mere reggae og flere christianiacykler ind i ligningen."

Dette afsnit reddede hele min læsning, som ellers godt kunne være lidt sløj, min geografi taget i betragtning. Under alle omstændigheder grinte jeg højt da jeg læse det. Meget meget flot skrevet i min optik :)

Peter Madsen

"Menneskeflodens brusende udmunding mødes af pansrede mandskabsvogne for enden af Fælledvej." Ahhhhh, næppe heller.

olivier goulin

Ja, retfærdigvis må det nu siges, at til sammenligning med den uhyrlige og skandaløse svinestreg, Københavns Kommune har gjort sig skyldig i, med Metrotortur af sine borgere døgnet rundt - så er Distortion det rene idyl.

/O

Jonas Hansen

@Dennis: "Jeg kommer lige til at tænke på: de unge, har de ikke et studie eller arbejde, de skal passe? Jeg mener, når det foregår onsdag og torsdag aften, så har man da et job eller studie, man skal op til, dagen efter? Men det er måske den favre, nye verden, der venter: en arbejdskraft, der møder op, når det passer den. Vor herre bevares, folk som mig kommer til at knokle om 25-30 år, når dem, der er i 40'erne i dag, går på pension, og arbejdsfrekvensen ligger på 33 %. Og dem, der så arbejder, melder sig syg hvert andet øjeblik pga. tømmermænd."
---
Dennis jeg blev helt ked af det da jeg læste dit modige og dybe indlæg, det er virkelig synd for dig. Jeg håber du er tapper om 25-30 år når du skal løbe stærkt så vi andre kan have tømmermænd og nasse på samfundet på din regning.

Ps. Distortion var pisse fedt i år!

Børge Rahbech Jensen

bor i Jylland, og blev med denne debat igen mindet om at gå sagte i tavshed, hvis jeg besøger København. Foreløbig har jeg ingen planer om besøg i byen, og forstår, byens befolkning ikke ønsker besøg.

"Jeg mener, når det foregår onsdag og torsdag aften, så har man da et job eller studie, man skal op til, dagen efter? "
Intet nyt i det. Det har også været almindeligt i provinsen, vist også da jeg var ung for 25-30 år siden.

Erik Daugaard

Om de unge passer deres skole, om de drikker sig stang-bacardi om onsdagen, om de pisser i bukserne - det er jeg altsammen fuldstændig græsk-katolsk overfor, men som beboer i Blågårdsgade er jeg nødt til at spørge:

Med hvilken begrundelse og ret kommer 80-100.000 mennesker fra hele landet og holder fest her ? Hvis jeg inviterede 100.000 til at fyre den af på en villavej i Rungsted, så ville politiet nok blive indblandet på en lidt anderledes måde end på Nørrebro - for kommunen ville naturligvis aldrig have tilladt sådan noget, uden grønt lys fra beboerne.

Prøv lige at spørge skifteholdsarbejderen i stuen til venstre, om vedkommende var frisk og udhvilet om torsdagen ?

Min kæreste og jeg gik os en tur onsdag aften kl. ca. 20-22. "Lad os gå ud og give dem en chance" havde jeg sagt til hende. Der var som sagt mange mennesker og det var meget svært at komme frem. Men var det så hyggeligt ? Næh. Var det "fedt" ? Næh. Sjovt ? Næh. I bund og grund var det bare en masse mennesker, som uden mål og med stod på gaden og drak med frustrationerne lysende ud af øjnene og aggressionerne lurende lige under overfladen. Der var også noget lyd. Om det var musik er jeg ikke i stand til at svare på, for lyden var katastrofal.

Så hvor meget jeg end kan tilslutte mig Onkel Dannys ord "....al plads for euforien" - så holder jeg mest af hverdagen og kan simpelthen ikke indse at Distortion har nogen som helst berettigelse i et beboelsesområde. Ud i Fælledparken med dem. Derude kan de gå rundt og være forstyrrede, på Twitter, og pisseligeglade i fred og ro - og S-toget hjem til far og mor i Rungsted er lige i nærheden.

hans lemming, Dennis Laursen, Per Torbensen og randi christiansen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

At placere en svinende og ekstremt højlydt fest i en smal beboet gade, der i sig selv virker som en tragt, som forstærker en i forvejen grotesk lyd, er et meget groft overgreb på beboerne. Det er dog en stadig mere udbredt holdning, at det er i orden at ekspropriere andres auditive rum. Disse mennesker ved tydeligvis ABSOLUT INTET om lydens kraft - andet end at den tydeligvis er i stand til at overdøve, hvad der måtte være tilbage indeni dem selv af social intelligens, omverdensrefleksion, evne til hensyn etc etc. At forvaltningen med Pia Allerslev i spidsen supporterer den slags er et groft overgreb på de berørte borgeres menneskerettigheder, på detes ret til at have et fristed i eget hjem. Kommunen og Distortion eksproprierer uden godtgørelse andre menneskers ejendom - et uantageligt magtmisbrug som desværre er betegnende for fforvaltningens adfærd i andre sammenhænge, metrobyggeriet fx.

randi christiansen

En godtgørelse der som et minimum må udgøre markedets pris for leje af de berørte ejendomme.

olivier goulin

Distortion og Metro-affæren er blot nogle få, af mange, eksempler på, hvor degeneret den offentlige fornuft, moral og anstændighed er blevet de seneste få årtier.

Politikere og folk i fællesskab befinder sig i noget, der nærmest ligner et frit fald mod en værdi-nihilistisk afgrund.

Masserne har altid været nogle lunefulde størrelser, men der var engang, hvor man i det mindste så havde et system, en orden og en fornuft, man kunne sætte sin lid til - den alfaderlige fornuft, garanteret af ansvarsfulde, rationelle og retfærdige myndigheder, lovgivning, politiker og administratorer.

Hele denne garant for en almen samfundsorden er i færd med at blive totalt undergravet af en kombination af gemen skamløs og ublu magtmisbrug, og hovedløs ansvarsløshed, af en generation af politikere, der helt har miste færden af, hvad der op og ned, godt og skidt, ret og uret.

Og på sin vis er det jo ikke overraskende; hver generations politikere afspejler den tidsånd, hvor deres værdier og præferencer blev grundlagt. Så når Distortion-generationen begynder at befolke Borgerrepræsentationen i København, og den tids ungdom har bevæget sig endnu længere ud i excesserne - så ved vi, hvad klokken er slået.

Det er en fundamental værdiforvirring, der har ramt politkere og folk, over een kam - i en sådan udstrækning, at de fleste ikke engang længere kan se, hvor grelt, det står til.

/O

Dennis Laursen

@Jonas Hansen:
Det overrasker mig, at der findes en Distortion-deltager, der ved, hvad 'arbejdsfrekvens' betyder. Eller du blev måske bare provokeret af mit indlæg (en provokation, der forstærkes af at jeg er din jævnlandrende, og, i modsætning til langt de fleste unge, ikke ser det fantastiske i kulturassimilering), og forsøger at respondere med en klassisk, pubertær kontraprovokation?
Og her er endnu en provokation: jeg elsker dansktop og sækkepibemusik!

Per Torbensen

Olivier goulin.

Iøvrigt tak for dine smukke og livs bekræftigende musik anmeldelser,som heldigvis ligger langt fra distortion.

Dennis Laursen

@olivier goulin:
Jeg ser to scenarier for den næste generation unge. Mere specifikt dem, der vil være unge om ca. 20-30 år, og som er børn af dem, der i dag er i teenageårene, og om til ca. 25-30 (ja, nogle af dem har jo allerede børn, på trods af skrigende mangel på modenhed. Og disse elementer eksisterer langt fra kun på Vestegnen). Men som sagt, jeg ser to scenarier for mig:
- En forværring, som du også spår, og som jeg desværre finder mest realistisk. Om 25-30 år vil jeg "savne" de "gode gamle dage", som så vil være i dag, fordi at unge dengang ikke var nær så slemme, og vi "kun" skulle nøjes med at høre om Facebook og (senere) Instagram 24-7. Jeg tør ikke spå om fremtidens kulturassimilerede fænomener. I sin tid kunne jeg ej heller forestille mig, at det kunne blive værre end Arto - men så kom som bekendt Facebook.
- Det andet scenarie, er det jeg håber på. Et ny "68-generation" - så at sige - der ønsker et fundamentalt oprør med det nuværende paradigme, og som nutidens ungdom i den grad er eksponent for. Vi vil til den tid se kæmpe demonstrationer mod det system, deres forældre støtter, og vi vil de radikale ungdomsmilitser lave sabotageaktioner mod popkoncerter (bl.a. Distorsion), diskoteker, sociale medier (bl.a. Facebook, og hvad der måtte være til den tid), butikker der er eksponent for udbytning (McDonalds, H&M etc.), og lignende institutioner for det mainstreamkulturelle paradigme. Disse unge vil tage dybt afstand fra deres forældre, som sikkert stadig vil deltage til Distortion-arrangementer og lignende, pga. udeblivende modningsproces, som resultat af enormt indtag af alkohol og andre euforiserende stoffer.
Hvis dette, andet scenarie bliver en realitet, så bliver verden et spændende sted om 25-30 år. Så kan det være, at jeg laver foredragsvirksomhed til den tid, og fortæller om mine unge dage, for at opildne til kamp mod det kapitalistisk-kulturassimilerede paradigme.

@Sten Victor
Løsningen på problemet er at demokratiseret festivalen. Lad lokaludvalgene og beboerrådene have indflydelse - og dertil forpligtelse til at motivere civilbefolkningen til at rydde op. Med en centralistisk oprydningsstrategi, hvor det kollektive ansvar i bund og grund er udliciteret til eksterne aktører, er det klart at økonomien ikke kan oppebære det, når festen i sig selv er gratis.

Simon Nielsen

Hvor mange mavesure mennesker kan der være på ét forum ad gangen? Vi er i byen, hvor din opfattelse af kulturliv, som bekendt ikke er den eneste. I er velkomne til at arrangere en petanque-festival på Nørrebro som pendant. Det drejer som om en enkelt dag i hver bydel, og der bliver skruet ned kl. 22. Det er mig en gåde, hvordan kan man bo i byen og have så lav en smertetærskel?

Jonas Hansen

@Dennis,
Jeg var ikke provokeret af din unge alder, mere af din mangel på tolerance. Jeg synes det er synd at du tror det er intelligent at lave en ad hoc fremtidsanalyse af fremtidens generationer på baggrund af en gadefest. Helt ærligt disse gadefester har altid været i kbh og vil altid være det. Sure gamle mennesker der lige har opdaget at Blågårdsgade ikke er lige så stille som Rungsted kan jo bare flytte til Rungsted

olivier goulin

@Jonas

Jeg synes, du får vendt logikken lidt på hovedet her.

Hvad med alle de mennesker, som har boet i København hele deres liv, og oplever at deres by bliver invaderet af 100.000 vandaler udefra. De er blevet svigtet af deres lokalpolitikere her.

Men som sagt, så er det ikke denne enkeltstående Distortion, der forarger mig mest - det er den utilgivelige årelange 'distortion' fra Metroselskabet, nærmest døgnet rundt, som lokalpolitikerne har givet grønt lys for - der virkelig skriger til himlen - selvom jeg godt ved, at det hører lidt udenfor emnet,

Jeg håber virkelig, at de berørte beboere gør alvor af at rejse sag på allerhøjeste niveau mod Københavns Kommune for denne forbrydelse.

/O

randi christiansen

Jonas & Simon - I synes at være helt ignorante over for det forhold, at 'Forstyrrelsen' aldeles hensynsløst invaderer andres private rum med et lydniveau, der langt overskrider en normal smertetærskel. At I selv tydeligvis er immune, giver jer ikke retten til at ekspropriere jeres naboers auditive rum. Det er støjterror - den slags der anvendes i Guantanamo fx.

Jeg er helt bevidst om, at netop bevidsthedsniveauet vedr lyd synes at være uhyggeligt ringe i den almindelige befolkning. Når nu provokationen med Forstyrrelsen er så ekstrem er det på tide at forsvare sig og tage til genmæle. Det er sørgeligt, at nogen har fået sådan et forhold til lyd - I er unge mennesker - et rystende ansvar for det omgivende samfund at påtage sig.

Thorvald Joergensen

@Jonas Hansen

Hvis de så flytter til Rungsted, så begynder de sten sikkert at klage over det manglende liv. For ihhhh... Her er stille i Rungsted om aftenen/natten. Det står så slemt til at man faktisk kan høre fuglenes morgen pippen, uden at den skal blive forstyrret af en voldsom baslyd.
Det bliver kedeligt i længden, for man føler sig ret meget som Pelle alene i verden, når man vader rundt i Rungsteds villaveje om natten.

Jørn Vilvig, Børge Rahbech Jensen og Jonas Hansen anbefalede denne kommentar
Jonas Hansen

@olivier et al.
Nu er alle de 100.000 deltagere jo ikke barbariske udefrakommende, mange bor skam på henholdsvis Nørrebro og Vesterbro. En enkelt dag med 'terror' overlever i nok:-).

Stephan Paul Schneeberger

det med at dansker ikke danser er helt rigtig derfor tager heller til karneval end til Distortion, fordi der er mere familie og mere dans over det.

Karnevaler har lidt, men Distortion mest har problem at man ikke kan opbygge en forening fra en dag til den næste, man skal hav mellemmer og man skal have ideer og mål som gør folk bliver ved med at forberede sig over et år og at folk gider at lave noget frivilligt. Det er disse frivilligt som for gøre at ting fungere, Det er dem som gøre festen hyggeligt og over skueligt for alle. Der er altid dem der har interesser i at lave det professionen og lave det stort. Der er også OK, men de glemmer at når noget vokser for hurtigt, mister arrangørerne overblikket økonomisk, ting bliver upersonligt, kommercielt og der er svært at overskue konsekvenserne fest som f,eks. Måske er det bedre at opbygge noget mere foreningskultur i stedet for stordrift og underholdningsindustri.

Erik Daugaard

@Jonas

OK, så din holdning er, at de beboere som synes det er for meget - de kan bare skride ud af kvarteret et døgns tid.
At du mener det kan formentlig ikke overraske nogen, men jeg er glad for at du dermed bekræfter det som er min fornemmelse: I er ligeglade med beboerne. OK, det ville være fedt hvis de var som jer, men er de ikke det, så kan de bare smutte. Jer selv og jeres party er det vigtigste.

Og så lige den der med at "mange" af de 100.000 skam bor i brokvartererne. Yeah, right. Indbyggertallet på Nørrebro er ca. 75.000, så hvor mange af dem tror du så er mellem 18-22 år ? Næææææhh du kan sgu selv smutte, pomfrittes.

Til Distortion 2014 vil der kun være én gadefest. Om det er Nørrebro eller Vesterbro, der bliver bliver valgt fra, vides endnu ikke. Personligt, tror jeg at det bliver Vesterbro, der slippe for de mange gadesvin.

Så kan man jo grine eller græde.

Ja, hold da kæft en flad oplevelse.

Det var komplet umuligt at lytte til musikken, andet end hvis man stod klods op af scenen(hvor der sjovt nok var så mange mennesker på så lidt plads at det blev ubehageligt, nærmest farligt pga folks hensynsløse ageren. hvor er folks omsorg for andre - det er vel hvad festivaler og det at feste handler om? kærlighed til medfesteren?). Det eneste man kunne høre var basmudder.

Det er sidste gang jeg deltager i det lort, det helt sikkert.