Ét-benet tinsoldat på tå

Den standhaftige tinsoldat på Tivolis Pantomimeteater er med Dronning Margrethes scenografi blevet en munter farvelade af levende legetøj, kække sceneskift og eventyrligt drama.

6. juli 2013

I og for sig er det en ejendommelig idé at have en ét-benet hovedperson i en ballet, og opgaven er da også løst nemmere kostumielt end koreografisk. Elegant er tinsoldatens ene ben sort, og vi forstår nemt, at det dermed ikke findes. Alligevel er der kun et enkelt sted, hvor han hopper som Snøvsen. Resten af tiden danser vores tapre tinsoldat (Carlos Garcia) smukt rundt med sit blå uniformsben og det sorte, som slet ikke er så fraværende endda.

Garvet trio bag

Koreograf Dinna Bjørn, komponist James Price og scenograf Dronning Margrethe II er ved at være et fasttømret trekløver, når det kommer til at skabe eventyrballetter til pantomimescenen. Det er 11 år siden, de arbejdede sammen første gang, og tidligere har Kærlighed i Skarnkassen (2001), Tommelise (2005), Fyrtøjet (2007) og Svinedrengen (2009) været på repertoiret.

Nu er turen så kommet til H.C. Andersens eventyr om Den standhaftige Tinsoldat fra 1838, og til stor fryd er der ikke sparet på noget. Over 20 dansere er i sving på den skrå påfuglescene, og Promenadeorkestret spiller lystigt fra orkestergraven. Det gør en verden til forskel med denne live musik, også selvom der er lige rigeligt med højtalerforstærkning for at overdøve Tivolis øvrige larm.

Charmerende umage par

De fantasifulde kostumer tager fokus i den sprudlende præsentation af børneværelset. Der er er levende legetøj i alle afskygninger, og vores Dronning går ikke af vejen for også at bruge skrappe neonfarver. Toppen og bolden (flot danset af Grace McLoughlin og Shaun Kelly) er det fineste makkerpar. Den ene oplagt snurrende som en proptrækker om egen akse, og den anden – selvfølgelig – rund og fjedrende i høje, elastiske spring.

En anden charmerende umage pas de deux er mellem den yndige bly påfugl (danset af den graciøse, langlemmede Lucy Van Cleef) og den kluntede papegøje (Tommy Edvardsen), der mest af alt minder om bamse inde i kylling. Det er en kontrast selv de mindste kan forstå og klukke med over, så den korrekte tinsoldat og ballarinapige (Marie-Claire Newton) får kam til deres hår som det mest prægnante par.

Den fantastiske gyngehest (Caroline Vandenberg) fortjener også ord med på vejen. Med højt løftede, kokette forhove og smidige bagbensspark i øst og vest, er det ligeledes et kostume, koreografien understøtter bragende.

Dimensioner og skalaforhold

Allerede i første scene har vi tilmed set gyngehesten som statisk miniature i træ, og de forskellige skalaforhold introduceres således helt fra start. Som vi kender det fra Steen & Stoffer, Toy Story og et væld af andre børneuniverser, skiftes der mellem en almindelig verden, hvor legetøjet er småt og ubevægeligt, og en legetøjsverden, hvor det hele er levende og har fuld menneskestørrelse.

Det er en illusion vi uden kvaler accepterer, idet der i bedste børneteaterstil kontant dumper nye baggrunde ned, som bogstavelig talt sætter scenen. De uprætentiøse, næsten naivistisk afvæbnende virkemidler emmer af humor, og tempoet er højt.

Ubesværet bevæger vi os fra børneværelset ud i den store farlige verden med kødfulde kloakrotter og en kæmpe kinesiske karpe, der med kæk selvfølgelighed rulles ind af et par dansende bølger og æder vores tinsoldat. Sådan! Også den onde trold (Robin Bernadet) får masser af pondus og galskab til at give det lystige eventyr godt med kant og gys.

Det er mest for børn, og det er mere eventyr end ballet, men det er godt gjort.

Den standhaftige Tinsoldat på Pantomimeteatret. Koreografi og iscenesættelse: Dinna Bjørn. Scenografi: Dronning Margrethe II. Musik: James Price og Promenadeorkestret. Spiller indtil den 21. september.

• Kristian Rikard
  • Tom Paamand
  • steen nielsen