Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

For lidt tiger, for meget fjamsesuk

Teater Boudoir leger med utroskaben i en munter sommercabaret i Nyhavn. Men kvindestyrken i Dario Fo og Franca Rames tekster fortolkes uden kløer
Kultur
12. juli 2013

Sommernatten lyser vellystent over Nyhavn, når det lille Teater Boudoir byder på en kåd og fri undervandsopsætning af Dario Fo og Franca Rames passionerede tekster om vellyst og bedrag. Tigeren og Fjamsejægeren er en lille sidespringslækkerbisken. Her er i hvert fald manden, der ikke kan få kvinder nok – og kvinder, der lader sig forføre, selv om manden også i dag lugter af en anden.

Okay, nu er festen slut, for manden ligger død i sin kiste. Men tre af hans kvinder hulker gladeligt hen over kistelåget for at få det ultimativt sidste hormonkick fra fjamsejægeren. Hulk og hyl.

Afsættet er med andre ord ganske muntert til sådan en sommercabaret. Og i Mads M. Nielsens herligt groteske iscenesættelse på Ubåden hos Bådteatret svigtes tigerkvinderne da også, så de både skriger og spreder ben i desperation og livsløgn.

Den katteøjede Stine Lykke Winther spiller overudnyttet Lolitadukke med så langt ude overdrevne kropsstillinger fra machoens »flipperautomatsex, hvor alting bare skal blinke«, at båden kommer i bølgegang; her er en fremtidig revyskuespiller med komikken i orden. Og den blidnakkede Tine Agertoft kan smile så ubekymret sexkillingliderligt, at publikum må slå blikket ned; her er en feminin bramfrihed, der både vil kunne ondulere Holberg og Norén.

Ufortrøden drævebas

Marie Grove Jørgensen har det sværere i rollen som tilgivende, men alt for overgearet hustru. Hendes ægteskabsmonologer virker desuden ret bedagede – eller i hvert fald italienske – fordi kvinden klamrer sig hysterisk til sit ægteskab. Her yder forestillingen ikke Dario Fo og salig Franca Rame retfærdighed; hos dem er kvindekløerne altid skarpe. Nogle aborttekster er helt ude af trit med nutiden, og i hustrupassagerne opstår der pinagtige stilhedspauser.

Boudoir-kvinderne har ellers lånt dunkende rockrytmer fra Jomfru Ane Band, og Mathias Grove Madsen får utroskaben til at svinge både bombastisk og ufortrødent med Willum Lendorf på drævebas og Oliver Benjamin Møller på energitrommer. Men musikken får ikke lov til at hjælpe kvindernes sårede følelser på vej med tiltrængt baggrundstrøst.

Mere spænding, tak

Sidste år debuterede Teater Boudoir med Liva Weel-cabareten Du kaldte mig din egen. Bou-doirs foretrukne sovekammer-emne må altså stadig siges at være utroskab. Boudoirs udfordring er dog fortsat en bedre forløsning af forestillingen – både mere spændingsfortættet dramaturgi og sikrere sangteknik.

Men tilskuerne vil garanteret også møde op til næste års sommerboudoir. For Bourdoir-pigerne er så charmerende, at man nødig vil gå glip af deres modige flirt. Lige op i fjamsejægernes åbne blikke.

Tigeren og Fjamsejægeren. Tekst: Dario Fo og Franca Rame. Instruktion: Mads M. Nielsen. Musik: Jomfru Ane Band. Musikarrangør og kapelmester: Mathias Grove Madsen. Scenografi: Tina Lange Pihl Fossing. Teater Boudoir hos Ubåden på Bådteatret til 13. juli. www.baadteatret.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her