Læsetid: 3 min.

Hanrejens håbløse kærlighedskamp

’Fruentimmerskolen’ på Grønnegårdsteatret er fornøjelig klassisk Moliére med forvekslingskomik, aleksandrinervers og stærke skuespilpræstationer
1. juli 2013

I let sommerregn, og med hvad der lød som en bragende studenterfest i baggrunden, sidder vi tæt bænket i Odd Fellow Palæets have. På grund af ombygning spiller Grønnegårdsteatret for første gang i 32 år ikke i Designmuseum Danmarks have, og både det lunefulde danske sommervejr og de noget trangere rammer gør picnictraditionen forud for stykket en del mindre oplagt end vanligt. Også selv om der med et lille skilt ret fint indbydes til at indtage selve scenen.

Og den enkle, statiske toetagers scenografi må også snildt kunne holde til et par picnic’ende publikummer. Det statelige palæ er flot udnyttet som bagkulisse, men nogen meddigtende funktion i scenografien er der ikke tale om. Til gengæld har vi så de glimrende skuespilpræstationer uforstyrret i centrum for den tragikomiske handling om den stakkels tyran Arnolphe og hans absurde plan om det perfekte giftemål med Agnès. En pige han møjsommeligt har sikret mod verdens korrumpering ved at afholde hende fra viden om nogen verdens ting.

Han ønsker ingen modspil, blot en rekvisit der makker ret, men så let går det selvfølgelig ikke.

Cornichon og pardon

Helle Dolleris er god som den gæve, pragmatiske tjenestepige, og også Michael Moritzen får latteren til at rulle som både krukket notar og amerikansk svoger. I et sprogligt univers, hvor ’cornichon’ rimer på ’pardon’ og det græske alfabet indeholder ordet ’feta’, går det over stok og sten. Jesper Kjær har gjort et fremragende arbejde med at nyoversætte den gamle tekst, hvor en del bandeord hjælper den mundrette tone og rytme på gled, og vittig replikkunst såvel som ubetalelig mimik får pointerne ud over rampen. Olaf Johannesen er både utiltalende og hjerteskærende som den stivnakkede, belærende Arnolphe. Manisk optaget af sit ry og rygte, og evigt anglende efter respekt insisterer han fattigfint på at kalde sig Monsieur de la Souche. Et navn de fleste kæmper med at udtale korrekt, hvilket medfører imponerende ansigtstrækninger af mishag hos Johannesen og tilfører rollen en snert af galskab. Det er en raffineret detalje, der sætter trumf på Arnolphes kontrolmani og hans reaktionære angst for en omskiftelig verden og ’kvinder af tiden’. Vennen Chrysalde (Morten Hauch-Fausbøll) bliver over for denne forkrampede kompleksitet fersk som en fornuftens stemme, der taler for døve øren: »Gift Dem dumt, så er De klog«.

I vores moderne informationssamfund er tanken om at afskære et menneske fra viden en fascinerende tanke, og selv ikke i dette stykke fra 1662 går det nemt. Agnès er måske nok charmerende blank, men hun er ikke den dumme, docile gås, hun blev opfostret til at være. Hun er om nogen i kontakt med sine følelser og fuld af livsappetit. Det gør mildest talt Arnolphe og Agnès til et umage par, og man forstår hendes præference for den unge brunstige Horace (Peter Zandersen), der tager hende med storm. Uvidende om Arnolphes identitet får Horace i bedste forvekslingskomiske stil enfoldigt gjort ham til sin forbundsfælle i forførelsen af Agnès, og selv om det giver Arnolphe visse fordele, er ungdommen og kærligheden som bekendt svære at sejre over. Vi føler med Arnolphe i den håbløse kærlighedskamp, mens Johanne Louise Schmidt giver Agnès alt, hvad den kan trække af folkelig charme og afvæbnende umiddelbarhed. Over for hendes store dådyrøjne har heller ikke publikum en chance. Hun er bedårende, og vi forføres gladeligt.

 

’Fruentimmerskolen’ af Molière. Iscenesættelse: Madeleine Røn Juul. Scenografi: Manfred Blaimauer. Oversættelse: Jesper Kjær. Medvirkende: Olaf Johannessen (Arnolphe), Johanne Louise Schmidt (Agnès), Peter Zandersen (Horace). Odd Fellow Palæets Have 28. juni – 24. august.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ole eising
ole eising anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu