Gylden naturstemme

Hun har en sangstemme, der er blevet smukkere med tiden. Ved jazzkoncerten i Montmartre fortolkede Søs Fenger fornemt ballader og melankolske sange, og man savnede kun lidt mere dristighed i valget af sange
21. juni 2013

Åh, hvor jeg dog ææælsker daaaj ...,« skrålede publikum, da hun stod på scenerne i de pastelfarvede 80’ere. Som sangerinde i pop/rock-bandet News måtte Søs Fenger finde sig i, at larmen foran scenen ofte overdøvede musikken scenen.

30 år senere larmer publikum kun, når de applauderer, og Søs Fenger har skiftet »Åh, hvor jeg dog ææælsker daaaj ...« ud med anderledes voksne og betydeligt mere alvorlige sange.

Søs Fenger har en smuk naturstemme, og hendes evne til at synge melodien uden gesvejsninger og koloratur-soul-fraseringer er velgørende. Derfor er det ganske naturligt, at hun inspireres af kunstnere med samme egenskaber – som f.eks. Billie Holiday og Chet Baker – og medtager sange fra deres skatkiste i sit live-repertoire.

Søs Fengers stemme har stadig en klang, der gør, at hun på fornem vis kan fortolke ballader og melankolske sange i op til medium tempo, men som har en tendens til at forsvinde, hvis det går for stærkt. Hendes tekstudtale er fin (især når hun husker ordene!), og hun er så afslappet, at hun i andet sæt gik på scenen iført sine læsebriller. Den var aldrig gået ved en festivalkoncert på Fyn med Fengers pop/rockbacking.

Ved denne koncert gik Søs Fenger på scenen med, hvad hun præsenterede som »mine yndlingsmennesker og yndlingssange«. Der var koncerten igennem tæt kontakt til såvel noder som tekster, hvilket gik lidt ud over kontakten mellem scene og publikum. Dette gav koncerten et præg af en afslappet generalprøve frem for den første af tre koncerter foran et forventningsfuldt publikum.

Repertoiret var ikke væsentligt anderledes, end da Søs Fenger stod på samme scene for to år siden; en håndfuld nydelige versioner af sange relateret til Billie Holiday, to fra Chet Bakers repertoire, en bossa nova – bl.a. en fint disponeret udgave af Jobims »How Insensitive« – i hvert sæt, et par standards og to selvskrevne dansksprogede.

At trommeslageren Alex Riel har passeret de 70, er ikke til at høre. Sjældent har jeg hørt ham mere opmærksom og hele tiden støttende og kommenterende end her. Riels periodefornemmelse er formidabel, og han knejser som måske den mest hippe danske trommeslager – i alle tempi. Og så er hans spil med brushes (på dansk, whiskers ...) enestående i denne del af verden.

En udsøgt fornøjelse

Ved hans side bassisten Lennart Ginman, hvis velovervejede og ublærede introer, backing og soli smelter sammen med Riels distinkte slagserier. Pianisten Olivier Antunes kan spille rasende hurtigt. Men han har en tendens til at lade autopiloten overtage, så den oprindelige melodi forsvinder i tonekaskaderne. Dog er det svært at pege på en dansk pianist med et tilsvarende overskud, når han virkelig går ind i musikken.

Nogle af aftenens mest tilfredsstillende indsatser blev leveret af trompetisten Maj Berit Guassora. Uden på nogen måde at forcere eller gøre det sværere end det er, spillede hun soli, der tog afsæt i temaerne og bevarede kontakten med dem hele vejen. At hendes soli samtidig var de korteste, var vel også med til at gøre dem mere huskværdige. En udsøgt fornøjelse.

Koncerten afsluttedes med »Oh, What A Wonderful World« i et enkelt og prunkløst arrangement. Banalt, men helt på sin plads.

Søs Fenger har stadig en gylden stemme, der i øvrigt bliver smukkere med tiden. Hvad man kunne ønske, var noget mere dristighed i valget af sange, at de forudsigelige arrangementer blev peppet lidt op (og lært af alle på scenen), samt at Søs Fenger fremover i højere grad vil invitere sit i forvejen taknemmelige publikum indenfor i sin personlige musikalske verden.

Søs Fenger, Jazzhus Montmartre i onsdags. Søs Fenger (vokal), Maj Berit Guassora (trompet/flygelhorn), Olivier Antunes (piano), Lennart Ginman (bas), Alex Riel trommer)

Søs Fenger optræder også i Jazzhouse Montmartre i aften