Måske er det, fordi der ikke er noget blod i børneværelserne og kun hos de voksne i køkkenalrummet. Måske er det de halvstore huller i flere af husets vægge. Noget er i hvert fald usædvanligt lorent ved det firdobbelte mord, synes Dublins stjerneopklarer, kriminalinspektør Mick Kennedy, en mand, der ellers ikke er let at overraske længere.
Man er ikke mange sider inde i Tana French’ seneste krimi, før man sidder godt og grundigt på hendes krog og er ganske fornøjet med det. Gensyn med Broken Harbour er så stemningsmættet og veldrejet, at den irske bestsellerforfatter slipper af sted med at flette metakommentarer ind om sit syn på krimiskrivning. Som når hendes hovedperson emsigt, men klarsynet bemærker, at det ikke er nok bare »at diske op med en psykopat«.
Mick Kennedys jeg-fortæller er vores guide til kriminaldetektivens univers. Som sådan er han interessant, fordi han gør os klogere på psykologisk betonede faktorer i opklaringsarbejdet. Han bedyrer tørt, at mordopklaring handler om ledelse: »De unge forestiller sig den ensomme ulv, der jager alene i vildnisset efter hemmelighedsfulde skygger, men i praksis ender fyre, der ikke kan spille sammen med et team ovre i Undercover«.
Mørke minder
Når det er sagt, så er Mick Kennedy ikke selv nogen Barnaby, hvad angår familieidyl. Det firdobbelte mord ved kysten i Broken Harbour vækker mørke minder for kriminalinspektøren, på samme tid som hans psykisk syge søster vender tilbage i hans liv. Tana French kobler overbevisende og uden at forcere dette subplot med historien om de fire, eller rettere tre mord.
Om morgenen, da politiet tilkaldes familien Spains nybyggede drømmehus, finder de faren og børnene døde, men moren ånder stadig trods adskillige knivhug.
I ni ud af ti tilfælde sker mord, fordi ofret indirekte har bedt om det, har erfaringen fortalt Mick Kennedy, og hans opmærksomhed rettes mod faren Patrick. De mellemstore huller i væggene kan imidlertid ikke ignoreres. Kennedy og hans nye makker novicen Richard Curran opdager flere babyalarmer med kameraer foran hullerne og en fælde, der skærmer adgangen til huset fra loftet. Og som er for stor til at være tiltænkt rovdyr af den slags, der lever frit i Irland.
Drømmen om det perfekte
At netop familien Spains luksuriøse typehus skal udsættes for sådanne beskæmmelser, er ikke tilfældigt. Ægteparret Patrick og Jenny flyttede til det, der ifølge planerne skulle have været en eksklusiv enklave for ressourcestærke Dublin-borgere, med drømmen om at indtage den perfekte ramme om et boligreportageliv med deres to børn.
Tilbage står nu en arkitekttegnet spøgelsesby, hvor få huse stadig er beboede. Her viste forestillingen om et velhaverliv ved vandet sig lige så forgængelig som de elendige materialer, byggeriet er opført i. For familien Spain bliver det strømlinede typehus reelt et gældsfængsel, og da luksusfælden klapper, klapper den så hårdt, at blodet sprøjter, om man så må sige.
At romanens sprog er mere funktionelt end egentlig spændende, betyder mindre i den sammenhæng. Tv-programmet Luksusfælden møder Hitchcocks skæbnefortællinger i Tana French’ nye krimi. Gensyn med Broken Harbour er en begavet pageturner med strejf af aktuel, sort satire, når mærkevarelivet viser sig fra sin monstrøse side.